kertész lesek - STEX ALFRÉD TERASZ

  • .
  • 2008. augusztus 21.

Trafik

A József körút és a Baross utca sarkán, ott, ahol ma nemzetközi gyorsétterem áll, valaha a Vidámnak nevezett eszpresszóban játszotta el napjában legalább tízszer a napszemüveges zongorista: "Kicsit szomorkás a hangulatom máma." A hely specialitása azonban nem a zene, még csak nem is a mecseki itókával bélelt dupla volt. Állítólag a Rákóczi kreatív lánykái vertek itt tanyát.
S nemcsak amiatt ültek a "páholyban" keresztbe rakott lábakkal, mert úgy illik, inkább azért, hogy cipőtalpukon jól lássék a krétával írt "tarifa". A sajátos kommunikáció több előnnyel kecsegtetett: nem kellett szóba elegyedni, ha meg mégis - például razzia idején a hekussal -, bármelyikük mondhatta: "Ennyibe került!" Persze, a cipő, hiszen akkoriban még nem ismerték a vonalkódot.

Még akkor se nagyon, amikor a kilencvenes években a nemzetközi láncos átvette és kisöpörte a helyet. Nem emlékszünk, mennyi volt a Big Mac, arra sem, hogy sirattuk volna a presszót. Ráadásul a túlsó parton, nagyjából ugyanakkor nyílt Stex Alfréd Ház tulajdonképpen a Vidám szellemi örökösének volt tekinthető, noha a két üzem összehasonlíthatatlan. A régvolt presszót klasszikus lebujnak őrzi emlékezetünk, míg "utódjáról" - ami egyszerre étterem, kávéház, kaszinó és totózó (!) - a legnagyobb rosszindulattal sem tételezhetünk fel ilyet. Se lányok, se zongorista, a félhomály is hiányzik. És nem kell vágni a füstöt. Odabent mégsem szabadulhatunk a gondolattól: a Stex Alfréd voltaképpen a körúti lebujok romantikáját próbálja - úgymond "kulturált tálalásban" - átmenteni.

De minket most inkább az "idekint" érdekel. Nyaranta a többiekhez hasonlóan a Stex is teraszt ragaszt. Egy ilyen attak sok helyütt felér a súlyos testi sértéssel - kitesznek néhány asztalt és széket a járdára, közvetlenül a forgalmas úttest mellé -, itt azonban a széles járda valamelyest menti a menthetőt. Az viszont már nem "földrajzi adottság", hanem a vendéggel való törődés, hogy a Stex Háznak valóban terasza van, nemcsak a pár kihordott kerti alkalmatosságot nevezik így. "Rendes" emelvényt építettek, fémoszlopokat tettek ki a sátortetőnek, s a bútorok is igényesebbek a megszokottnál. Ám nem a bizalom jele, hogy a teraszt, melynek végébe hatalmas LCD-televíziót állítottak, csak az éttermen keresztül lehet megközelíteni, az utcáról bajosan.

Ebédidőben érkezünk, a nagy meleg ellenére telt ház fogad, no meg a felismerés, hogy hiába minden igyekezet, itt nem lehet hangulatos környezetet teremteni. A körút zaja elviselhetetlen, a szirénázó mentőautóktól és a cseppet sem szelíd motorosoktól saját szavunkat sem értjük. Mondhatnánk, felszolgálók légiója teljesít szolgálatot, csupa lelkesnek tűnő fiatalember, s ez mindenképpen dicséretes. Az első felveszi az italrendelést, a második már csak fel akarja venni, a harmadik kihozza az italokat, a negyedik arról érdeklődik, mit ennénk?

Először is fűszeres padlizsános fetapürét pitával (920 Ft), meg egy padlizsános, füstölt sajtos zöldségtortát (850 Ft), a többit meglátjuk. De a gyors felszolgálást követően csak azt látjuk, pontosabban érezzük, hogy a fűszerezés - só és fokhagyma - lényegesen több a kelleténél. A krémhez kapott pita annál kevesebb. Sebaj, majd a libamájjal sütött csirkemell kapros, paprikás szósszal (1950 Ft) és rösti burgonyával (580 Ft)! Nincs is vele semmi gond, a szokásos, kissé száraz csirkét valamelyest ellensúlyozza a csepegős, darabka máj, és mintha a krumpli is friss volna. De sajnos a szósz ízesítése most is túlzott. Így hát, miközben rumos baracklekvárral tálalt, kifejezetten kellemes almatortánkat (450 Ft) csipegetjük, az édes élet ígérete helyett más jár a fejünkben: vajon a szakács ízérzékelése kopott-e meg, vagy csupán az italfogyasztást serkentő "vállalati stratégiával" állunk szemben?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.