kulthírek

  • .
  • 2011. február 3.

Trafik

SUNDANCE A játékfilmek között Drake Doremus műve, a Like Crazy (egy különélésre kényszerülő angol-amerikai egyetemista pár története), a dokuk között Peter Richardson eutanáziáról szóló munkája, a How to Die in Oregon nyerte a 27. Sundance Fesztivál fődíját.
A fesztivált életre hívó Robert Redford elégedetten konstatálta, hogy a világ legnagyobb független fesztiváljának programjába beválogatott 120 film közül 45-öt átvettek a forgalmazók. A tavalyi győztes Winter's Bone pedig az Oscar-várományosok között található.

COMICS VILÁGFESZTIVÁL 1974 óta immár 38. alkalommal rendezték meg a franciaországi Angoulme-ben a Nemzetközi Képregény Fesztivált. A fődíjat az olasz Manuele Fior albuma, a Cinq mille kilométres par seconde nyerte el, a zsűri nagydíját az amerikai David Mazzucchelli Asterios Polyp című rajzolt regénye. Életműdíjjal jutalmazták Art Spiegelmant, a Maus alkotóját.

GYÁSZ 77 éves korában elhunyt John Barry: a brit zeneszerző öt Oscar-díjat nyert, olyan filmek sikeréhez járult hozzá, mint a James Bond-sorozat klasszikusai közül a Goldfinger, az Oroszországból, szeretettel és a Csak kétszer élsz, illetve az Éjféli cowboy, a Távol Afrikától és a Farkasokkal táncoló.

86 éves korában elhunyt Tony Geiss, a Szezám utca című animációs tévésorozat írója és zeneszerzője.

A FESZTIVÁLZENEKAR NEW YORKBAN Elragadtatott hangon számolt be a New York Times kritikusa a Budapesti Fesztiválzenekar Haydn és Stravinsky műveiből összeállított két hangversenyéről, melyeket Fischer Iván vezényletével adtak a Lincoln Centerben. A BFZ augusztusban, a Lincoln Center Mostly Mozart Fesztiváljára, két Don Giovanni-előadással tér vissza New Yorkba, októberben pedig a Carnegie Hallban lépnek fel három Bartók-zongoraversennyel, Schiff András vendégszereplésével. A ráadásokat is méltató cikk itt olvasható: http://www.nytimes.com/2011/01/29/arts/music/29festival.html?_r=1&src=twr.

ELHUNYT DENNIS OPPENHEIM 72 éves korában rákbetegségben elhunyt Dennis Oppenheim: az amerikai művész a 60-as évek végén konceptuális, body és land art alkotásaival vált ismertté, mint például az itt látható, 1968-as Évgyűrűk: a fotó a kanadai-amerikai határ egyik pontján készült, ahol a politikai elkülönülést szimbolizáló és a gyűrűvonalakat kettévágó országhatár egyúttal időzónahatárt is képez. Később a szobrászat felé fordult, és rengeteg köztéri alkotást készített. Akadt néhány, ami vitát kivart, mint például az eredetileg az 1997-es Velencei Biennálén bemutatott Device to Root Out Evil, amit a 2005-ös Vancouveri Biennále alkalmából felállítottak a kanadai városban, de annyira megosztotta a közvéleményt, hogy szavazást rendeztek a sorsáról. A többség - akiket alighanem a címből is kikövetkeztethető értelmezés zavart, miszerint az egyház akár a feje tetejére állhat, de úgy sem képes elűzni a gonoszt - 2008-ban az eltávolítása mellett döntött, Calgary városa viszont szívesen látta, így ötévi letétbe oda került. Harmadik fotónkon a texasi Houston repülőterének bejáratánál látható, idén felállított három fényszobra: Sugárzó szökőkutak.

EUROPUNK Europunk - A punk vizuális kultúrája Európában, 1976-1980 - ezzel a címmel nyílt kiállítás a Villa Medici, vagyis a római Francia Akadémia termeiben. Több mint ötszáz plakát, póló, szórólap, lemezborító és fanzin, névtelen brit, holland, német, francia és svájci alkotók és ismert grafikusok, divattervezők munkái láthatók, köztük a Sex Pistolsnak dolgozó Jamie Reid és Vivienne Westwood, a Joy Division látványterveiért felelős Peter Saville, a francia Metal Urbaine lemezborítóját tervező Bazooka-csoport, amelynek illusztrációi a Liberation lapjain is megjelentek 1977-ben. A március 20-ig nyitva tartó, filmvetítésekkel és koncertekkel teljes kiállítás június 8-tól szeptember 18-ig a genfi Mamco múzeumban látható majd.

MEGHALT GLADYS HORTON 66 éves korában, szélütés következtében elhunyt Gladys Horton: még nem volt 17 éves, amikor a Marvelettes szólóénekeseként 1961-ben az amerikai listák élére került daluk, a Mr. Postman. Ez volt kiadójuk, a Motown Records első Nr. 1. kislemeze, két évvel később a Beatles előadásában világslágerré vált. A Marvelettes - a korszak egyik úttörő lány vokálegyüttese (Martha & The Vandellas, Shirelles, Supremes, Velvelettes, Shangri-Las) - nem tudta megismételni, pláne felülmúlni első sikerét, igazi egyslágeres csoda maradt. Gladys Horton 1967-ben kiszállt, és idejét mozgássérült gyermekének szentelte. A képen ő áll a bal oldalon.

OSCARRA JELÖLTEK Tizenkét kategóriában érdekelve várhatja a február 27-i díjkiosztó gálaestet A király beszéde stábja: a Tom Hooper rendezte brit produkció természetesen ott van a legjobb film díjára jelölt tíz között is. A többiek: Darren Aronofsky: Fekete hattyú, David O. Russel: A harcos, Christopher Nolan: Eredet, Lisa Cholodenko: The Kids Are Alright, Danny Boyle: 127 óra, David Fincher: A közösségi háló, Lee Unkrich: Toy Story 3, Ethan és Joel Coen: A félszemű, Debra Granik: Winter's Bone. A legjobb főszereplők Oscar-díját Javier Bardem, Jeff Bridges, Jesse Eisenberg, Colin Firth vagy James Franco, illetve Annette Bening, Nicole Kidman, Jennifer Lawrence, Natalie Portman vagy Michelle Williams kaphatja meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.