csontzene - Haydn Figaróval álmodik

  • .
  • 2008. augusztus 28.

Trafik

E csonthéten zár a Haydn-fesztivál Eszterházán, mégpedig három napon át pazar műsorral és előadókkal. Először a Salomon vonósnégyes játszik a Mester és beosztott muzsikusa, Luigi Tomasini műveiből (augusztus 29.), aztán Vashegyi György áll a Purcell kórus és az Orfeo zenekar élére, hogy eldirigálja az erős üstdobhasználat miatt a "Paukenmesse" melléknevet kapott misét (Fertőszentmiklósi katolikus templom, augusztus 30.), vasárnap pedig visszatérünk a kastélyba az Akademie für Alte Music Berlin koncertjére (augusztus 31.). Aki teheti, velünk tart. "Az egész kastély olasz ízlés szerint, látható tető nélkül, körös-körül szépen megmunkált galériával ellátva épült, a főépület galériájának pillérein vázák és mondai alakok váltják egymást.
Az igen téres kastélyudvarban tekintélyes szökőkút áll, nagyszerű szoborcsoportozattal. Az eszterházai kastély mögött, a díszkert felé, egy vadgesztenye fasor mentén áll a pompás operaház." Ebből az 1784-ből származó röpiratból a vége nem igaz, bár az opera újjáépítését erősen tervezik. Az épületekbe a belépés ingyenes volt, ma már ez sem igaz. És szerencsére ez sem: "A kapuknál éppen úgy, mint a főkapunál a hercegség tagjai adnak őrséget, ez a testület 150 igen szép és jól megtermett, valamint remekül kiképzett gránátosból tevődik össze, legtöbbjük 6 láb magas, egyenruhájuk: sötétkék zubbony vörös hajtókával, sujtással és fehér szalagokkal, mellényük, nadrágjuk szintúgy fehér. Mindehhez fekete medvebőr süveget viselnek, melynek sárga az ellenzője."

Hát ebbe a kastélyba tért vissza 1790-ben Bécsből Joseph Haydn. Nem volt túlzottan jó kedve, nem perdült táncra a kapuban álló medvebőrösökkel, már azért sem, mivel február volt, és akkor még nem ismerték a gázfűtést. Többek közt ezt írja bécsi barátnőjének, a "nemes és nemzetes, szerfölött nagyra becsült" Genzingernénak: "Itt ülök ordító magányomban, elhagyatva, akárha egy szegény árva, szomorúan, eltelve az elmúlt szép napok emlékeivel. Itthon mindent a legteljesebb összevissza zűrzavarban leltem, azt sem tudtam, a zenekar lakája vagy mestere vagyok-é voltaképpen? Zongorám rettenetes, szállásom kaotikus, vigasztalhatatlan vagyok. Alig bírtam elaludni. És amikor végre álomba szenderültem, az álmok kezdtek üldözőbe venni. Álmomban éppen a Figaro házassága című operát hallgattam, amikor szobámba betört a szél, kitépett az édes hangzatok közül, és még hálósipkámat is messzi sodorta."

Szegény Mester! És a kulinária ugyancsak vigasztalan: "Legalább egy jóféle darabka parmezánom volna, hogy vele lenyomhatnám a fekete nudlikat és a ragacsos nokedliket!" Nem tudni, mi a helyzet most Eszterházán, ám annyi bizonyos, hogy két éve kellemes konyhákba és udvarias fizetőpincérekbe ütközött a Zenegyűlölő. Feltehetően elmarad a vele folytatott örök Harc, noha a Paukenmesse alcíme így szól: "Missa in tempore belli". És álmunk is kedélyes lesz, hiszen a nagyszerű testőrkísértetek vigyázzák, és éjjelente barátságos medvebőr kucsmájuk bizonyára bebólogat majd az ablakon.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.