kulthírek

  • .
  • 2011. január 20.

Trafik

MÉGIS LESZ FILMSZEMLE Nem a megszokott februári időben, de - az elmaradásról szóló hírekkel ellentétben - idén is lesz Magyar Filmszemle. A Magyar Mozgókép Közalapítvány honlapja szerint a Nemzeti Kulturális Alap miniszteri keretéből fedezik az áprilisi rendezvény költségeinek jó részét.
A filmes ügyek rendbetétele érdekében Andy Vajna producer személyében kormánybiztost neveztek ki.

MOMA: WOJNAROWICZ A GYÛJTEMÉNYBEN A New York-i Museum Of Modern Art megvásárolta David Wojnarowicz A Fire In My Belly című videóját, amelyet nemrégen egy katolikus szervezet tiltakozása miatt eltávolítottak a washingtoni National Portrait Gallery egyik kiállításáról (lásd: Narancs, 2010. december 9. és 16.). A 80-as, 90-es évek fordulójának AIDS-krízise idején született más alkotásokkal együtt állítják ki az AIDS következtében elhunyt Wojnarowicz művét.

UDO LINDENBERG: ROCKMUSICAL Hinterm Horizont címmel mutatta be a Theater am Potsdamer Platz Udo Lindenberg rockmusicaljét: a berlini fal által elválasztott szerelmesek történét Thomas Brussig írta, Ulrich Waller rendezte, a nyugati fiút Serkan Kaya, a keleti lányt Josephin Busch és - idősebb korában - Anika Mauer alakítja. A háromórás produkció a hamburgi St. Pauli Theaterrel együttműködésben valósult meg, a premiert vastaps fogadta.

IRÁN KONTRA COELHO 1998 óta kaphatók Paulo Coelho könyvei Iránban. A brazil írót nemrég értesítette ottani kiadója, hogy könyvei árusítását betiltották, a döntés indokát egyelőre nem tudni. Coelho a blogján közölte: perzsára fordított műveit emiatt ingyen elérhetővé teszi a neten.

AI WEIWEI HÁZA: LEBONTVA Sanghajban lebontották a rendszer nyílt kritikusaként ismert képzőművész, Ai Weiwei műtermének otthont adó épületet, amelyben - ha megmaradhat - oktatási központ és vendégművészek elszállásolására alkalmas tér is lett volna. Ai Weiwei kiállítása május 2-ig látható a londoni Tate Modern turbinacsarnokában. (Az előzményekről: Narancs, 2010. november 11. és december 9.)

LONDON, 2012: TORONY, HINTALOVACSKA London polgármestere, Boris Johnson bejelentette: a rövidlistán szereplő hat terv közül a zsűri kiválasztotta azt a kettőt, amely 2012-ben és 2013-ban kap majd helyet a Trafalgar tér negyedik, üres talapzatán. Az angol főváros egyik legfrekventáltabb terén, ahol középen Nelson admirális oszlopa áll, körötte pedig IV. György király, valamint Henry Havelock és Charles Napier generális szobra, 1999 óta pályázat alapján egy-egy művész ideiglenes alkotása foglalja el a pénzszűke miatt szobor nélkül maradt negyedik talapzatot. Tavaly nyár óta Yinka Shonibare műve, a Nelson hajója üvegben (lásd: Narancs, 2010. június 3.) reflektál itt a hajdani tengeri csatákra, jövőre pedig Michael Elmgreen és Ingar Dragset bronzszobra, egy hintalovacskázó kisfiú kérdez rá a hadi erények érvényességére, a hősiesség fogalmára. A dán Elmgreen és a norvég Dragset 1997 óta él és dolgozik együtt Berlinben, 2003-ban ők nyerték el a náci rendszer homoszexuális áldozatainak berlini emlékművére kiírt pályázatot, a 2009-es Velencei Biennálén ők állítottak ki a dán pavilonban. 2013-ban még egy fityiszt mutatnak a férfivilág kakaskodásra hajlamos részének: ekkor az 1995-ös Velencei Biennálén Németországot képviselő Katharina Frisch alkotása, egy több mint négy méter magas, ultramarinkék kakas lép majd a kisfiú helyére.

A harmadik képen Anish Kapoor és Cecil Balmond 114 méter magas tornyának terve látható: a 2012-es londoni olimpia központi stadionja mellett állítják fel 22,4 millió fontért, aminek nagyobb részét az ArcelorMittal acélgyártó cég fedezi. A kilátóval, üzletekkel, kávézóval teljes toronytól - London reménybeli Eiffeljétől - évi 10 millió font bevételt remélnek.

KONFUCIUSZ A MENNYEI BÉKE TERÉN Wu Weishan állítólag már több mint kétszázszor megformázta Konfuciuszt - legújabb alkotását a pekingi Tienanmen téren állították fel, a két évig tartó rekonstrukció után márciusban újra megnyíló Nemzeti Múzeum előtt. A 2500 évvel ezelőtti bölcs közel tíz méter magas bronzszobra mostantól szembenéz a néhai Mao elnök mauzóleumával és hatalmas arcképével - óhatatlanul fölvetve afféle kérdéseket, hogy vajon melyikük tanításai bizonyulnak időtállóbbnak. Kung-Fu-Ce, akit a világ Konfuciuszként ismer, reneszánszát éli manapaság, abban az értelemben mindenképp, hogy Kína az ő nevét viselő intézeteken keresztül igyekszik nyelvét és kultúráját megismertetni: 96 országban 322 ilyen intézmény működik, nálunk az ELTE struktúrájába tagozódva. A Konfuciusz Intézetek decemberi világtalálkozóján jelentették be, hogy 2011-ben Budapesten rendezik meg a társintézmények 3. európai konferenciáját.

ÖRÖMÓDA - SAJTÓSZÓLÁSMÛVÉSZET "A szólás és a sajtó szabadsága a magyar kultúra hagyományának alapvető része. A művészet a szólás különlegesen szabad formájaként nagy szerepet játszott e hagyomány megteremtésében és szerepet kell játszania a megőrzésében is. Mint művészek úgy gondoljuk, hogy nekünk is ki kell állnunk a szólás szabadságáért, sokan, közösen, világnézeti különbségeinktől függetlenül" - vallják mindazok, akik a magyar kultúra napján, január 22-én, szombaton este hétkor az Ankerban (Anker köz 1-3.) kulturális esztrádműsort adnak a szólásszabadság hagyományáért. Fellép: Ajtai Péter, Ágoston Béla, Bárdos Deák Ági, Bodor Johanna, Feuer Yvette, Gryllus Dorka, Gryllus Samu, Gyabronka József, Hámori Gabriella, Kovács Márton, Kováts Gergő, Kulka János, Lengyel Anna, Márkos Albert, Menyhárt Jenő, Miklós Szilveszter, Molnár Péter, Péterfy Bori, Pozsár Máté, Puskás Péter, Radnay Csilla, Tóth Péter, Varga Vince, Vékes Csaba, Závada Pál, Závada Péter, Zságer-Varga Ákos és sokan mások.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.