kulthírek

  • Narancs
  • 2005. szeptember 22.

Trafik

kulthírek
POPKOMM, MAGYAROK Első alkalommal mutatkozott be külföldön a Hungarofest Kht. keretén belül szeptember elseje óta működő Magyar Zenei Exportiroda: a múlt heti, berlini PopKomm vásáron felállított standon hazai koncertszervezők, lemezcégek, fesztiválok és klubok adataival látták el az érdeklődőket, akiket ezek után körlevélben tudósítanak a magyar zeneipar híreiről, itthon pedig a külföldön adódó lehetőségekről tájékoztatnak. A PopKomm idei mérlege: 48 országból közel 800 kiállító, 15 ezer látogató. A rendezvény idei partnerországa Spanyolország volt, jövőre Brazília következik.

EURÓPAI FILMDÍJ Az Európai Filmakadémia magyar tagjainak szavazatai alapján Mészáros Márta A temetetlen halott című alkotása került be az idei Európai Filmdíjra nevezett 46 játékfilm közé. Az egyes kategóriák jelöltjei-nek szűkebb listáját novemberben hozzák nyilvánosságra, a díjátadás decemberben lesz, Berlinben. A rövidfilmek között versenyben van Cakó Ferenc Randevú című animációs filmje, Szabó István Csodálatos Júliája pedig a közönségdíjban érdekelt, szavazni a www.jameson.ie/peopleschoice címen lehet.

TESCO MOSOLY Hátrányos helyzetű, állami gondozásban, fogyatékkal, különböző betegségekkel élő, 10-15 éves gyermekek és egészséges kortársaik festenek közös, óriás képeket a Tesco Mosoly-napok keretében. A Mosoly Alapítvánnyal közösen, szeptember 10-én indított rendezvénysorozat október 8-án a veszprémi, 15-én a szegedi Tesco áruház parkolójában folytatódik, ahol a gyerekek Alföldi Róbert színész-festő és Schaller István szaktanár segítségével készíthetik el a képeket. Az áruházlánc és az alapítvány szervezésében nyáron beteg gyerekek rekreációs táborokban üdülhettek, az ősszel egészséges és beteg/fogyatékos gyerekek mandalát készíthetnek (Győr), és drámapedagógiai foglalkozásokon vehetnek részt (Siófok), decemberben pedig családi hétvégét tölthetnek el egy táborban.

RIPPL AMERIKAI REKORDJA 520 ezer dollárért, azaz kb. 122 millió forintért kelt el a chicagói Leslie Hindman aukciós ház vasárnapi árverésén Rippl-Rónai József Kalitkás nő I. című képe: aukcióban ez az eddigi legmagasabb áron eladott műve a festőnek, s egyúttal az USA-ban legdrágábban értékesített magyar kép. Az 1892-ben, Párizsban készült, 77 x 55 cm-es mű a Magyar Nemzeti Galériában őrzött, 187 x 76 cm-es Kalitkás nő első változatának tekinthető. A mű eredetiségét elsőként Kieselbach Tamás állapította meg - amit aztán az MNG szakértői is megerősítettek -, s kivette a részét abban is, hogy híre menjen: ritka műkincs bukkant fel, így hozzájárult ahhoz, hogy 50 ezer dollárról induló ára öt perc alatt megtízszereződjék, méltó módon fejezve ki értékét. A Kalitkás nő a modern magyar festészet kezdetének emblematikus darabja, ezért is választotta ezt Kieselbach a témát feldolgozó albuma (Modern magyar festészet 1892-1919) egyik nyitóképének. A művészettörténész-műkereskedő szerint ha itthon árverezik el, akár magasabb árat is elérhetett volna. Leslie Hindman a Narancs kérdésére annyit árult el az eladóról, hogy a Chicago kertvárosában élő család 1978-ban vitte Budapestről Amerikába a képet, amely emlékezetük szerint mindig az ő tulajdonukban volt. A vevő kilétéről annyit közölt, hogy az Európában élő gyűjtő szándékában áll visszavinni Magyarországra a képet, amelyet ki fognak állítani Budapesten. Itthoni közönség száz éve láthatta utoljára.

