kulthírek

  • *
  • 2008. augusztus 28.

Trafik

ÉJSZAKAI ÁTSZÁLLÓ Augusztus 27-31. között a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben Éjszakai Átszálló címmel "averziós terápiát" rendeznek: a képzőművészet sajátos eszközeivel vállalkoznak egy mindenkit érintő szenvedélybetegség, a párkapcsolatok kialakítására vonatkozó vágy kezelésére.
A naponta változó kiállítások és terápiás foglalkozások (témakörök: a probléma beismerése; az ellenkező nem demisztifikációja; nemi identitásunk újrafelfedezése; szexuális életstílus-szimuláció; kiépítkezés) esténként zenés, táncos buliba torkollnak.

SZARAJEVÓ SZÍVE A horvát Goran Rusinovic a bosnyák Miljenko Jergovic regénye nyomán rendezte Buick Riviera című filmjét, s elnyerte vele Szarajevó Szívét, azaz a 14. itteni filmfesztivál fődíját meg a vele járó 25 ezer eurót. A történet két hőse, egy muzulmán és egy szerb férfi a boszniai háború elől menekülvén, egy elhagyott amerikai országúton találkozik össze, és szembesül a problémahalmazzal, amit szeretett volna maga mögött hagyni. Két főszereplője, Leon Lucev és Slavko Stimac megosztozott a legjobb férfialakítás díján, a legjobb színésznő elismerését a török Ayca Damagaci kapta (Huseyin Karabey: My Marlon and Brando).

DOORS: A PER VÉGE A kaliforniai legfelsőbb bíróság ítéletével véget ért az egykori Doors tagjai között zajló per: Ray Manzarek billentyűs és Robby Krieger gitáros nem használhatja a Doors szót, bármilyen zenekarral lépnek is színpadra. Ennek kimondását John Densmore dobos, a néhai Jim Morrison énekes családja, valamint az ő egykori feleségének a családja kezdeményezte öt évvel ezelőtt. A korábban Doors of the 21st Century név alatt turnézó és Morrison fotóját reklámcélból használó Manzarek és Krieger kártérítést is kénytelen fizetni. Zenekaruk neve mostantól a Doors egyik számának címe nyomán: Riders On The Storm.

PÉLDÁUL AMSZTERDAM Ízelítő Amszterdam nyár végi kiállítási kínálatából. Az ismertebb közgyűjtemények közül a Rijksmuseum főépülete renoválás miatt éppen zárva, viszont kárpótlásul egyik frissen elkészült szárnyában afféle best of válogatásban öszszehozták az egyedülálló kollekció krémjét, a németalföldi festészet aranykorának csúcsteljesítményeit. A Van Gogh Museumban a 20. század első felében aktív Hendrik Nicolaas Werkman nyomatai és Kazimir Malevics munkái láthatók (előbbiek október 12-ig, utóbbiak november 9-ig), mellettük Van Gogh és a francia csendélet (januárig). Werkman és Malevics műveit a Stedelijk Museum gyűjteményéből hozták át ide, miközben ott a kortárs afrikai fotográfia - és persze maga Afrika - jelenéről kaphatunk képet 35 alkotó és a tőlük válogató, nigériai születésű Okwui Enwezor jóvoltából. 2002-ben ő volt a kasseli Documenta kurátora, most a New York-i International Center of Photography munkatársa. Illusztrációnkon a dél-afrikai Nontsikelelo Veleko 2004-es fotója; a Snap Judgements című kiállítás szeptember 30-ig tart nyitva. Ugyanitt szeptember 8-ig láthatók az idei Vincent-díj pályázatának döntőjébe jutott öt művész, a belga Francis AlØs, az osztrák Peter Friedl, a litván Deimantas Narkevicius, valamint a brit Liam Gillick és Rebecca Warren munkái, eredményhirdetés szeptember 12-én. Az új Stedelijk építési területét egyébként jövő szeptemberig kerítés veszi körül, ezt kéthavonta más-más fiatal művész borítja be a múzeum korábbi nyomtatványaiból kiinduló poszterekkel.

Másik illusztrációnk Gaspar de Crayer 1631-35 között festett tanulmányfeje a Dam téren álló Nieuwe Kerk (új templom) Black is beautiful című kiállításáról való: színes bőrűeket ábrázoló alkotásokat válogattak össze a németalföldi művészet terméséből, a látogató elé tárván, miként változott a feketék helyzete és szerepe a holland társadalomban az 1300-as évektől napjainkig. A De Appel Amsterdam kortárs művészeti központban szeptember 7-ig ...In The Cherished Company of Others... címmel Marc Camille Chaimowicz munkái láthatók, a No More Reality. Step 3: SHARED FOLDER című csoportos kiállítás pedig a köztér kreatív használatához csinál kedvet - vagy tántorít el tőle, ízlés dolga.

NYERESÉGES A SZIGET 385 ezer jegyet adtak el, s az első számítások szerint százmillió forintot meghaladó többlettel zárt az idei Sziget Fesztivál, a Sziget Kft. teljes adózás előtti nyeresége pedig elérheti a 250 millió forintot is. Az adatokat a cég részvényeinek egyelőre 26 százalékát birtokló Est Media Group Kft. tulajdonosa, az Econet.hu tette közzé még a múlt héten, a fesztivál zárása - és a Narancs lapzártája - után. A közlemény szerint a Sziget Kft. felvásárlása a következő években folytatódik, az EMG tulajdonrésze 2012-re érheti el a 100 százalékot.

TÍZÉVES A TRAFÓ 'sszel ünnepli 10. születésnapját a Trafó: szeptember 5-én ingyenes évadnyitót tartanak, meglepetésekkel (tényleg nem ismerjük a programot, de a végén a Budbudas és a Qualitons hív táncba). Addig is, augusztus 29-től Budapest forgalmasabb csomópontjain táncosok, zenészek, installációk és köztéri előadások (Tünet Együttes, Ágoston Béla, Budapest Tánciskola, Élőkép Társulat) hívják fel a figyelmet a jubiláló kortárs művészeti központra, mely a következő években is sokarcúságra, komplexitásra törekszik, helyet biztosít a hagyományos skatulyákon túllépő, crossover műfajoknak, s igyekszik bekapcsolódni a nemzetközi körforgásba. Ehhez biztos alapot nyújtanak az olyan uniós projektek, mint a vizualitást, a mozgó képet középpontba állító Temps d'Images - Képek Ideje Fesztivál, melynek rendezési jogát újabb három évre elnyerték, de benne vannak más projektekben is (Circle Around; Départs).

Nehezíti a helyzetet, hogy a Trafó működéséhez nélkülözhetetlen uniós pályázatok esetében 2008-tól az intézménynek már 50 százalékot kell betennie egy-egy produkció finanszírozásába. De mindenképp szükség van európai pénzekre, mert fenntartójuk, a főváros a kulturális szférát érintő megszorítások keretében csak az elmúlt három évben 18 millió forintot vont el tőlük: "Az inflációt is számítva ez komoly érvágást jelent" - nyilatkozta a Narancsnak az intézmény illetékese.

Figyelmébe ajánljuk