kertész lesek - VADVIRÁG

  • .
  • 2010. július 8.

Trafik

Valaha határvidék volt a Fehérvári út és a Bártfai utca kereszteződése, Dél-Buda ettől kezdve tudott egyszerre gyár- és kertváros lenni. A vörös sarokban a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár (BHG), ami most irodaház lenne, de egyebek mellett teremfocimeccseket rendeznek, a zöld sarokban viszont fák, virágok, fény, ám a családi házak közt néhány pár emeletes házat is látni, sztálinbarokk stílben.
Ebből következtetünk, hogy valamiféle lakótelep formálódott itt az 1950-es években, de úgy látszik, a következő évtizedben a "szóló" társasházak ideje jött el. Tulajdonképpen csak abban lehetünk biztosak, hogy akkoriban a közösségi élmény garanciája a Bártfai utcai méretes presszó és zenés-táncos szórakozóhely volt, amihez hatalmas teraszt is csaptak a maga idején. Alighanem autentikus a Vadvirág elnevezés, hatására furcsa képeket tudunk előhívni a régmúltból: a zongora-szaxofon-basszusgitár felállású kombó mellett színes villanykörtefüzér (egyesült izzó?) biztosítja a hangulatot, az esztrádon Németh Lehel énekel, már csak azért is, mert karrierjét esztergályosként kezdte a már említett vörös sarokban. És mivel a BHG-ban főleg telefont gyártottak, mi mást énekelne, mint a Halló, Irén!-t?

Arra ébredünk, hogy a pincér elénk rakja az étlapot. Igaz, hogy a teraszra ma már az anyja se ismerne rá: fóliasátorrá változtatták, plazmatévékkel, műanyag kerti bútorokkal szerelték fel, de az ételválaszték kétségtelenül a régi időkre emlékeztet. Szerencsénkre a kiszolgálás nem. Udvarias, mint úttörő a villamoson. A konyhát viszont csak az mondaná úttörőnek, aki még nem evett meleg ételt.

A májgombóclevesen (490 Ft) érezni, hogy az alapanyagokkal nem sokat vacakoltak. Leveskockára, porból lett májgombócra gyanakszunk, ha mégsem így volna, minden elismerésünk az instantleves-gyártóknak. A kreativitás csimborasszóját a libamájkrémmel töltött bundázott pulykamell (1490 Ft) testesíti meg, az ötlet lényege, hogy a baromfigyárban előállított májkrémet fecskendőztek a panír alá. Nem ehetetlen, de legfeljebb akkor értékelhetnénk az ilyet, ha Budapesten az alapanyagokat kizárólag a sarki közértből lehetne beszerezni.

Talán megbocsátják, hogy a desszerttől ezúttal eltekintettünk.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.