étel, hordó - PARACELSUS

  • .
  • 2007. november 29.

Trafik

Rehabilitációs Ferencvárosban bolyongunk, ám mielőtt elfogy az utca, megtekinthetjük, hogy is képzelték mintegy negyedszázada a Fradi-újjászületést. A szakadt egyemeletesek és a lakóparkos nagyképűek összevisszasága hirtelen véget ér, egy rakás panelház tornyosul elénk, pedig messze a kispesti rengeteg, hát még a Havanna.
Hogy még rosszabb legyen a kedvünk, célzott helyszínünk, amiről oly sok jót hallottunk, kulcsra zárva - a tükrös kirakat miatt azt sem tudjuk kideríteni, él-e egyáltalán. Annyira lógatjuk az orrunk, hogy egyszerre csak a Nagyvárad téren találjuk magunkat. Nem tartozunk a finnyásak közé, de az aluljáróban látottaktól még jobban elmegy a kedvünk. Babakocsit toló anyuka perel a vodkásüvegéért az élettársnak látszó dzsogginggombóccal, egy fürdőköpenyes öregember járókeretére kötözte az ételhordót, ráadásul a cigiző inasok, BKV-ellenőrök.

Az Üllői út viszont kihalt, legfeljebb a levegő sűrű. Egymásba érnek a kifőzdék, egyikük friss körömpörkölttel, másikuk ingyenszódával csalogat, nekünk azonban egy régi iskolán, a magát "steak-hausnak" (sic!) definiáló Paracelsuson akad meg a tekintetünk. Természetesen pincéről van szó - történelem alulnézetben -, egyik végére kifőzdét, a másikra borozót csatoltak, mi az arany középút mellett döntünk.

Barna falépcső, barna lambéria, sárga üvegek, így legyen ötös találatunk! A lépcső alján villanykörtével töltött fotó a soproni Tűztoronyról, nem csodálnánk, ha a vendéglátó-ipari múzeum védelmét élvezné. Odalent valami rendezvény előkészületeibe szaladunk bele, a szintén múzeumi védettségre jogosult bajszos főúr a hátsó terembe tessékel, ahol - lássatok csodát! - majdnem telt ház fogad. Mindez csütörtök délután több mint meglepő. De van itt más is. Pontosabban nincs. A ruhaszaggató ételszagra gondolunk, aminek hiánya egy ilyen bokszos régi helyen már-már stílustörésnek számít. Hogy azért mégse érezzük olyan jól magunkat, arról a fűtőtest gondoskodik: a levegőtlenség bűz nélkül sem kellemes.

Nem így a zellerkrémleves (460 Ft), ami ránézésre mosogatólének tűnik (melyik zellerkrémleves nem látszik annak?), de az íze káprázatos. A képlet roppant egyszerű, bár cseppet sem szokványos: nem porból vagy kockából készült, hanem zellerből. Így mindjárt másként tekintünk a St. Hubertus vadragura (1690 Ft), pedig itt már szó sincs sziporkákról, bár a mirelitzöldségek mellett kimondottan bizalomgerjesztőnek tűnik a krokett (450 Ft). Ráadásul harapásra, nyelésre is jól reagál, ellentétben a paradicsomsalátával (550 Ft), ami hiába szép, ha teljesen íztelen. Ami a húst illeti, állítólag szarvas, szerintünk inkább főtt marha. Szerény vigasz, hogy nyerőben vagyunk. Ha ugyanis a két állítást (szarvas+marha) összeadjuk, miénk a győzelem.

(Talán így is történt volna, ha nem kóstoljuk meg a tejszínhabos parfét [450 Ft]. Leginkább hógolyóra emlékeztetett, bár annak azért markánsabb az íze. Különösen, ha feldobják egy kis jégcsappal.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.