tévésmaci - A sül dül

  • .
  • 2008. július 24.

Trafik

Van egy módszer, sokáig azt hittem, nincs nála hatásosabb. Úgy kell csinálni, hogy könyökben behajlítod mindkét karod, lazán magad előtt derékszögben, mintha egy íróasztalnál ülnél.
És elkezded mozgatni a kezedet. Úgy, mintha toll lenne benne, s épp kezdenél írni. Amelyiknek természetes az írás, az a jobb, arra van a jobb oldal. A másik tök béna, arra van a bal oldal. Balkezeseknek fordítva. Így rövid gondolkodás és alig is kínos bohóckodás után meg tudtam mondani mindig, hogy melyik a jobb kezem, s melyik a bal. A moziban tévedhetetlenül eltaláltam a helyes oldalt, s végtelenül impertinens hangon szóltam ahhoz, aki avval próbálkozott, hogy neki szól oda a jegye, ahol én ülök. Most meg azt olvasom a múlt heti lapban, hogy Caesar, miután átlépte a Rubicont, Fanónál élesen balra fordult a Via Flaminiára. Aha, nem inkább egyenesen pofával bele az Adriába, placcs? De. Amúgy minden stimmel, csak a jobbra nem. Pedig simán végigcsináltam a bohócfesztivált a kezemmel. Ím megdőlnek az ősi módszerek, már semmiben sem lehet bízni, semminek nem lehet hinni. Talán egyedül a tévének! Nézzük is.

Pénteken délután a Filmmúzeumon fél ötkor kezdődik a Lenin és Szibéria c. szovjet film. Este kilenckor indul a Dunán egy vicces sorozat az angol "kisemberek a legszórakoztatóbbak és -szeretetreméltóbbak" szcénában. A Négy esküvő, egy temetés íróját illik A dibleyi lelkész kapcsán emlegetni, de színészek is jöttek onnan, James Fleet (Hugo Horton szerepében) és Emma Chambers (mint Alice Tinker), nézzék meg őket a képen. Az m2-n 23.20-kor heti legrosszabb címünk: Szex, drog, rock and roll - állítólag sokakat érdekel az ilyesmi. Én hagyom, mert 0.55-kor kezd a tv2-n heti legjobb címünk, a Három vak egér, egy amerikai krimi, jelentős kedvencünkkel, Brian Deenneheyvel.

Szombaton kiderül, hogy az utánunk jövőknek is nehéz gyerekkoruk volt, mert 13.05-kor a Duna belekezd a Szeleburdi vakációba - ami asszem a Szeleburdi család folytatása, és Benedek Miklósra cserélték benne Ernyey Bélát. Amint megnézted, kapcsolj az egyesre (m1), mert 14.30-kor már indul a Popeye 1980-as kiszerelése Robin Williamsszel. Ami azon túl, hogy a mondott komikus első dobása a moziban (addig csak egy úr volt az űrből), még a híres-nevezetes Robert Altman rendezése is - volt egyszer egy pornóképregényem a Popeye-ből, de ellopta az osztályfőnököm. Én ekkor már háromnegyed kettő óta a filmplűn nézem A medvekirály c. (norvég-svéd-német kaland)filmet, mert a medve király, és kész. Este jubileumi díszelőadás, ezredszer nézem meg a Liliomfit.

Vasárnap Julie Andrewst 14.50-kor nyitják az m1-en a Hawaii c. 1966-os rémálomban; épp ekkor élte a művésznő a fénykorát (pár évvel vagyunk a Broadway-n nyomott My Fair Lady és eggyel a Mary Poppins után). Fél hétkor a Filmmúzeumon egy 1934-es angol film, a Don Juan magánélete - én biztos nem nézem meg. Nem mintha a Dunán 21.45-kor kezdődő 2004-es japán filmért, az Anyátlanokért annyira törném magamat. Éjjel jófejfesztivál a filmplű2-n: 0.05-kor Kávé és cigaretta. 0.30-kor a tv2 a III. Richárd 1995-ös angol-amerikai kiszerelése Ian McKellennel, aki fergeteges kaporszakállú alakításáról híres A gyűrűk ura c. vakításból.

Hétfőn 23.40-kor kezdődik a háromrészes Speer és Hitler az m1-en, konkrétan Tobias Morettivel a Rex felügyelőből.

Kedden nem. De mégis. A Dunán 14.50-kor Kenyér, szerelem és... - ezt rendezte tán Risi, és ebben már Sophia Loren van Lollo helyett. S este nyolckor az HBO 2 résszel elkezdi A Tudorokat (erről hamarosan bővebben beszélünk).

Szerdán már tényleg nem.

Csütörtökön berúgunk: lesz egy 1963-as amerikai film a Dunán este tíz húszkor, melyben a friss aszszonyka, ahelyett hogy szekírozná kedves férjét az ivás miatt, vele vedel egész addig, Míg tart a bor és friss a rózsa. Én persze könnyen beszélek, mert az HBO-n már délelőtt tíz húszkor megnéztem a Bor és csókok c. filmet. A húgom az Elveszett jelentést választotta a filmplűről (23.20), a nagymutterom (Mata Hari) a Drágán add az életed!-et az RTL Klubról (21.15). Ezért első a család.

És az utolsó utáni a tévézés.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.