TORONT"I FILMFESZTIVÁL 52 ország 335 alkotását vetítették a 30. Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol Gavin Hood brit-dél-afrikai produkciója, a Tsotsi kapta a közönség díját: az Athol Fugard regényéből forgatott film egy fiatal bandavezérről szól (a cím jelentése: gengszter). A nemzetközi kritikusok Fipresci-díját a dél-koreai Kang Yi Kwan műve, a Sa-Kwa nyerte, míg a legnagyobb felfedezett díját az ausztrál Sarah Wattnak ítélték a jelen lévő újságírók: Look Both Ways című filmje egy vonatbaleset következményeit vizsgálja.

GYÁSZ 91 éves korában elhunyt Robert Wise: az amerikai filmrendező nevéhez olyan alkotások fűződnek, mint a West Side Story (1961) és a The Sound Of Music (1965) - e musicalekkel négy Oscar-díjat nyert, de már Orson Welles 1941-es Aranypolgárának vágójaként is jelölték a díjra. Az Ambersonok tündöklésében is Welles munkatársa volt. Sokoldalúságát jellemzi, hogy háborús filmeket és sci-fit is rendezett, mint például a nálunk is vetített Androméda-törzs (1971) vagy a Star Trek: The Motion Picture (1979). Utolsó mozifilmjét (Rooftops) 1989-ben, utolsó tévéfilmjét (A Storm In Summer) 2000-ben készítette. Halálhíre egybeesett a San Sebastian-i filmfesztivál nyitányával, ahol retrospektív sorozatot állítottak össze a műveiből.

ÚJ SZOBOR A TRAFALGAR TÉREN "A nőiesség, a rokkantság és az anyaság előtti modern tiszteletadásnak tekintem. Oly ritkán látni a rokkantságot a mindennapi életben, pláne meztelenül, várandósan és büszkén" - nyilatkozta Alison Lapper, akinek 3,5 méter magas fehér márványszobra díszíti mostantól jövő áprilisig a londoni Trafalgar Square északnyugati részén álló talapzatot. A téren lévő négy talapzat közül eredetileg erre az egyre nem került semmi (IV. Vilmos király lovas szobrát kapta volna, de elfogyott a pénz), így 1841 óta üresen állt, leszámítva az 1999-2001 közötti éveket. Az akkori ideiglenes megoldás sikerén felbuzdulva Ken Livingstone, London polgármestere úgy döntött, hogy a talapzaton folyamatosan váltsák egymást a műalkotások, ezáltal is növelvén a brit főváros turisztikai vonzerejét. Megbíztak hat művészt, s terveik közül kettőt kiválasztottak. Most, elsőként Marc Quinn Alison Lapper Pregnant című szobrát állították fel. Modellje karok nélkül és deformált lábakkal született, s maga is művész, szájjal fest és - nyilván segítséggel - fotózik, szobrokat készít. Parys nevű kisfia születését, Alison életét a terhesség ideje alatt és az egészséges gyermek világra jötte után a dán Bente Milton dokumentumfilmje örökítette meg: az Alison's Baby 2002-ben Prix Italia díjat nyert. (Egyik képünkön a szobrász és a mű makettje, másikon a modell és gyermeke.) Marc Quinn szobra feminitást kölcsönöz a háborús, tehát férfias emlékeket ébresztő térnek, reflektál az azt uraló Nelson admirális félkarúságára, és bevitte a közbeszédbe a rokkantság témáját. Alison Lapper helyét 2007 áprilisától a német Thomas Schütte Hotel for the Birds című alkotása foglalja el, színes szállást nyújtván majd a teret ellepő galamboknak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.