csontzene - Kölcsey bejelentkezik

  • .
  • 2008. június 12.

Trafik

Amikor e sorok megjelennek, még dübörögnek a Wagner-napok, és előránthatnánk ismét egy jópofa Nietzsche-szöveget, de ha ennyi német ügy kerül szőnyegre, inkább Heine jut eszünkbe, aki ugyebár azt írta, hogy ha a magyar szót hallja, szűknek érzi német zekéjét. A jeles német a magyar szabadságharc táján dallotta ezt, melynek "ideológiai előkészítésében" kétségkívül volt némi szerepe Kölcsey Ferencnek, akinek válogatott műveit nemrég adta ki az Osiris.
Hogy a folyvást a Zenegyűlölő bőrére menő Fizetőpincér máris beszerezte a remek kötetet, az e sorozat olvasóinak bizonyára nem okoz meglepetést. És már kezdi is a felolvasást, miközben levágja az asztalra a még Saul Kripke számára is értelmezhetetlen számlát: "A férjfit a lélek érettségének nyugalma bélyegzi; fő pontjára jutott erejével nehéz dolgokat vehet célba s vihet véghez, de okos számvetéssel tudja magát a sorssal s a környülményekkel öszvemérni, s előre nézve midőn kezd, vigyázva lépteiben, fáradatlan a küzdés közt, felemelkedett és magos érzelmeiben bámúlattal elegy tiszteletet gerjeszt maga körül; az ő neve: Nagy." És hát mi sem természetesebb, hogy ezt hallva azonnal Ludwig van Beethoven személye és művészete bukik fel a múltak árjából és köszön be a kocsmaszobába, aki ráadásul kortársa volt a mi nagyszerű Ferencünknek, bár személyesen nem ismerték egymást. Ismerte viszont őt Goethe, és nem találta túlzottan rokonszenvesnek, mondván, hogy ha megveti a világot, abban kétségkívül igaza van, de ezzel sem a maga, sem embertársai számára nem teszi azt élhetőbbé. Ebben meg Goethének volt igaza. Aki ráadásul elhelyezte eme kis mondást is az agyunkban: "A vonósnégyes négy értelmes ember beszélgetése". De vajon mit mondott volna, ha alkalma nyílik búvárolni Ludwigunk már süketen írt, kései kvartettjeit? (Elvileg megtehette, hiszen jóval túlélte a zeneszerzőt, noha sokkal előbb született - na, de Goethe halhatatlan volt, mint tudjuk.) Nem mondta volna, hogy eszerint a kvartett négy mániás-depressziós, netán skizofrén egyidejű monológja?!Annyi bizonyos, hogy Wagnert nem számítva a vonósnégyes műfaja áll a mostani csonthét középpontjában, a Pulzus Vonósnégyes játszik (Óbudai Társaskör, június 13.,19.30), 16-án pedig a Kodály Vonósnégyes 40. évfordulóját ünnepelve veszi fel a lantot (Festetics-palota, VIII., Pollack Mihály tér 3., 19.30) többek közt Beethoven C-dúr "Razumovszkij" kvartettjével - na, ez még az úgynevezett középső korszak terméke.

Maga Andrej Kirillovics Razumovszkij herceg, akinek a mű ajánlása szól, szerfölött hidegvérű ember lehetett, ugyanis amikor 1814. december 31-én, azaz éppen a szilveszteri mulatozások kellős közepén leégett csodálatos műkincsekkel megrakott palotája Bécsben, a leírások szerint egykedvűen szivarozgatva nézett szembe a lángtengerrel. Ezt megemlítve már szembe is támadjuk a Fizetőpincért egy Kölcsey-szöveggel: "Az ember külsője és belsője közt természetes viszony van; s ha valakiről ítélni akarsz, mindkettőre figyelmezned kell. Embert egyedül külsejéről ítélni meg: vendégfogadósi bölcsesség, melynek következményei aszerint változnak, amint felső ruhádat vagy hangodat változtatod." De az őszülő halántékú vendéglátó-ipari alkalmazott legott visszavág: "Mint idegen kézírást, úgy idegen lélekállapotot, idegen érzelmeket és charaktert utánozni mindennapi jelenet. Színész ügyesség az emberek közt nagyon közönséges; ezért velök időt tölteni mindég lehet; általok megcsalatni is könnyű."

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.