étel, hordó - BAROSS TERASZ

  • .
  • 2007. október 4.

Trafik

A resti intézménye ma már nosztalgikus sóhajtozás: igazi étteremről csak kivételes esetben beszélhetünk. Mondhatnánk, hogy mindez csupán a vasúti szolgáltatás tükre, de higgyék el, annál is rosszabb.
A resti többnyire koszos kocsma, az ételválaszték ropiban, jégkrémben olvad el, s kizárólag a nyerőgép és/vagy a wurlitzer ragyogja be a helyiséget. Utasellátás? Ne ábrándozzunk! Az átlagos magyar resti közönsége csodára vár, nem a hathuszasra. Csakhogy - miként a dalban - a vonat nem vár.

Legfeljebb nem a menetrend szerint indul. Ám ettől nem múlik az a bizonyos gyomros, amit kizárólag vonat- és repülőutak előtt él át az ember, elromlott vekkerről, pénztár előtt hömpölygő sorról vagy forgalmi dugóról vizionálva a pályaudvar felé vezető úton. De van még ennél is rosszabb! Ha túlságosan hamar érkezünk az állomásra. Vonatunk még sehol, türelmünk fogytán, a gyomrunk korog. Mivel nem szerencsés, ha fájdalmunkat előre csomagolt szendviccsel, girosszal vagy hamburgerrel csillapítjuk, ám arra nincs időnk, hogy körülnézzünk a környéken, marad a szomorú sóhajtozás.

Mégsem veszett az ügy! A Keleti pályaudvar azon kevés hazai állomás közé tartozik, ahol - lássatok csodát! - nemhogy étterem, de egyenesen kávéház működik. Ráadásul kültéri egysége is van - valószínűleg innen a Baross Terasz név -, bár kertész lesről nem beszélhetünk, mivel a "kiülős" a csarnokban van. A terasz ugyan remek mozizást jelenthet, de a zaj és a kiirthatatlan "állomási szag" ellehetetlenít bármiféle táplálkozást.

De odabent nincs akadály, sőt első ránézésre a helyiségtől a lélegzetünk is eláll: a csodás márvány oszlopcsarnok annyira pazar, hogy meg kell néznünk a menetjegyünket, hátha nem is a püspökladányi sebesre, hanem az Orient expresszre érvényes. Mire kifújjuk magunkat, már asztalunknál a pincér. Az étlap tanulmányozása rövid ideig tart, emberünk ugyanis pénztárgép-fordultával visszatér. Nem bajlódik az italrendeléssel, mindent tudni akar. Azonnal. Mégsem ellenszenves. Régivágású szakmabeli, negyedszázada még belőle volt a legtöbb, mostanában viszont kihalófélben lévő nyugdíjasjelölt. A türelmetlen érdeklődésre rávágjuk a májgombóclevest (570 Ft) meg gombás bélszínragut Stroganoff módra, krokettel (2830 Ft) és paradicsomsalátával (440 Ft).

A leves gyorsabban érkezik bármelyik vonatnál, addigra túl vagyunk az újabb csalódáson. Ami elsőre nagyvonalú és káprázatos, közelről egyáltalán nem: a bordó plüssel bevont fekete csővázás székek és fogasok akciós barkácsáruházi készletből származhatnak, miként a műmárvány asztalok és a rengeteg nagyméretű művirág is, ezért összhatása szomorúbb, mint a szomszéd asztalnál ülő fekete ruhás hölgy.

De a májgombóclevesre nem lehet rossz szavunk. A gombóc állaga kifogástalan, íze átlagon felüli, nem gyanakszunk sem porra, sem kockára - a szakácsiskolában négyesre értékelik az ilyesmit, ami ugyebár jót jelent. Az már kevésbé, hogy alig tesszük le a kanalat, máris megérkezik a ragu. A látvánnyal nincs gond - az uborkás bélszínrakásnak gombakalapot húztak a tetejébe, a krokettek úgy sorakoznak a tányéron, mint a farakás. Ám a gepárdos elkészítési idő meg a szósz tetejének gyűrődése arra utal, hogy gyorsétellel van dolgunk. Van, aki forrón szereti, de azért mégsem ennyire! A mikrohullámú sütő túlzott használata miatt azt sem tudjuk megállapítani, hogy valóban bélszínnel van-e dolgunk. Arra viszont nincs idő, hogy megvárjuk, míg kihűl. Épp hogy elértük a vonatot, kevés hiányzott, hogy a rémálom valósággá váljon.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.