mi a kotta? - Obermann

  • .
  • 2011. február 3.

Trafik

Hogy Liszt új utakat kereső, kísérletező kedvű művész volt, az épp olyan vaskos közhely, mint amikor unásig a komponista "jövőbe vetett gerelyét" emlegetjük. Ám az talán valamelyest kevesebbé elkoptatott téma, hogy Lisztet élénken foglalkoztatták az összművészeti közelítések.
Így például az Isteni színjátékot megidéző nagy művét, a Dante szimfóniát eredetileg úgy kívánta volna a koncertközönség elé vinni, hogy a zenekar produkcióját vetítés, mi több, egy zajos szélgép is kísérje. A romantikus festő és illusztrátor, a módfelett olaszos neve dacára született német Bonaventura Genelli tematikus rajzait (melyek egyikét fotónk mutatja) utóbb aztán mégsem kapcsolták össze Liszt szimfóniájával, s így az MR Szimfonikusok pénteki hangversenyén (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc) sem e képekkel, hanem éppenséggel Rahmanyinov II. szimfóniájával összepárosítva adják majd e főművet.

Az persze már úgyszintén a gyakorta felhozott zenetörténeti morzsák közé tartozik, hogy Liszt olthatatlan érdeklődéssel tallózta a világirodalmat, s hogy megannyi kompozíciója köszönhette a mottóját, a témáját, sőt olykor még a teremtő ihletet is a literatúrának. Régi és kortárs, vagyis hát XIX. századbeli írók és költők egyaránt jó eséllyel felkelthették a komponista kíváncsiságát, amint erről az elkövetkező napok két Liszt-zongorakoncertjén is meggyőződhetünk. A Petrarca szonettjeit kísértő darabok például Szokolay Balázs matinéműsorán (Régi Zeneakadémia, február 5., tizenegy óra) épp úgy ott fognak szerepelni, akárcsak a Liszt Akadémia doktoranduszainak koncertjén (Régi Zeneakadémia, február 6., négy óra). S ugyancsak mindkét programon felhangzik majd a Vándorévek svájci kötetének egyik legszebb szakasza, amely az Obermann völgye címet viseli. A térképen felesleges lenne keresnünk ilyen elnevezésű földrajzi helyet, hiszen az elsődleges ihletforrás ez esetben is az irodalom volt: a Svájcot bebarangoló és tiszteletreméltóan körbeszenvelgő francia író, Étienne Pivert de Senancourt Obermann című levélregényének természeti képei és az ezekhez fűzött ékesszóló eszmeiramlások sarkallták komponálásra a fogékony magyart.

Az előttünk álló napok muzsikus főszereplője egyebekben a gordonkás Fenyő László lesz, aki a Bartók Emlékházban Kovalszki Mártától kísérve ad majd kamarakoncertet (február 7., hat óra), valamint szólistaként betársul a Budapesti Vonósok szombati hangversenyébe is (Festetics Palota, február 5., hét óra). Ez utóbbi est műsora egynemű Haydn-program lesz: a D-dúr gordonkaverseny mellett három szimfónia, köztük "A filozófus" és "A szórakozott" melléknevű alkotás tesz próbát a koncertterem szeszélyes akusztikájával. S mivel a Liszt-évben jószerint bármiről eszünkbe juthat e nagy alak, hát említsük meg, hogy Liszt weimari otthonában féltőn birtokolt egy írómappát, amely egykoron Haydn tulajdona volt. S végezetül szóljunk az Új Magyar Zenei Fórum 2011 zeneszerzői versenyének döntőjéről és gálakoncertjéről (Nemzeti Hangversenyterem, február 8., hét óra), amelynek előadója két zenekar, az UMZE Kamaraegyüttese, valamint a Concerto Budapest lesz. De ez már a jövő zenéje.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.