"Inkább élménykísérlet" - Halas Dóra szervező, előadóművész

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Mi volt az alapelképzelés, amikor négy éve elkezdtétek a Kultúrfürdő sorozatot?

Halas Dóra: A fürdőkoncepció véletlenül alakult ki: 2008-ban a kórustagokkal épp különleges helyszínt kerestünk a Cupido és a Halál című barokk operánknak, és sikerült megszerezni a Frankel Leó úti áltörökfürdő romos épületét. Lenyűgöző atmoszférája, akusztikája volt, muszáj volt még maradnunk, és valami mást is odaszervezni. Így elhívtuk az ismerőseinket zenélni, felolvasni, ott lenni.

rap: Hogyan értékelnéd az elmúlt négy évet?

HD: Szélsőséges élmények értek. A leghihetetlenebb az volt, amikor Koppenhágában ellógtam egy zenei workshopot, annyira vártam a választ a törökfürdő bérlőjétől - ami meg is jött: megkaptuk másfél hónapra az egészet pitiáner összegért. A másik véglet, amikor tavaly a megnyitó napján tudtuk meg, hogy valaki megfellebbezte az engedélyünket. Egész éjjel a Bem moziban ültünk válságmegbeszélés címszó alatt. Na, akkor kezdődött a kicsorgás a törökfürdőből a környékbeli titkos helyszínekre. Végül is, ennek is volt értelme.

rap: Idén mi a kedvenc programod?

HD: Gőzerővel azon dolgozom, hogy a megnyitón szereplő Csehov-darabot még egyszer meg tudjuk hívni még az idei Kultúrfürdő alatt. Imádtam a meghitt hangulatot, amit a színészek teremtettek a Király fürdő kertjében. Ezenkívül érdekesség még a gamelánzenekar - hol másutt, mint az öntött vasak múzeumában, és Ágoston Béla is nagy kedvencem. Gyabronka József meg jöhet minden mennyiségben, úgyhogy legyen még a Mezítlábas Opera. Az idei program megtalálható a www.kulturfurdo.hu-n.

rap: Mi a Soharóza kórus története, aminek a karnagya vagy?

HD: A Soharóza úgy jött létre, hogy Bodó Viktor eljött a Halastó kórus egy improvizációs koncertjére, és ennek hatására egy hónap múlva már meg is alapított minket. Így vettünk részt néhány szputnyikos előadásban, de mellette csináltuk a saját zenei kísérleteinket is. Nevünket a házunkban lakó szomszéd kisbabáról kaptuk, amikor lakóközösség-akciót tartottunk a gangon, és megismerkedtünk a Soha családdal.

rap: Milyen produkciókban veszel még részt a programsorozaton?

HD: A Soharóza Élményfürdő című előadása után - ami nem annyira koncert, mint inkább élménykísérlet kíván lenni - valószínűleg megjelenik a Bagázs nevű színházi kórusunk Závada Pál felolvasóestjén, továbbá elhívtam a 70 tagú gimnáziumi kórusunkat a Trefortból, melynek diákjaival együtt szoktuk megalkotni összművészeti előadásainkat, illetve a Gálatúra szervezésében, kitalálásában is nagy szerepet vállalok.

rap: Várod már az évad kezdetét?

HD: Mint mindig, tele vagyok tervekkel, bár jó lenne kicsit pihenni ezután. A Soharózával flashmobokra, illetve lemezbemutató koncertre készülünk majd, hiszen januárban felvettünk egy jó kis improvizációs, játékos anyagot. Felmerült a Kultúrhűtő koncepciója is télidőre. A legnagyobb tervem viszont egy Monteverdi-operaműhely-kísérlet a saját kórusimprovizációs és civil értelmezési eszközeinkkel, aminek kapcsán előreláthatólag egy évekig húzódó projektnek nézek elébe.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.