kulthírek

  • .
  • 2009. április 2.

Trafik

SZÍNHÁZI VILÁGNAP "Amikor a felszín mögé nézünk: mindenütt elnyomókat és elnyomottakat, osztályokat és kasztokat látunk, egy igazságtalan, kegyetlen világot találunk. A mi dolgunk, hogy egy másfajta társadalmat képzeljünk el - fogalmazott a március 27-i színházi világnap alkalmával a legtöbb színpadon felolvasott üzenetében Augusto Boal brazil író, színidirektor, a riói Centro de Teatro Oprimido (Elnyomottak Színházi Központja) alapítója.
- Nézzék meg az előadást, és amikor hazatérnek, játsszák el a saját darabjukat, és vegyék észre azt, ami kiböki a szemük, de soha nem látták meg. A színház nem esemény, hanem életmód! Mindanynyian színészek vagyunk: állampolgárnak lenni annyit jelent, hogy nem elégszünk meg azzal, hogy társadalomban élünk, hanem megváltoztatjuk azt."

PETÍCIÓ AZ AKKUÉRT Március 31-én, lapzártánk után és lapunk megjelenése között zajlott az AKKU Végnapok című búcsúest, mert a rövid idő alatt népszerűvé vált pesti kultúrcentrum működési engedélye ekkor lejárt. Az AKKU életben maradását célzó, az erzsébetvárosi önkormányzatnak címzett petíciót itt lehet aláírni: petitiononline.com/akku/.

SZÍNPADON HÁROM SZÍN 15 évvel azután, hogy Krzysztof Kieslowski leforgatta a szabadság, egyenlőség, testvériség eszmekörét mai történeteken keresztül vizsgáló trilógiáját (Kék; Fehér; Piros), a holland Johan Simons Münchenben, a Kammerspiele színpadán Drei Farben: Blau, Wei§, Rot címmel megrendezte az 1996-ban elhunyt lengyel rendező és forgatókönyvírója, Krzysztof Piesiewicz művét.

GYÁSZ 84 éves korában, Los Angelesben elhunyt Maurice Jarre francia komponista: több mint 150 film zenéjét szerezte, közülük háromért (Doktor Zsivágó; Arábiai Lawrence; Út Indiába) Oscar-díjat kapott. Mindhármat David Lean rendezte, aki mellett Jarre olyan klasszikusokkal dolgozott, mint pl. John Huston, Hitchcock vagy Zeffirelli. (Vele készült interjúnkat lapunk 46-47. oldalán olvashatják.)

CSALÓKA LÁTSZAT E címmel állította ki az elmúlt tíz év során készített képeit Horváth M. Judit. A Mai Manó Házban április 26-ig nyitva tartó tárlat - mint az itt látható szürreális tárgyfotó is mutatja - az eddig elsősorban roma szociofotóiról ismert képalkotó új arcát mutatja be. (Cikkünk a Visszhang rovatban.)

PENDULUM Pendulum - színházi ingajárat címmel április 8-tól három héten át a Trafó szervezésében hét kortárs angol, francia, flamand, holland és magyar színházi előadást rendeznek Budapest különböző helyszínein. A sorozat egyik különlegessége a párizsi C.I.C.T./Thé‰tre des Bouffes du Nord Peter Brook rendezte Beckett-adaptációja, a Fragments: több mint 30 éve ez az első Brook-rendezés Magyarországon. A flamand Wayn Traub tévésorozatok és internet ihlette filmoperája, a Magdaléna, avagy a hét fátyol tánca belgiumi premierje után a Trafóban látható először, s itt lesz a Fortedanse Társulat Szálinger Balázs írta, Horváth Csaba koreografálta előadása, az Isteni vidékek ősbemutatója is. A brit Rotozaza produkciója, az Etiquette a Toldi mozi kávézójában vonja be a közönséget a játékba. Részletek: trafo.hu.

ÖNGYILKOSSÁG A CSALÁDBAN 47 éves korában öngyilkosságot követett el Nicholas Hughes: az Alaska University ökológus profeszszora, Sylvia Plath amerikai és Ted Hughes angol költő fia régóta küzdött depressziójával. Lánytestvérével, Friedával együtt kicsi gyerekek voltak, amikor szintén depresszió sújtotta édesanyjuk 1963-ban magára nyitotta a gázt a konyhában, miközben ők a szobában aludtak. Halála miatt sokan a férjét okolták, aki röviddel azelőtt otthagyta őket egy másik nőért. Ted Hughes 1998-ban hunyt el.

Merő véletlen, de Nicholas Hughes halála után napokkal mutatták be a londoni Orange Tree színházban a Ted Hughes által írott The Story of Vasco című operát. Eredetileg 1974-ben, a Saddler's Wells színház megbízásából látott hozzá a libanoni George Schehade 1957-ben, az algériai francia katonai beavatkozás idején született, háborús témájú darabjának átírásához, de akkor a librettónak csak a felét használták fel, Gordon Crosse zenéjével. Az Orange Tree rendezője, Adam Bernard a Hughes-hagyaték jó részét őrző amerikai archívumban megtalálta a teljes szöveget, ezt mutatták be most, Peter Michaels zenéjével.

R'n'R HALL OF FAME Április 4-én, Clevelandben iktatják be a Rock and Roll Hall of Fame & Museum új halhatatlanjait, az intézmény alapítványának 600 tagja szavazatainak alapján. Ezúttal Little Anthony & The Imperials, Wanda Jackson, Bobby Womack, Jeff Beck, a Run DMC, a Metallica, Bill Black, D. J. Fontana, valamint Spooner Oldham kerül be a Hírességek Csarnokába. A rap, illetve a metal 80-as években indult klasszikusait, a Run DMC-t és a Metallicát nem kell bemutatni, s a 60-as évek nagy rockgitárosai közé tartozó Jeff Beck és a vele nagyjából egyszerre startolt, R&B-, soul- és funkmester, Bobby Womack se szorul rá erre. Az 1950-es évek doo-wop vokáljai közül Little Anthony & The Imperials 1957-ben, legelső kislemezével (Tears On My Pillow) rögtön a csúcsra ugrott. Wanda Jackson, az amerikai rockabilly és country első királynője az 50-es évek közepétől hódított. Énekelt Elvis Presleyvel is, akinek most két régi zenésze, a dobos D. J. Fontana és a bőgős Bill Black előtt tiszteleg a szakma. A háttérember-kategória harmadik kitüntetettje, Spooner Oldham billentyűs olyan énekesekkel dolgozott, mint Aretha Franklin, Wilson Pickett vagy Percy Sledge.

AEGON-DÍJ: TÍZ JELÖLT Egy hét múlva adják át az idei Aegon-díjat. A nyertes a következő tíz kötet közül kerül ki, ezek szerepelnek az öttagú zsűri döntését megelőző, utolsó körben: Balázs Attila: Kinek Észak, kinek Dél (Palatinus), Márton László: Amit láttál, amit hallottál (Jelenkor), Péterfy Gergely: Halál Budán (Kalligram), Vajda Miklós: Anyakép, amerikai keretben (Holmi), Esterházy Péter: Semmi művészet, Jónás Tamás: Önkéntes vak, Kántor Péter: Trójavariációk, Krasznahorkai László: Seiobo járt odalent, Parti Nagy Lajos-Banga Ferenc: A pecsenyehattyú és más mesék, Závada Pál: Idegen testünk (mind Magvető). A díj eddigi kitüntetettjei: 2006: Spiró György (Fogság), 2007: Rakovszky Zsuzsa (Visszaút az időben), 2008: Térey János (Asztalizene).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.