kulthírek

  • *
  • 2008. augusztus 28.

Trafik

ÉJSZAKAI ÁTSZÁLLÓ Augusztus 27-31. között a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben Éjszakai Átszálló címmel "averziós terápiát" rendeznek: a képzőművészet sajátos eszközeivel vállalkoznak egy mindenkit érintő szenvedélybetegség, a párkapcsolatok kialakítására vonatkozó vágy kezelésére.
A naponta változó kiállítások és terápiás foglalkozások (témakörök: a probléma beismerése; az ellenkező nem demisztifikációja; nemi identitásunk újrafelfedezése; szexuális életstílus-szimuláció; kiépítkezés) esténként zenés, táncos buliba torkollnak.

SZARAJEVÓ SZÍVE A horvát Goran Rusinovic a bosnyák Miljenko Jergovic regénye nyomán rendezte Buick Riviera című filmjét, s elnyerte vele Szarajevó Szívét, azaz a 14. itteni filmfesztivál fődíját meg a vele járó 25 ezer eurót. A történet két hőse, egy muzulmán és egy szerb férfi a boszniai háború elől menekülvén, egy elhagyott amerikai országúton találkozik össze, és szembesül a problémahalmazzal, amit szeretett volna maga mögött hagyni. Két főszereplője, Leon Lucev és Slavko Stimac megosztozott a legjobb férfialakítás díján, a legjobb színésznő elismerését a török Ayca Damagaci kapta (Huseyin Karabey: My Marlon and Brando).

DOORS: A PER VÉGE A kaliforniai legfelsőbb bíróság ítéletével véget ért az egykori Doors tagjai között zajló per: Ray Manzarek billentyűs és Robby Krieger gitáros nem használhatja a Doors szót, bármilyen zenekarral lépnek is színpadra. Ennek kimondását John Densmore dobos, a néhai Jim Morrison énekes családja, valamint az ő egykori feleségének a családja kezdeményezte öt évvel ezelőtt. A korábban Doors of the 21st Century név alatt turnézó és Morrison fotóját reklámcélból használó Manzarek és Krieger kártérítést is kénytelen fizetni. Zenekaruk neve mostantól a Doors egyik számának címe nyomán: Riders On The Storm.

PÉLDÁUL AMSZTERDAM Ízelítő Amszterdam nyár végi kiállítási kínálatából. Az ismertebb közgyűjtemények közül a Rijksmuseum főépülete renoválás miatt éppen zárva, viszont kárpótlásul egyik frissen elkészült szárnyában afféle best of válogatásban öszszehozták az egyedülálló kollekció krémjét, a németalföldi festészet aranykorának csúcsteljesítményeit. A Van Gogh Museumban a 20. század első felében aktív Hendrik Nicolaas Werkman nyomatai és Kazimir Malevics munkái láthatók (előbbiek október 12-ig, utóbbiak november 9-ig), mellettük Van Gogh és a francia csendélet (januárig). Werkman és Malevics műveit a Stedelijk Museum gyűjteményéből hozták át ide, miközben ott a kortárs afrikai fotográfia - és persze maga Afrika - jelenéről kaphatunk képet 35 alkotó és a tőlük válogató, nigériai születésű Okwui Enwezor jóvoltából. 2002-ben ő volt a kasseli Documenta kurátora, most a New York-i International Center of Photography munkatársa. Illusztrációnkon a dél-afrikai Nontsikelelo Veleko 2004-es fotója; a Snap Judgements című kiállítás szeptember 30-ig tart nyitva. Ugyanitt szeptember 8-ig láthatók az idei Vincent-díj pályázatának döntőjébe jutott öt művész, a belga Francis AlØs, az osztrák Peter Friedl, a litván Deimantas Narkevicius, valamint a brit Liam Gillick és Rebecca Warren munkái, eredményhirdetés szeptember 12-én. Az új Stedelijk építési területét egyébként jövő szeptemberig kerítés veszi körül, ezt kéthavonta más-más fiatal művész borítja be a múzeum korábbi nyomtatványaiból kiinduló poszterekkel.

Másik illusztrációnk Gaspar de Crayer 1631-35 között festett tanulmányfeje a Dam téren álló Nieuwe Kerk (új templom) Black is beautiful című kiállításáról való: színes bőrűeket ábrázoló alkotásokat válogattak össze a németalföldi művészet terméséből, a látogató elé tárván, miként változott a feketék helyzete és szerepe a holland társadalomban az 1300-as évektől napjainkig. A De Appel Amsterdam kortárs művészeti központban szeptember 7-ig ...In The Cherished Company of Others... címmel Marc Camille Chaimowicz munkái láthatók, a No More Reality. Step 3: SHARED FOLDER című csoportos kiállítás pedig a köztér kreatív használatához csinál kedvet - vagy tántorít el tőle, ízlés dolga.

NYERESÉGES A SZIGET 385 ezer jegyet adtak el, s az első számítások szerint százmillió forintot meghaladó többlettel zárt az idei Sziget Fesztivál, a Sziget Kft. teljes adózás előtti nyeresége pedig elérheti a 250 millió forintot is. Az adatokat a cég részvényeinek egyelőre 26 százalékát birtokló Est Media Group Kft. tulajdonosa, az Econet.hu tette közzé még a múlt héten, a fesztivál zárása - és a Narancs lapzártája - után. A közlemény szerint a Sziget Kft. felvásárlása a következő években folytatódik, az EMG tulajdonrésze 2012-re érheti el a 100 százalékot.

TÍZÉVES A TRAFÓ 'sszel ünnepli 10. születésnapját a Trafó: szeptember 5-én ingyenes évadnyitót tartanak, meglepetésekkel (tényleg nem ismerjük a programot, de a végén a Budbudas és a Qualitons hív táncba). Addig is, augusztus 29-től Budapest forgalmasabb csomópontjain táncosok, zenészek, installációk és köztéri előadások (Tünet Együttes, Ágoston Béla, Budapest Tánciskola, Élőkép Társulat) hívják fel a figyelmet a jubiláló kortárs művészeti központra, mely a következő években is sokarcúságra, komplexitásra törekszik, helyet biztosít a hagyományos skatulyákon túllépő, crossover műfajoknak, s igyekszik bekapcsolódni a nemzetközi körforgásba. Ehhez biztos alapot nyújtanak az olyan uniós projektek, mint a vizualitást, a mozgó képet középpontba állító Temps d'Images - Képek Ideje Fesztivál, melynek rendezési jogát újabb három évre elnyerték, de benne vannak más projektekben is (Circle Around; Départs).

Nehezíti a helyzetet, hogy a Trafó működéséhez nélkülözhetetlen uniós pályázatok esetében 2008-tól az intézménynek már 50 százalékot kell betennie egy-egy produkció finanszírozásába. De mindenképp szükség van európai pénzekre, mert fenntartójuk, a főváros a kulturális szférát érintő megszorítások keretében csak az elmúlt három évben 18 millió forintot vont el tőlük: "Az inflációt is számítva ez komoly érvágást jelent" - nyilatkozta a Narancsnak az intézmény illetékese.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.