kulthírek

  • Narancs
  • 2006. június 22.

Trafik

kulthírek

FESZTIVÁLRÓL FESZTIVÁLRA Kenyeres Bálint rövidfilmje, a Before Dawn Tokióban folytatta győztes sorozatát: a Filmunió közlése szerint ezúttal a Short Shorts elnevezésű fesztivál fődíját kapta meg.

New Yorkban, a 9. Brooklyn Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb kísérleti film díját nyerte el Gayer Zoltán és Molnár Péter alkotása, A Karusszel rítus.

Június 23-án kezdődik Moszkvában a 28. Nemzetközi Filmfesztivál, melynek versenyprogramjában Szabó István Rokonok című alko-tása szerepel, míg az információs programba Goda Kriszina Csak szex és más semmi című vígjátékát válogatták be.

A június 30-án kezdődő, 41. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál több mint kétszáz alkotásból álló műsorán Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmje az East of the West című versenyszekcióba, Pálfi György Taxidermiája az Another View című sorozatba, Kocsis Ágnes Friss levegő című munkája pedig a tíz fiatal európai rendezőt bemutató sorozatba kapott meghívást.

DÍJ Több mint négy évtizedes színházi szerzői és forgatókönyvírói tevékenysége elismeréseként Neil Simon veheti majd át október 15-én a Kennedy Center Mark Twain-díját. Olyan Broadway- és filmsikerek fűződnek a 78 éves szerző nevéhez, mint A furcsa pár, a Napsugár fiúk vagy a Mezítláb a parkban.

Wole Soyinka kapta az idei Weilheimer-díjat, melyet egy német diákzsűri adományoz a fiatalok számára inspiráló szerzőknek: a 71 éves nigériai Nobel-díjas önéletrajzi műveiért, köztük a gyermekkori emlékeit felidéző Ake című kötetéért kapta a 7500 euróval dotált elismerést.

RODIN ISZTAMBULBAN Miután a tavalyi Picasso-kiállítás 250 ezer látogatójával minden török rekordot megdöntött, az isztambuli Sakip Sabanci Museum idén egy nagyszabású Rodin-tárlattal rukkol elő: a francia művész kétszáz alkotása - szobrok, rajzok és vízfestmények - mellett olyan antik görög és római szobrokat is bemutatnak majd, amelyek hatást gyakoroltak Rodin művészetére.

KÖZÉP-EURÓPA MAGYAROK NÉLKüL Ahhoz képest, hogy néhány éve milyen látványosan szerepeltek magyar festmények is a Sotheby's 19. századi (de a 20. század első évtizedeiben keletkezett műveket is tartalmazó) árverésein, az idei aukción gyakorlatilag nem volt jelen a magyar művészet. A 2003-as és 2004-es aukció címében egyaránt utalt a magyar festményekre (2003-ban id. Markó Károly és Frank Frigyes, 2004-ben Munkácsy és Benczúr, 2005-ben, igaz, már kisebb magyar kínálatból ismét Munkácsy ért el kiemelkedő árat - lásd: Narancs, 2003. május 29. és június 12., 2004. június 24., 2005. június 9. és 23.) - idén szinte semmi. Noha Paál László 100-150 ezer fontra becsült barbizoni tájképe (Coin de Village, 1877) az aukció előzetes sajtóanyagában a kiemelt képek között szerepelt, végül nem talált vevőre. Egyetlen eladott magyar mű van a listán: Halmi Lajos Artúr (1866-1939) képe, 5760 fontért. Az európai (s benne német, osztrák, közép-európai, valamint skandináv) festmények összesen 10,32 millió font bevételt eredményező árverésén a legmagasabb árat Caspar David Friedrich itt látható 1824-es, drezdai naplementéje érte el 1,13 millió fonttal.

VÁLTÁS AZ OPERA ÉLÉN "Nem vitatkozni hívtam" - idézte fel sajtótájékoztatóján Hiller István oktatási és kulturális miniszter az elődje, Bozóki András által alig egy éve kinevezett Hegyi Árpád Jutocsával folytatott hosszú beszélgetését, ahol közölte az operaház főigazgatójával, hogy meneszti. Helyette június 19-től fél éven át a tárca korábbi közigazgatási, majd politikai államtitkára, az egykori szolnoki színigazgató, Vass Lajos vezeti az intézményt miniszteri biztosként. Hiller határozottan kijelentette: a személyi változást nem a minisztérium által szorgalmazott operaházi reform ellenében, hanem éppen az átalakítás sikeres és nyugodt végrehajtása érdekében határozta el. Hegyi közös megegyezéses alapon távozik posztjáról. A miniszter leszögezte: Vass Lajost "nem pénzeszsákkal a hátán" küldi munkába, az eddigiekhez képest további pénzforrásra nem számíthat az Opera, ő maga pedig jelenleg nem töri a fejét azon, hogy pályázatot írjon ki az intézmény vezetésére. (Az előzményekről a május 25-i Narancsban olvashatnak.)

BUKOWSKI HAGYATÉKA Charles Bukowski özvegye, Linda Lee Bukowski a kaliforniai Huntington könyvtárnak adományozta az író hagyatékát: a mintegy egymillió dollár értékűre becsült archívumban az író által kézzel javított gépiratok - köztük a Ham on Rye című regény és a Mickey Rourke és Faye Dunaway főszereplésével készített Barfly forgatókönyve -, valamint levelek, műveinek első és külföldi kiadásai, újságokban és folyóiratokban megjelent írások és saját kezű rajzok találhatók. Mivel az underground sajtó által favorizált Bukowski gyakran kérészéletű lapoknak adta írásait, ezek a publikációk különösen értékesek lehetnek a kutatóknak - a Bukowski iránti érdeklődés egyébként 1994-ben, 74. életévében bekövetkezett halála óta mit sem csökkent. A Huntington könyvtárban - ahol olyan jelentős írók archívuma mellé kerül Bukowskié, mint Kingsley Amis, Jack London és Christopher Isherwood - szeptember 20-án Celebrating Bukowski címmel szentelnek neki egy napot, addigra már az amerikai mozikban lesz a Tótumfaktum című, 1975-ös regényéből forgatott film, Matt Dillon főszereplésével (a könyvről: Narancs, 2004. május 27.).

GYÁSZ 92 éves korában elhunyt Illés György: a kétszeres Kossuth-díjas operatőr 1949 és 1996 között 66 játékfilm forgatásán állt a kamera mögött (Civil a pályán, 1951, Budapesti tavasz, 1955, Ház a sziklák alatt, 1958, Húsz óra, 1965, A Pál utcai fiúk, 1968, Falak, 1968, Isten hozta, őrnagy úr!, 1969, 141 perc a Befejezetlen mondatból, 1974, Magyarok, 1977, Szeleburdi vakáció, 1987 stb.). 1949-ben ő indította el az operatőri képzést a főiskolán, s az itthon és külföldön dolgozó magyar operatőrök színe-java a tanítványa volt. A vele készült életútinterjút Egy szerencsés élet címmel 1994-ben jelentette meg Csala Károly.

Meghalt Domokos Mátyás író, kritikus, az egykori Szépirodalmi Kiadó felelős szerkesztője, a Holmi szerkesztője. 78 éves volt.

66. évében elhunyt Osztovits Levente műfordító, irodalomtörténész, az Európa Könyvkiadó igazgatója, a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházelméleti tanszékének vezetője.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.