kulthírek

  • Narancs
  • 2005. december 1.

Trafik

kulthírek
BAJBAN A BOLT Nyílt levélben fordult Bozóki Andráshoz a Bolt Galéria Fotóművészeti Alapítvány: az 1994 óta fotógalériát működtető, kiállításokat rendező, katalógusokat, albumokat megjelentető, s kortárs fotográfusokról dokumentumfilmeket is készítő intézmény azért kéri a kulturális miniszter segítségét, mert mostanra olyan helyzetbe került, hogy önerőből - és művészek, magánemberek, nyomdászok, tördelők, fordítók, művészettörténészek, szakírók ingyenmunkájából - nem tudja tovább folytatni "az állam helyett felvállalt" kulturális tevékenységét. A Hangyál Judit vezette Bolt Galéria végső elkeseredését jelzi, hogy méltatlannak érzik, s ezért visszautasítják azt a 2,5 millió Ft-os összeget, melyet a kért 5,5 millió helyett a Nemzeti Kulturális Alapprogram megítélt számukra a Contemporary Hungarian Photography című albumsorozat harmadik kötetének kiadásához.

GYÁSZ 75 éves korában elhunyt Miszlay István színházi rendező, a békéscsabai Jókai Színház, a budapesti József Attila Színház és a Népszínház egykori igazgatója, a Gyulai Várjátékok egyik alapítója.

CAMERIMAGE MAGYAROKKAL A Camerimage az operatőrök munkájára koncentráló filmfesztivál. Ezúttal 13. alkalommal rendezik meg Lódzban, ahol most külön hangsúlyt kaptak a magyarok: Szabó István és Koltai Lajos közös munkásságát egy hat filmből álló sorozattal elevenítik fel, de Koltai a Sorstalanság révén rendezőként is meghívást kapott. A versenyprogramban a Sorstalanságot fényképező Pados Gyula és a Mispál Attila által rendezett A fény ösvényeit fotografáló Nagy András vesz részt.

DÍJ Fekete kefe című filmjéért a legjobb rendező díját vehette át Vranik Roland a 46. Thesszaloniki Nemzetközi Filmfesztiválon. A franciaországi Pessacban, a történelmi filmek fesztiválján a közönség díját nyerte el Mészáros Márta alkotása, A temetetlen halott.

ROCK HALL OF FAME A clevelandi Rock And Roll Hall Of Fame bejelentette, kiket iktatnak be jövő március 13-án, a New York-i Waldorf Astoria Hotelben a műfaj halhatatlanjai közé. Íme: Black Sabbath, Blondie, Miles Davis, Lynyrd Skynyrd, Sex Pistols. A nem előadói kategóriában életműdíjat vehet át Herb Alpert és Jerry Moss. A sátáni heavy metal útját törő Sabbath, a brit punkrobbanást előidéző Pistols és a new wave slágergyáros Blondie aligha szorul bemutatásra, Miles Davis elismerése a rock, soul, funk, hiphop hangjaira nyitott dzsesszmuzsikusnak szól, a három gitáros párhuzamos szólózásáról elhíresült Lynyrd Skynyrd pedig az amerikai Dél legjelentősebb rockzenekarainak egyike volt a 70-es években. Alpert és Moss 1962-ben, néhány száz dollárnyi tőkével alapította meg a nevük kezdőbetűiről elkeresztelt lemezcéget, s a következő évtizedekben az A&M a legsikeresebb kiadók egyikévé vált. A Hírességek Csarnokába leghamarabb 25 évvel az első lemez megjelenése után lehet bekerülni - a ceremóniát így sokan nem érik meg, ezúttal is többen hiányozni fognak: Miles Davis, Sid Vicious (Pistols), Ronnie VanZant, Steve és Cassie Gaines (mindhárman a Lynyrd Skynyrd 1977-es repülőbalesetében vesztették életüket), Allen Collins és Leon Wilkeson (szintén Skynyrd, 1990-ben, illetve 2001-ben hunyt el). Képünkön John Lydon, az egykori Sex Pistols énekese egy hírességek részvételével rendezett, tavalyi túlélőshow-ban.

AZ AFRIKAI DIASZPÓRA MÚZEUMA Új múzeum nyílt San Franciscóban: a Museum of the African Diaspora célja - a www.moadsf.org honlapon olvasható mission statement szerint -, hogy az afrikai diaszpóra művészetének, kultúrájának és történelmének ünneplése és vizsgálata által kösse össze a népeket. A MoAD arra emlékeztet mind annyiunkat, hogy az emberiség bölcsője Afrikában volt, s ezáltal próbálja átalakítani egymásról és önmagunkról alkotott képünket. Három kiállítással indítanak: a Linkages and Themes in the African Diaspora kortárs művészek munkáiból mutat be válogatást, Eileen Harris Norton és Peter Norton gyűjteményéből (illusztrációnk Chris Ofili cím nélküli diptichonja 2001-ből). Dispersed: African Legacy/New World Reality címmel három alkotó - a kubai születésű Maria Magdalena Campos-Pons, a San Franciscó-i Mildred Howard és a brazil Marepe (Marcos Reis Peixoto) - került egymás mellé, a Made In Africa pedig a British Museumtól kölcsönzött, közel kétmillió éves kőeszközöket sorakoztat fel. A színházteremmel is rendelkező, háromemeletes múzeum oral history projektet is indított: összegyűjtik azoknak a történeteit, akik a Katrina hurrikán elől menekülve telepedtek le a friscói öböl környékén.

OFILI KÉKSÉGE The Blue Rider címmel mutatja be új műveit a Contemporary Fine Arts Berlin kiállítótermében Chris Ofili: a cím nemcsak a múlt század elejének németországi csoportosulására, a Kandinsky, Franz Marc és August Macke nevével fémjelzett Der Blaue Reiterre utal, hanem egyúttal a brit művész új alkotásait uraló színvilágra is. Ofili szobrászként ezúttal első alkalommal lép a közönség elé - igaz, a tárlat nagyobb részét a kék és ezüst színek uralta festmények teszik ki, mint például az itt látható Kék bicepsz.

NOBEL DRÁMÁJA December 10-én, amikor Stockholmban átadják az idei Nobel-díjakat, egyúttal egy ősbemutatót is tartanak az August Strindberg Intima Theaterben: Alfred Nobel Nemesis című drámájának tárgya - a színház közleményét idéző AFP-jelentés szerint - az erőszak, a szex, a kínzás, az álnokság, a tiltott vágy, a bosszú és a vallási fanatizmus. A Nobel halála előtt nem sokkal, 1896-ban megjelent darabot az örökösök olyannyira problematikusnak érezték, hogy a kézirat zömét el is égették - a kinyomtatott példányokat azonban nem tudták megsemmisíteni.

MADONNA ELVIS NYOMÁBAN Hung Up című kislemeze a Billboard listájának 7. helyére ugrott, s ezzel Madonna beérte Elvis Presleyt: immár mindkettejüknek 36 kislemeze szerepelt a top 10-ben. Elvis 16 év alatt, az 1956-os Heartbreak Hotel és az 1972-es Burning Love között érte el ezt a teljesítményt, Madonnának 21 év kellett hozzá az 1984-es Borderline óta. A Confessions on a Dance Floor immár a hatodik Madonna-album, amely Nr 1. tudott lenni a Billboard listáján.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.