kulthírek

  • Narancs
  • 2005. december 1.

Trafik

kulthírek
BAJBAN A BOLT Nyílt levélben fordult Bozóki Andráshoz a Bolt Galéria Fotóművészeti Alapítvány: az 1994 óta fotógalériát működtető, kiállításokat rendező, katalógusokat, albumokat megjelentető, s kortárs fotográfusokról dokumentumfilmeket is készítő intézmény azért kéri a kulturális miniszter segítségét, mert mostanra olyan helyzetbe került, hogy önerőből - és művészek, magánemberek, nyomdászok, tördelők, fordítók, művészettörténészek, szakírók ingyenmunkájából - nem tudja tovább folytatni "az állam helyett felvállalt" kulturális tevékenységét. A Hangyál Judit vezette Bolt Galéria végső elkeseredését jelzi, hogy méltatlannak érzik, s ezért visszautasítják azt a 2,5 millió Ft-os összeget, melyet a kért 5,5 millió helyett a Nemzeti Kulturális Alapprogram megítélt számukra a Contemporary Hungarian Photography című albumsorozat harmadik kötetének kiadásához.

GYÁSZ 75 éves korában elhunyt Miszlay István színházi rendező, a békéscsabai Jókai Színház, a budapesti József Attila Színház és a Népszínház egykori igazgatója, a Gyulai Várjátékok egyik alapítója.

CAMERIMAGE MAGYAROKKAL A Camerimage az operatőrök munkájára koncentráló filmfesztivál. Ezúttal 13. alkalommal rendezik meg Lódzban, ahol most külön hangsúlyt kaptak a magyarok: Szabó István és Koltai Lajos közös munkásságát egy hat filmből álló sorozattal elevenítik fel, de Koltai a Sorstalanság révén rendezőként is meghívást kapott. A versenyprogramban a Sorstalanságot fényképező Pados Gyula és a Mispál Attila által rendezett A fény ösvényeit fotografáló Nagy András vesz részt.

DÍJ Fekete kefe című filmjéért a legjobb rendező díját vehette át Vranik Roland a 46. Thesszaloniki Nemzetközi Filmfesztiválon. A franciaországi Pessacban, a történelmi filmek fesztiválján a közönség díját nyerte el Mészáros Márta alkotása, A temetetlen halott.

ROCK HALL OF FAME A clevelandi Rock And Roll Hall Of Fame bejelentette, kiket iktatnak be jövő március 13-án, a New York-i Waldorf Astoria Hotelben a műfaj halhatatlanjai közé. Íme: Black Sabbath, Blondie, Miles Davis, Lynyrd Skynyrd, Sex Pistols. A nem előadói kategóriában életműdíjat vehet át Herb Alpert és Jerry Moss. A sátáni heavy metal útját törő Sabbath, a brit punkrobbanást előidéző Pistols és a new wave slágergyáros Blondie aligha szorul bemutatásra, Miles Davis elismerése a rock, soul, funk, hiphop hangjaira nyitott dzsesszmuzsikusnak szól, a három gitáros párhuzamos szólózásáról elhíresült Lynyrd Skynyrd pedig az amerikai Dél legjelentősebb rockzenekarainak egyike volt a 70-es években. Alpert és Moss 1962-ben, néhány száz dollárnyi tőkével alapította meg a nevük kezdőbetűiről elkeresztelt lemezcéget, s a következő évtizedekben az A&M a legsikeresebb kiadók egyikévé vált. A Hírességek Csarnokába leghamarabb 25 évvel az első lemez megjelenése után lehet bekerülni - a ceremóniát így sokan nem érik meg, ezúttal is többen hiányozni fognak: Miles Davis, Sid Vicious (Pistols), Ronnie VanZant, Steve és Cassie Gaines (mindhárman a Lynyrd Skynyrd 1977-es repülőbalesetében vesztették életüket), Allen Collins és Leon Wilkeson (szintén Skynyrd, 1990-ben, illetve 2001-ben hunyt el). Képünkön John Lydon, az egykori Sex Pistols énekese egy hírességek részvételével rendezett, tavalyi túlélőshow-ban.

AZ AFRIKAI DIASZPÓRA MÚZEUMA Új múzeum nyílt San Franciscóban: a Museum of the African Diaspora célja - a www.moadsf.org honlapon olvasható mission statement szerint -, hogy az afrikai diaszpóra művészetének, kultúrájának és történelmének ünneplése és vizsgálata által kösse össze a népeket. A MoAD arra emlékeztet mind annyiunkat, hogy az emberiség bölcsője Afrikában volt, s ezáltal próbálja átalakítani egymásról és önmagunkról alkotott képünket. Három kiállítással indítanak: a Linkages and Themes in the African Diaspora kortárs művészek munkáiból mutat be válogatást, Eileen Harris Norton és Peter Norton gyűjteményéből (illusztrációnk Chris Ofili cím nélküli diptichonja 2001-ből). Dispersed: African Legacy/New World Reality címmel három alkotó - a kubai születésű Maria Magdalena Campos-Pons, a San Franciscó-i Mildred Howard és a brazil Marepe (Marcos Reis Peixoto) - került egymás mellé, a Made In Africa pedig a British Museumtól kölcsönzött, közel kétmillió éves kőeszközöket sorakoztat fel. A színházteremmel is rendelkező, háromemeletes múzeum oral history projektet is indított: összegyűjtik azoknak a történeteit, akik a Katrina hurrikán elől menekülve telepedtek le a friscói öböl környékén.

OFILI KÉKSÉGE The Blue Rider címmel mutatja be új műveit a Contemporary Fine Arts Berlin kiállítótermében Chris Ofili: a cím nemcsak a múlt század elejének németországi csoportosulására, a Kandinsky, Franz Marc és August Macke nevével fémjelzett Der Blaue Reiterre utal, hanem egyúttal a brit művész új alkotásait uraló színvilágra is. Ofili szobrászként ezúttal első alkalommal lép a közönség elé - igaz, a tárlat nagyobb részét a kék és ezüst színek uralta festmények teszik ki, mint például az itt látható Kék bicepsz.

NOBEL DRÁMÁJA December 10-én, amikor Stockholmban átadják az idei Nobel-díjakat, egyúttal egy ősbemutatót is tartanak az August Strindberg Intima Theaterben: Alfred Nobel Nemesis című drámájának tárgya - a színház közleményét idéző AFP-jelentés szerint - az erőszak, a szex, a kínzás, az álnokság, a tiltott vágy, a bosszú és a vallási fanatizmus. A Nobel halála előtt nem sokkal, 1896-ban megjelent darabot az örökösök olyannyira problematikusnak érezték, hogy a kézirat zömét el is égették - a kinyomtatott példányokat azonban nem tudták megsemmisíteni.

MADONNA ELVIS NYOMÁBAN Hung Up című kislemeze a Billboard listájának 7. helyére ugrott, s ezzel Madonna beérte Elvis Presleyt: immár mindkettejüknek 36 kislemeze szerepelt a top 10-ben. Elvis 16 év alatt, az 1956-os Heartbreak Hotel és az 1972-es Burning Love között érte el ezt a teljesítményt, Madonnának 21 év kellett hozzá az 1984-es Borderline óta. A Confessions on a Dance Floor immár a hatodik Madonna-album, amely Nr 1. tudott lenni a Billboard listáján.

Figyelmébe ajánljuk