EURÓPAI FILMDÍJ Az Európai Filmakadémia magyar tagjainak szavazatai alapján Mészáros Márta A temetetlen halott című alkotása került be az idei Európai Filmdíjra nevezett 46 játékfilm közé. Az egyes kategóriák jelöltjei-nek szűkebb listáját novemberben hozzák nyilvánosságra, a díjátadás decemberben lesz, Berlinben. A rövidfilmek között versenyben van Cakó Ferenc Randevú című animációs filmje, Szabó István Csodálatos Júliája pedig a közönségdíjban érdekelt, szavazni a www.jameson.ie/peopleschoice címen lehet.
TESCO MOSOLY Hátrányos helyzetű, állami gondozásban, fogyatékkal, különböző betegségekkel élő, 10-15 éves gyermekek és egészséges kortársaik festenek közös, óriás képeket a Tesco Mosoly-napok keretében. A Mosoly Alapítvánnyal közösen, szeptember 10-én indított rendezvénysorozat október 8-án a veszprémi, 15-én a szegedi Tesco áruház parkolójában folytatódik, ahol a gyerekek Alföldi Róbert színész-festő és Schaller István szaktanár segítségével készíthetik el a képeket. Az áruházlánc és az alapítvány szervezésében nyáron beteg gyerekek rekreációs táborokban üdülhettek, az ősszel egészséges és beteg/fogyatékos gyerekek mandalát készíthetnek (Győr), és drámapedagógiai foglalkozásokon vehetnek részt (Siófok), decemberben pedig családi hétvégét tölthetnek el egy táborban.
RIPPL AMERIKAI REKORDJA 520 ezer dollárért, azaz kb. 122 millió forintért kelt el a chicagói Leslie Hindman aukciós ház vasárnapi árverésén Rippl-Rónai József Kalitkás nő I. című képe: aukcióban ez az eddigi legmagasabb áron eladott műve a festőnek, s egyúttal az USA-ban legdrágábban értékesített magyar kép. Az 1892-ben, Párizsban készült, 77 x 55 cm-es mű a Magyar Nemzeti Galériában őrzött, 187 x 76 cm-es Kalitkás nő első változatának tekinthető. A mű eredetiségét elsőként Kieselbach Tamás állapította meg - amit aztán az MNG szakértői is megerősítettek -, s kivette a részét abban is, hogy híre menjen: ritka műkincs bukkant fel, így hozzájárult ahhoz, hogy 50 ezer dollárról induló ára öt perc alatt megtízszereződjék, méltó módon fejezve ki értékét. A Kalitkás nő a modern magyar festészet kezdetének emblematikus darabja, ezért is választotta ezt Kieselbach a témát feldolgozó albuma (Modern magyar festészet 1892-1919) egyik nyitóképének. A művészettörténész-műkereskedő szerint ha itthon árverezik el, akár magasabb árat is elérhetett volna. Leslie Hindman a Narancs kérdésére annyit árult el az eladóról, hogy a Chicago kertvárosában élő család 1978-ban vitte Budapestről Amerikába a képet, amely emlékezetük szerint mindig az ő tulajdonukban volt. A vevő kilétéről annyit közölt, hogy az Európában élő gyűjtő szándékában áll visszavinni Magyarországra a képet, amelyet ki fognak állítani Budapesten. Itthoni közönség száz éve láthatta utoljára.
TORONT"I FILMFESZTIVÁL 52 ország 335 alkotását vetítették a 30. Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol Gavin Hood brit-dél-afrikai produkciója, a Tsotsi kapta a közönség díját: az Athol Fugard regényéből forgatott film egy fiatal bandavezérről szól (a cím jelentése: gengszter). A nemzetközi kritikusok Fipresci-díját a dél-koreai Kang Yi Kwan műve, a Sa-Kwa nyerte, míg a legnagyobb felfedezett díját az ausztrál Sarah Wattnak ítélték a jelen lévő újságírók: Look Both Ways című filmje egy vonatbaleset következményeit vizsgálja.
GYÁSZ 91 éves korában elhunyt Robert Wise: az amerikai filmrendező nevéhez olyan alkotások fűződnek, mint a West Side Story (1961) és a The Sound Of Music (1965) - e musicalekkel négy Oscar-díjat nyert, de már Orson Welles 1941-es Aranypolgárának vágójaként is jelölték a díjra. Az Ambersonok tündöklésében is Welles munkatársa volt. Sokoldalúságát jellemzi, hogy háborús filmeket és sci-fit is rendezett, mint például a nálunk is vetített Androméda-törzs (1971) vagy a Star Trek: The Motion Picture (1979). Utolsó mozifilmjét (Rooftops) 1989-ben, utolsó tévéfilmjét (A Storm In Summer) 2000-ben készítette. Halálhíre egybeesett a San Sebastian-i filmfesztivál nyitányával, ahol retrospektív sorozatot állítottak össze a műveiből.
ÚJ SZOBOR A TRAFALGAR TÉREN "A nőiesség, a rokkantság és az anyaság előtti modern tiszteletadásnak tekintem. Oly ritkán látni a rokkantságot a mindennapi életben, pláne meztelenül, várandósan és büszkén" - nyilatkozta Alison Lapper, akinek 3,5 méter magas fehér márványszobra díszíti mostantól jövő áprilisig a londoni Trafalgar Square északnyugati részén álló talapzatot. A téren lévő négy talapzat közül eredetileg erre az egyre nem került semmi (IV. Vilmos király lovas szobrát kapta volna, de elfogyott a pénz), így 1841 óta üresen állt, leszámítva az 1999-2001 közötti éveket. Az akkori ideiglenes megoldás sikerén felbuzdulva Ken Livingstone, London polgármestere úgy döntött, hogy a talapzaton folyamatosan váltsák egymást a műalkotások, ezáltal is növelvén a brit főváros turisztikai vonzerejét. Megbíztak hat művészt, s terveik közül kettőt kiválasztottak. Most, elsőként Marc Quinn Alison Lapper Pregnant című szobrát állították fel. Modellje karok nélkül és deformált lábakkal született, s maga is művész, szájjal fest és - nyilván segítséggel - fotózik, szobrokat készít. Parys nevű kisfia születését, Alison életét a terhesség ideje alatt és az egészséges gyermek világra jötte után a dán Bente Milton dokumentumfilmje örökítette meg: az Alison's Baby 2002-ben Prix Italia díjat nyert. (Egyik képünkön a szobrász és a mű makettje, másikon a modell és gyermeke.) Marc Quinn szobra feminitást kölcsönöz a háborús, tehát férfias emlékeket ébresztő térnek, reflektál az azt uraló Nelson admirális félkarúságára, és bevitte a közbeszédbe a rokkantság témáját. Alison Lapper helyét 2007 áprilisától a német Thomas Schütte Hotel for the Birds című alkotása foglalja el, színes szállást nyújtván majd a teret ellepő galamboknak.