csontzene - Haydn Figaróval álmodik

  • .
  • 2008. augusztus 28.

Trafik

E csonthéten zár a Haydn-fesztivál Eszterházán, mégpedig három napon át pazar műsorral és előadókkal. Először a Salomon vonósnégyes játszik a Mester és beosztott muzsikusa, Luigi Tomasini műveiből (augusztus 29.), aztán Vashegyi György áll a Purcell kórus és az Orfeo zenekar élére, hogy eldirigálja az erős üstdobhasználat miatt a "Paukenmesse" melléknevet kapott misét (Fertőszentmiklósi katolikus templom, augusztus 30.), vasárnap pedig visszatérünk a kastélyba az Akademie für Alte Music Berlin koncertjére (augusztus 31.). Aki teheti, velünk tart. "Az egész kastély olasz ízlés szerint, látható tető nélkül, körös-körül szépen megmunkált galériával ellátva épült, a főépület galériájának pillérein vázák és mondai alakok váltják egymást.
Az igen téres kastélyudvarban tekintélyes szökőkút áll, nagyszerű szoborcsoportozattal. Az eszterházai kastély mögött, a díszkert felé, egy vadgesztenye fasor mentén áll a pompás operaház." Ebből az 1784-ből származó röpiratból a vége nem igaz, bár az opera újjáépítését erősen tervezik. Az épületekbe a belépés ingyenes volt, ma már ez sem igaz. És szerencsére ez sem: "A kapuknál éppen úgy, mint a főkapunál a hercegség tagjai adnak őrséget, ez a testület 150 igen szép és jól megtermett, valamint remekül kiképzett gránátosból tevődik össze, legtöbbjük 6 láb magas, egyenruhájuk: sötétkék zubbony vörös hajtókával, sujtással és fehér szalagokkal, mellényük, nadrágjuk szintúgy fehér. Mindehhez fekete medvebőr süveget viselnek, melynek sárga az ellenzője."

Hát ebbe a kastélyba tért vissza 1790-ben Bécsből Joseph Haydn. Nem volt túlzottan jó kedve, nem perdült táncra a kapuban álló medvebőrösökkel, már azért sem, mivel február volt, és akkor még nem ismerték a gázfűtést. Többek közt ezt írja bécsi barátnőjének, a "nemes és nemzetes, szerfölött nagyra becsült" Genzingernénak: "Itt ülök ordító magányomban, elhagyatva, akárha egy szegény árva, szomorúan, eltelve az elmúlt szép napok emlékeivel. Itthon mindent a legteljesebb összevissza zűrzavarban leltem, azt sem tudtam, a zenekar lakája vagy mestere vagyok-é voltaképpen? Zongorám rettenetes, szállásom kaotikus, vigasztalhatatlan vagyok. Alig bírtam elaludni. És amikor végre álomba szenderültem, az álmok kezdtek üldözőbe venni. Álmomban éppen a Figaro házassága című operát hallgattam, amikor szobámba betört a szél, kitépett az édes hangzatok közül, és még hálósipkámat is messzi sodorta."

Szegény Mester! És a kulinária ugyancsak vigasztalan: "Legalább egy jóféle darabka parmezánom volna, hogy vele lenyomhatnám a fekete nudlikat és a ragacsos nokedliket!" Nem tudni, mi a helyzet most Eszterházán, ám annyi bizonyos, hogy két éve kellemes konyhákba és udvarias fizetőpincérekbe ütközött a Zenegyűlölő. Feltehetően elmarad a vele folytatott örök Harc, noha a Paukenmesse alcíme így szól: "Missa in tempore belli". És álmunk is kedélyes lesz, hiszen a nagyszerű testőrkísértetek vigyázzák, és éjjelente barátságos medvebőr kucsmájuk bizonyára bebólogat majd az ablakon.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.