csontzene - Kecskét nekik!

  • .
  • 2008. július 24.

Trafik

1841-ben feltűnt Párizsban egy férfiú, akit a hihetetlenül rosszmájú Heinrich Heine, a "gonzo-újságírás" egyik őse ekként írt le: "Egy fekete komlókaró, valami rémületesen fehér kravátliban, hullamerev arcvonásokkal, aki a l'ami de Beethoven névjegykártyával produkálja magát a társaságban és a bulvárokon. Lehetséges, hogy ez az ember volt Beethoven Püladésze? Mindenesetre személyében a zseni kizsákmányolásának egy egészen új módijával találkozhatik az ember".
Hogyan volt képes elviselni Beethoven ennek az embernek az éppoly kiapadhatatlan, mint szellemtelen fecsegését! - kiáltanak fel a párizsi traccslapok. Heine válasza egyszerű és gonosz: "Micsoda naiv kérdés. Önök nyilván elfelejtették, hogy Beethoven süket volt..."

Hát tudja az ördög, Beethoven azért hallhatott valamit, mivel 1824 táján kirúgta az egyébként is csak Lumpenkerl és egyéb gyalázkodó megszólításokkal illetett "barátját", és ideiglenesen Carl Holzot, a Schuppanzigh kvartett második hegedűsét nevezte ki hopmesterének, aki kétségkívül jobban megállta a helyét a Vademberhez címzett kocsmában, ha a poharak emelgetésére került sor. Legyen bárhogy is, nem vitás, hogy a látszólag teljesen szellemfosztott és bestiálisan pedáns Anton Schindler (1795-1864, képünkön), akit a szakirodalom már nem barátjának, hanem Beethoven famulusának szokott nevezni - vagyis olyasvalakinek, aki nemcsak leugrott parizerért, hanem a "Mi Mesterünk" lelki-szellemi épségéről is gondoskodott, vezette a beszélgetőfüzeteket, intézte levelezését, és még ezer módon hasznosította magát -, sokkal többet tett a nagy zeneszerző művéért, mint az iszákos hegedűs. Megírta Beethoven első teljes és sok tekintetben meghaladhatatlan életrajzát (az 1840-es kiadást 1860-ban egy jelentősen bővített harmadik edíció követte), számtalan pótolhatatlan dokumentumot megőrzött az utókornak, ugyanakkor az sem tagadható, hogy sok mindent meghamisított vagy megsemmisített, így a konverzációs füzetek egy jelentős részét is, például azért, mivel - és ezt Schindler meghökkentően nyíltan és önként bevallja - azokban Holz és vele együtt Unser Meister meglehetősen elvetemült módon nyilatkozik Istenről, a Hazáról, a különféle Királyi és Császári Házakról, a felső Papságról, a Nőkről stb. stb. Biográfiájában persze mindent megtett, hogy befeketítse Holzot mint Beethoven rossz szellemét, ezért közli ezt az anekdotát is:

"1826 táján egy hölgyrajongója arra kérte a Mi Mesterünket, hogy ajándékozza meg egy hajtincsével. De Holz azt találta ki, hogy vágjanak le egy kecske szakállából egy darabot, azt küldjék el egy csinos dobozkában az asszonynak, aki nem fogja észrevenni a csalást, lévén, hogy a Mesterünk bozontja ezekben a kései éveiben már éppoly szürke és durva volt, mint a nevezett négylábú szőrzete. Így is lett, és a hölgyet mélyen meghatotta, hogy birtokolhatja a művészet szentségének eme rendkívüli relikviáját, ám hamarosan a tudomására jutott, mit műveltek vele, és férje egy roppant kellemetlen levélben tiltakozott a Mi Mesterünknél; már-már párbaj fenyegetett, végül Beethovennek egy bocsánatkérő levélkében és egy valódi lokni mellékelésével sikerült nagy nehezen eligazítania a dolgot." De Schindlerünk a vártnak az ellenkezőjét éri el ezzel, mai tudásunkkal inkább a dadaista Holznak és Beethovennek adunk igazat - kecske jár az efféle művészethisztérikus nőknek, nem káposzta.

Aki pedig a Mi Mesterünk műveire kíváncsi, az menjen el Martonvásárra, ahol Vásáry Tamás vezényli a Nemzeti Filharmonikus Zenekart, többek közt a ritkán játszott C-dúr mise is megszólal (július 26. 19.00 órakor). Kocsis Zoltán persze nem lett hűtlen együtteséhez, a Nemzeti Filharmonikusok tagjaiból alakult Grazioso Kamarazenekar élén Vivaldi Négy évszak című darabját vezényli július 25-én (Belvárosi Szent Mihály-templom, V., Váci utca 47/b, 19.00 órakor). Vagyis hamarosan itt a Tél.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.