kulthírek

  • Narancs
  • 2005. december 1.

Trafik

kulthírek
BAJBAN A BOLT Nyílt levélben fordult Bozóki Andráshoz a Bolt Galéria Fotóművészeti Alapítvány: az 1994 óta fotógalériát működtető, kiállításokat rendező, katalógusokat, albumokat megjelentető, s kortárs fotográfusokról dokumentumfilmeket is készítő intézmény azért kéri a kulturális miniszter segítségét, mert mostanra olyan helyzetbe került, hogy önerőből - és művészek, magánemberek, nyomdászok, tördelők, fordítók, művészettörténészek, szakírók ingyenmunkájából - nem tudja tovább folytatni "az állam helyett felvállalt" kulturális tevékenységét. A Hangyál Judit vezette Bolt Galéria végső elkeseredését jelzi, hogy méltatlannak érzik, s ezért visszautasítják azt a 2,5 millió Ft-os összeget, melyet a kért 5,5 millió helyett a Nemzeti Kulturális Alapprogram megítélt számukra a Contemporary Hungarian Photography című albumsorozat harmadik kötetének kiadásához.

GYÁSZ 75 éves korában elhunyt Miszlay István színházi rendező, a békéscsabai Jókai Színház, a budapesti József Attila Színház és a Népszínház egykori igazgatója, a Gyulai Várjátékok egyik alapítója.

CAMERIMAGE MAGYAROKKAL A Camerimage az operatőrök munkájára koncentráló filmfesztivál. Ezúttal 13. alkalommal rendezik meg Lódzban, ahol most külön hangsúlyt kaptak a magyarok: Szabó István és Koltai Lajos közös munkásságát egy hat filmből álló sorozattal elevenítik fel, de Koltai a Sorstalanság révén rendezőként is meghívást kapott. A versenyprogramban a Sorstalanságot fényképező Pados Gyula és a Mispál Attila által rendezett A fény ösvényeit fotografáló Nagy András vesz részt.

DÍJ Fekete kefe című filmjéért a legjobb rendező díját vehette át Vranik Roland a 46. Thesszaloniki Nemzetközi Filmfesztiválon. A franciaországi Pessacban, a történelmi filmek fesztiválján a közönség díját nyerte el Mészáros Márta alkotása, A temetetlen halott.

ROCK HALL OF FAME A clevelandi Rock And Roll Hall Of Fame bejelentette, kiket iktatnak be jövő március 13-án, a New York-i Waldorf Astoria Hotelben a műfaj halhatatlanjai közé. Íme: Black Sabbath, Blondie, Miles Davis, Lynyrd Skynyrd, Sex Pistols. A nem előadói kategóriában életműdíjat vehet át Herb Alpert és Jerry Moss. A sátáni heavy metal útját törő Sabbath, a brit punkrobbanást előidéző Pistols és a new wave slágergyáros Blondie aligha szorul bemutatásra, Miles Davis elismerése a rock, soul, funk, hiphop hangjaira nyitott dzsesszmuzsikusnak szól, a három gitáros párhuzamos szólózásáról elhíresült Lynyrd Skynyrd pedig az amerikai Dél legjelentősebb rockzenekarainak egyike volt a 70-es években. Alpert és Moss 1962-ben, néhány száz dollárnyi tőkével alapította meg a nevük kezdőbetűiről elkeresztelt lemezcéget, s a következő évtizedekben az A&M a legsikeresebb kiadók egyikévé vált. A Hírességek Csarnokába leghamarabb 25 évvel az első lemez megjelenése után lehet bekerülni - a ceremóniát így sokan nem érik meg, ezúttal is többen hiányozni fognak: Miles Davis, Sid Vicious (Pistols), Ronnie VanZant, Steve és Cassie Gaines (mindhárman a Lynyrd Skynyrd 1977-es repülőbalesetében vesztették életüket), Allen Collins és Leon Wilkeson (szintén Skynyrd, 1990-ben, illetve 2001-ben hunyt el). Képünkön John Lydon, az egykori Sex Pistols énekese egy hírességek részvételével rendezett, tavalyi túlélőshow-ban.

AZ AFRIKAI DIASZPÓRA MÚZEUMA Új múzeum nyílt San Franciscóban: a Museum of the African Diaspora célja - a www.moadsf.org honlapon olvasható mission statement szerint -, hogy az afrikai diaszpóra művészetének, kultúrájának és történelmének ünneplése és vizsgálata által kösse össze a népeket. A MoAD arra emlékeztet mind annyiunkat, hogy az emberiség bölcsője Afrikában volt, s ezáltal próbálja átalakítani egymásról és önmagunkról alkotott képünket. Három kiállítással indítanak: a Linkages and Themes in the African Diaspora kortárs művészek munkáiból mutat be válogatást, Eileen Harris Norton és Peter Norton gyűjteményéből (illusztrációnk Chris Ofili cím nélküli diptichonja 2001-ből). Dispersed: African Legacy/New World Reality címmel három alkotó - a kubai születésű Maria Magdalena Campos-Pons, a San Franciscó-i Mildred Howard és a brazil Marepe (Marcos Reis Peixoto) - került egymás mellé, a Made In Africa pedig a British Museumtól kölcsönzött, közel kétmillió éves kőeszközöket sorakoztat fel. A színházteremmel is rendelkező, háromemeletes múzeum oral history projektet is indított: összegyűjtik azoknak a történeteit, akik a Katrina hurrikán elől menekülve telepedtek le a friscói öböl környékén.

OFILI KÉKSÉGE The Blue Rider címmel mutatja be új műveit a Contemporary Fine Arts Berlin kiállítótermében Chris Ofili: a cím nemcsak a múlt század elejének németországi csoportosulására, a Kandinsky, Franz Marc és August Macke nevével fémjelzett Der Blaue Reiterre utal, hanem egyúttal a brit művész új alkotásait uraló színvilágra is. Ofili szobrászként ezúttal első alkalommal lép a közönség elé - igaz, a tárlat nagyobb részét a kék és ezüst színek uralta festmények teszik ki, mint például az itt látható Kék bicepsz.

NOBEL DRÁMÁJA December 10-én, amikor Stockholmban átadják az idei Nobel-díjakat, egyúttal egy ősbemutatót is tartanak az August Strindberg Intima Theaterben: Alfred Nobel Nemesis című drámájának tárgya - a színház közleményét idéző AFP-jelentés szerint - az erőszak, a szex, a kínzás, az álnokság, a tiltott vágy, a bosszú és a vallási fanatizmus. A Nobel halála előtt nem sokkal, 1896-ban megjelent darabot az örökösök olyannyira problematikusnak érezték, hogy a kézirat zömét el is égették - a kinyomtatott példányokat azonban nem tudták megsemmisíteni.

MADONNA ELVIS NYOMÁBAN Hung Up című kislemeze a Billboard listájának 7. helyére ugrott, s ezzel Madonna beérte Elvis Presleyt: immár mindkettejüknek 36 kislemeze szerepelt a top 10-ben. Elvis 16 év alatt, az 1956-os Heartbreak Hotel és az 1972-es Burning Love között érte el ezt a teljesítményt, Madonnának 21 év kellett hozzá az 1984-es Borderline óta. A Confessions on a Dance Floor immár a hatodik Madonna-album, amely Nr 1. tudott lenni a Billboard listáján.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.