kulthírek

  • .
  • 2009. április 9.

Trafik

SISTERS OF MERCY: HALASZTÁS Április 27-re halasztották a Sisters of Mercy betegség miatt elmaradt koncertjét az A38-on. A jegyek érvényesek vagy viszszaválthatók. EURIMAGES-DÖNTÉSEK 220 ezer euró gyártási támogatást szavazott meg az Eurimages, az EU filmalapja Elek Judit Visszatérés című magyar-román produkciójának.
A forgalmazási támogatások között 5 ezer euró jutott a Delta boszniai forgalmazójának.

INDEPENDENT-DÍJ Az angol napilap külföldi irodalmi művek elismerésére alapított díjának nagy listás jelöltjei között még szerepelt Dragomán György A fehér király című kötete, azonban a hat címet tartalmazó rövid listára már nem kerül föl. A nyertes két kolumbiai (Evelio Rosero, Juan Gabriel Vásquez) vagy egy-egy francia (Céline Curiol), kínai (Ma Jian), albán (Ismail Kadare) és izraeli (A. B. Yehoshua) szerző közül kerülhet ki.

MAGYAR KIÁLLÍTÁSOK WASHINGTONBAN Három kiállítás nyílt meg az amerikai fővárosban, az Extremely Hungary című magyar kulturális évad keretében. A National Museum of Women in the Arts a két világháború közötti magyar női szociofotókat (Kálmán Kata, Kárász Judit, Sugár Kata, Besnyő Éva, Révai Ilka és Miklós Jutka munkáit), az American University Museum Katzen Arts Center pedig Vajda Lajos festményeit és kortárs videoművészek (Beöthy Balázs, Csontó Lajos, Esterházy Marcell, KisPáll Szabolcs, Komoróczky Tamás, Lovas Ilona, Németh Hajnal, Szacsva y Pál) alkotásait mutatja be.

VERS, SORONKÉNT Az elmúlt hetekben naponta egy-egy sort közölt I Sing a New Freedom című új verséből Ben Okri nigériai költő a Twitter nevű közösségi site-on, Tales of Freedom című új kötetét beharangozandó. A kifejezetten erre a médiumra, rövid sorokban írott vers immár "kész", egyben is olvasható: http://ow.ly/1YYW.

JUBILÁLÓ BAUHAUS Weimarban április 1-jén megkezdődött a 90 éve alapított iparművészeti iskola és mozgalom, a Bauhaus évfordulós rendezvénysorozata. Az akkor 35 éves Walter Gropius által megteremtett intézmény 1919-től 1925-ig működött Weimarban, ahol az ünneplés közepette sem próbálják elhallgatni, hogy annak idején a helybéliek nemigen jöttek ki a forradalmian új gondolkodást képviselő bauhausosokkal, akik a türingiai városból át is települtek a Szász-Anhalt tartományban lévő Dessauba. Itt hét éven át működött a képünkön látható iskola az épületet is tervező Gropius, majd Hannes Meyer, s végül Ludwig Mies van der Rohe igazgatásával. 1932-ben még eggyel északabbra költöztek, ám Berlinben már csak egy tanévre futotta, mert a náci hatalomátvétel után, 1933-ban a Bauhaust bezárták, oktatóinak zöme emigrációba kényszerült. Egyikük, Breuer Marcell előbb hazatért, majd Gropius hívására, 1937-ben a Harvardon kötött ki. Kollégája, Moholy-Nagy László Chicagóban próbálkozott a New Bauhaus létrehozásával, de ez csak egy évig működött. Az önálló intézményi keret helyett ettől kezdve már "csak" szellemi kisugárzásában, az építészetre, formatervezésre, tipográfiára gyakorolt hatásában élt tovább a Bauhaus - a mai napig. Olyan - legalábbis első pillanatra meglepően hangzó - helyeken is, mint például Tel-Aviv: a Hitler hatalomra jutását követően még kivándorolni engedett német zsidók nemcsak az építészeti stílust hozták magukkal, hanem anyagokat (burkolólapokat, nyílászárókat) is, mert pénzt nem vihettek magukkal. Tel-Aviv Bauhaus-negyedét 2003-ban az UNESCO világörökség-listájára vették, ami komoly felújítási kötelezettséget ró a tulajdonosokra, s mind drágábbá teszi ezeket az épületeket, illetve a bennük lévő lakásokat. A Weimaron, Dessaun és Berlinen kívül más német városokra is kiterjedő évfordulós eseményekről bővebben: bauhaus-dessau.de és das-bauhaus-kommt.de.

HETVENHÉT ORSZÁG VELENCÉBEN Június 7. és november 22. között 77 ország művészei mutatkoznak be saját nemzeti pavilonjukban (némely országok közös pavilonban) az 53. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén; Montenegro, Monaco, Gabon, a Comore-szigetek és az Egyesült Arab Emírségek első ízben. Magyarországot, mint arról korábban beszámoltunk, Forgács Péter Col tempo / Idővel - A W. projekt című installációja képviseli. A biennále fő témáját a Making Worlds mottó határozza meg. "A kiállítás címe azt a szándékomat fejezi ki, hogy megpróbálom a teremtés folyamatára helyezni a hangsúlyt" - fogalmazott a biennále rendezője, Daniel Birnbaum, a frankfurti Staedelschule rektora. A központi kiállításon több mint 90 művész munkáit mutatják be, köztük számos kifejezetten ide készült alkotást. A díjakat a nyitás előtt adják át, azt azonban már most közzétették, hogy a két idei életműdíjas Yoko Ono és John Baldessari lesz.

AEGON-DÍJ: JÓNÁS TAMÁS "Jónás Tamás kihívóan, szemérmetlenül őszinte és provokatív költő. Költészetével az olvasóra terheli a létét érintő egzisztenciális problémáit, védtelenségét, betegségét, anyagi gondjait, nők melletti magányát és származását. Jónás Tamás költészete emberi és nyelvi küzdelem, hogy kifejezze az általa végletesen tragikusan megélt emberi utat, hogy itt tartsa magát köztünk" - fogalmazott a tavalyi esztendő legmegrendítőbb szépirodalmi teljesítményének ítélt Önkéntes vak (Magvető) című kötet elismerését indokló soraiban, a zsűri nevében Széchenyi Ágnes. A nettó 3 millió forinttal járó díj kitüntetettje ősszel egy nettó 2 millióval elismerendő társdíjazottat is jelölhet, más művészeti ágból.

KÖNYVFESZTIVÁL ELÕTT Április 23-26. között rendezik meg a 16. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. A helyszín a Millenáris. Az idei díszvendég ország Románia, s a román szerzők közül ide várják Denisa Comanescut, Filip Floriant, Adela Greceanut, Florina Ilist, Gabriel Liiceanut és Bogdan Suceavát. A fesztivál díszvendég írója az orosz Ljudmila Ulickaja, akinek az elmúlt évek során számos kötete megjelent magyarul: Médea és gyermekei; Életművésznők; Vidám temetés; Szonyecska; Odaadó hívetek; Surik; Kukockij esetei; Daniel Stein, tolmács (mindegyik Magvető Kiadó) - utóbbi a könyvfesztiválhoz időzítve. A rendezvény keretén belül kilencedszer tartják meg az Európai Első Könyvesek Fesztiválját, s külön szekciót szerveznek Gyermek(b)irodalom elnevezéssel.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.