kulthírek

  • .
  • 2009. április 9.

Trafik

SISTERS OF MERCY: HALASZTÁS Április 27-re halasztották a Sisters of Mercy betegség miatt elmaradt koncertjét az A38-on. A jegyek érvényesek vagy viszszaválthatók. EURIMAGES-DÖNTÉSEK 220 ezer euró gyártási támogatást szavazott meg az Eurimages, az EU filmalapja Elek Judit Visszatérés című magyar-román produkciójának.
A forgalmazási támogatások között 5 ezer euró jutott a Delta boszniai forgalmazójának.

INDEPENDENT-DÍJ Az angol napilap külföldi irodalmi művek elismerésére alapított díjának nagy listás jelöltjei között még szerepelt Dragomán György A fehér király című kötete, azonban a hat címet tartalmazó rövid listára már nem kerül föl. A nyertes két kolumbiai (Evelio Rosero, Juan Gabriel Vásquez) vagy egy-egy francia (Céline Curiol), kínai (Ma Jian), albán (Ismail Kadare) és izraeli (A. B. Yehoshua) szerző közül kerülhet ki.

MAGYAR KIÁLLÍTÁSOK WASHINGTONBAN Három kiállítás nyílt meg az amerikai fővárosban, az Extremely Hungary című magyar kulturális évad keretében. A National Museum of Women in the Arts a két világháború közötti magyar női szociofotókat (Kálmán Kata, Kárász Judit, Sugár Kata, Besnyő Éva, Révai Ilka és Miklós Jutka munkáit), az American University Museum Katzen Arts Center pedig Vajda Lajos festményeit és kortárs videoművészek (Beöthy Balázs, Csontó Lajos, Esterházy Marcell, KisPáll Szabolcs, Komoróczky Tamás, Lovas Ilona, Németh Hajnal, Szacsva y Pál) alkotásait mutatja be.

VERS, SORONKÉNT Az elmúlt hetekben naponta egy-egy sort közölt I Sing a New Freedom című új verséből Ben Okri nigériai költő a Twitter nevű közösségi site-on, Tales of Freedom című új kötetét beharangozandó. A kifejezetten erre a médiumra, rövid sorokban írott vers immár "kész", egyben is olvasható: http://ow.ly/1YYW.

JUBILÁLÓ BAUHAUS Weimarban április 1-jén megkezdődött a 90 éve alapított iparművészeti iskola és mozgalom, a Bauhaus évfordulós rendezvénysorozata. Az akkor 35 éves Walter Gropius által megteremtett intézmény 1919-től 1925-ig működött Weimarban, ahol az ünneplés közepette sem próbálják elhallgatni, hogy annak idején a helybéliek nemigen jöttek ki a forradalmian új gondolkodást képviselő bauhausosokkal, akik a türingiai városból át is települtek a Szász-Anhalt tartományban lévő Dessauba. Itt hét éven át működött a képünkön látható iskola az épületet is tervező Gropius, majd Hannes Meyer, s végül Ludwig Mies van der Rohe igazgatásával. 1932-ben még eggyel északabbra költöztek, ám Berlinben már csak egy tanévre futotta, mert a náci hatalomátvétel után, 1933-ban a Bauhaust bezárták, oktatóinak zöme emigrációba kényszerült. Egyikük, Breuer Marcell előbb hazatért, majd Gropius hívására, 1937-ben a Harvardon kötött ki. Kollégája, Moholy-Nagy László Chicagóban próbálkozott a New Bauhaus létrehozásával, de ez csak egy évig működött. Az önálló intézményi keret helyett ettől kezdve már "csak" szellemi kisugárzásában, az építészetre, formatervezésre, tipográfiára gyakorolt hatásában élt tovább a Bauhaus - a mai napig. Olyan - legalábbis első pillanatra meglepően hangzó - helyeken is, mint például Tel-Aviv: a Hitler hatalomra jutását követően még kivándorolni engedett német zsidók nemcsak az építészeti stílust hozták magukkal, hanem anyagokat (burkolólapokat, nyílászárókat) is, mert pénzt nem vihettek magukkal. Tel-Aviv Bauhaus-negyedét 2003-ban az UNESCO világörökség-listájára vették, ami komoly felújítási kötelezettséget ró a tulajdonosokra, s mind drágábbá teszi ezeket az épületeket, illetve a bennük lévő lakásokat. A Weimaron, Dessaun és Berlinen kívül más német városokra is kiterjedő évfordulós eseményekről bővebben: bauhaus-dessau.de és das-bauhaus-kommt.de.

HETVENHÉT ORSZÁG VELENCÉBEN Június 7. és november 22. között 77 ország művészei mutatkoznak be saját nemzeti pavilonjukban (némely országok közös pavilonban) az 53. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén; Montenegro, Monaco, Gabon, a Comore-szigetek és az Egyesült Arab Emírségek első ízben. Magyarországot, mint arról korábban beszámoltunk, Forgács Péter Col tempo / Idővel - A W. projekt című installációja képviseli. A biennále fő témáját a Making Worlds mottó határozza meg. "A kiállítás címe azt a szándékomat fejezi ki, hogy megpróbálom a teremtés folyamatára helyezni a hangsúlyt" - fogalmazott a biennále rendezője, Daniel Birnbaum, a frankfurti Staedelschule rektora. A központi kiállításon több mint 90 művész munkáit mutatják be, köztük számos kifejezetten ide készült alkotást. A díjakat a nyitás előtt adják át, azt azonban már most közzétették, hogy a két idei életműdíjas Yoko Ono és John Baldessari lesz.

AEGON-DÍJ: JÓNÁS TAMÁS "Jónás Tamás kihívóan, szemérmetlenül őszinte és provokatív költő. Költészetével az olvasóra terheli a létét érintő egzisztenciális problémáit, védtelenségét, betegségét, anyagi gondjait, nők melletti magányát és származását. Jónás Tamás költészete emberi és nyelvi küzdelem, hogy kifejezze az általa végletesen tragikusan megélt emberi utat, hogy itt tartsa magát köztünk" - fogalmazott a tavalyi esztendő legmegrendítőbb szépirodalmi teljesítményének ítélt Önkéntes vak (Magvető) című kötet elismerését indokló soraiban, a zsűri nevében Széchenyi Ágnes. A nettó 3 millió forinttal járó díj kitüntetettje ősszel egy nettó 2 millióval elismerendő társdíjazottat is jelölhet, más művészeti ágból.

KÖNYVFESZTIVÁL ELÕTT Április 23-26. között rendezik meg a 16. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. A helyszín a Millenáris. Az idei díszvendég ország Románia, s a román szerzők közül ide várják Denisa Comanescut, Filip Floriant, Adela Greceanut, Florina Ilist, Gabriel Liiceanut és Bogdan Suceavát. A fesztivál díszvendég írója az orosz Ljudmila Ulickaja, akinek az elmúlt évek során számos kötete megjelent magyarul: Médea és gyermekei; Életművésznők; Vidám temetés; Szonyecska; Odaadó hívetek; Surik; Kukockij esetei; Daniel Stein, tolmács (mindegyik Magvető Kiadó) - utóbbi a könyvfesztiválhoz időzítve. A rendezvény keretén belül kilencedszer tartják meg az Európai Első Könyvesek Fesztiválját, s külön szekciót szerveznek Gyermek(b)irodalom elnevezéssel.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.