kulthírek

  • Narancs
  • 2006. június 15.

Trafik

kulthírek

DÍJ Az Acapulcói Nemzetközi Filmfesztivál fődíját Koltai Lajos filmje, a Sorstalanság nyerte.

GYÁSZ 59 éves korában, hosszú betegség után elhunyt Billy Preston: az amerikai billentyűst a Let It Be, a The White Album és Abbey Road című lemezeken való közreműködése miatt az ötödik Beatle-nek is nevezték, de a Sticky Fingers, az Exile on Main Street, a Goats Head Soup, az It's Only Rock'n Roll és a Black And Blue albumokon való közreműködése alapján akár a hato-dik Stone is lehetett volna. Sokan mások is igénybe vették tehetségét (Ray Charles, Little Richard, Bob Dylan, Barbra Streisand, Aretha Franklin, a Sly and the Family Stone, George Harrison, Quincy Jones), igazán nagy saját slágere azonban viszonylag kevés akadt (Outa Space, Nothing From Nothing).

ANIMÁCIÓK ZÁGRÁBBAN Hét alkotással képviselteti magát Magyarország a zágrábi Animafest animációs filmfesztiválon. Európa egyik legrégebbi ilyen rendezvényének versenyprogramjába Csáki László Darazsak, ludak, körtefaÉ, Laurence Bergeot-Veréb Felfüggesztett idő, M. Tóth Géza Maestro és Nagy Lajos Fából faragott Péter című munkáját hívták meg, az információs programban pedig Cakó Ferenc Randevú, Macskássy Kati Sosemvolt Cigányország és Ulrich Gábor Mielőtt című munkáját vetítik.

HANDKE VISSZAADJA Miután Peter Handke Heine-díjjal való kitüntetésének híre felkorbácsolta az indulatokat, a balkáni háborúért felelős szerb politika melletti kiállása miatt támadott osztrák író a feszültség további szítását megelőzendő, nyilatkozatban mondott le a düsseldorfi elismerésről. A Handke körüli vita néhány hete Franciaországban erősödött fel, amikor a Comédie-Francaise kivette a jövő szezon műsortervéből Handke egyik darabját.

DÍJ A Zoboki Gábor által tervezett Művészetek Palotája nyerte az FIABCI (Nemzetközi Ingatlan Szövetség) és a Wall Street Journal által alapított, FIABCI Prix d'Excellence elnevezésű elismerést a kulturális létesítmény kategóriában. A díjat Bangkokban adták át.

MAJOR JÁNOS Hosszú évek után újra önálló kiállí-táson mutatja be munkáit Major János grafikusművész. A Fővárosi Képtár Kiscelli Múzeumának Oratóriumá-ban rendezett tárlat július 2-ig tart nyitva. Illusztrációnk: A plátói szerelem emlékműve (2005).

ÉPÍTÉSZETI BIENNáLE A 10. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále magyar pavilonjában kiállítandó installáció előkészületeit időről időre bemutatják az érdeklődőknek. A Nemes Attila által koordinált, re:orient - rejtett hálózatok architektúrája című projekt eljutott a második prezentáció fázisába. Elkészült a budapesti kínai piacok és kereskedelmi központok urbanisztikai vizsgálata, feltérképezték a kínai kapcsolati háló szerepét. A szeptember 10-től november 19-ig nyitva tartó biennále a nagyvárosi építészet és társadalom témája köré szerveződik - a magyar kiállítás a migráció, a mobilitás és a társadalmi integráció kérdéseit vizsgálva kapcsolódik a központi témához.

1956, KÉPEN, ÍRÁSBAN Élünk! Okt. 23. Ifjúság, forradalom, megtorlás címmel állítottak össze kiállítást az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában a forradalmat követő vizsgálati dossziékból származó írott dokumentumokból és a nyomozati eljárások során összegyűjtött fényképekből. Az itt láthatóhoz hasonlóan főként eddig ismeretlen vagy kevéssé ismert felvételeket bemutató kiállítás június 30-ig tekinthető meg (Eötvös u. 7.).

A magyar forradalom - 1956 - Napló címmel látott napvilágot egy VIII. kerületi, 14 éves pesti diák naplója: a fakszimile kiadásban kézírásos bejegyzések mellett korabeli fotók, röpcédulák és újságkivágatok találhatók. Az 1956. október 23-tól 1957. március 15-ig vezetett naplót egy lomtalanításkor gyűjtögető kereskedőtől az Ecseri használtcikk- piacon vásárolta meg Molnos Péter művészettörténész, kiadására Kieselbach Tamás galériatulajdonos vállalkozott. Felkutatták a napló íróját, a most 74 éves Kovács Jánost is, akinek egy szociális otthonban adták át a kinyomtatott kötetet. Június 16-án, Nagy Imre kivégzésének évfordulóján az 1956-os Intézet kiadásában jelenik meg a napló párja, melyet ugyanazokban a napokban a fiú akkori legjobb barátja, Csics Gyula írt.

MEGHALT LIGETI GYÖRGY 83 éves korában Bécsben elhunyt Ligeti György, a múlt század második felének egyik legjelentősebb zeneszerzője. Hosszabb ideje betegeskedett már, az utóbbi három évet tolószékben töltötte. 1923-ban, az erdélyi Dicsőszentmártonban született. Kolozsváron, majd a háború után Budapesten Farkas Ferencnél, Bárdos Lajosnál, Kadosa Pálnál és Veress Sándornál tanult. "Életem a náci időszakban és a kommunista uralom idején tele volt kockázattal, s úgy hiszem, a mai napig visszatükrözöm ezt az érzést" - idézte egy nyilatkozatát az osztrák hírügynökség. A náci időszakban édesapját és fivérét megölték, ő túlélte a munkaszolgálatot, s miután átvészelte a műveinek cenzúrázásával sújtott 50-es éveket, 1956-ban elhagyta Magyarországot. Kapcsolatba került a nyugat-európai kortárs zenei avantgárddal, s dolgozott a korszak egyik legfontosabb elektronikus zenei stúdiójában, Kölnben. Műveire (Artikulation; Apparitions) és egyéni kompozíciós technikájára az 50-es évek végén figyeltek fel igazán. Hatvanas évekbeli művei közül kiemelkedik a Cello Concerto, a Requiem, a Lux aeterna és az Atmosphéres (utóbbi három darabja részleteit Stanley Kubrick felhasználta a 2001: Ûrodüsszeia filmzenéjében, később ugyanő a Musica Ricercata II-t vette igénybe a Tágra zárt szemekhez). Ligeti játékos énekhangkezelését 1978-ban, Stockholmban bemutatott operája, a Le Grand Macabre vitte tökélyre. 2003-ban Kossuth-díjjal tüntették ki. Műveit az utóbbi években kezdték itthon is játszani (az UMZE Ligeti-estjéről a Narancs június 1-jei számában írtunk Ujjé a Ligeti címmel; megemlékezésünk a jövő héten).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.