mi a kotta? - Obermann

  • .
  • 2011. február 3.

Trafik

Hogy Liszt új utakat kereső, kísérletező kedvű művész volt, az épp olyan vaskos közhely, mint amikor unásig a komponista "jövőbe vetett gerelyét" emlegetjük. Ám az talán valamelyest kevesebbé elkoptatott téma, hogy Lisztet élénken foglalkoztatták az összművészeti közelítések.
Így például az Isteni színjátékot megidéző nagy művét, a Dante szimfóniát eredetileg úgy kívánta volna a koncertközönség elé vinni, hogy a zenekar produkcióját vetítés, mi több, egy zajos szélgép is kísérje. A romantikus festő és illusztrátor, a módfelett olaszos neve dacára született német Bonaventura Genelli tematikus rajzait (melyek egyikét fotónk mutatja) utóbb aztán mégsem kapcsolták össze Liszt szimfóniájával, s így az MR Szimfonikusok pénteki hangversenyén (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc) sem e képekkel, hanem éppenséggel Rahmanyinov II. szimfóniájával összepárosítva adják majd e főművet.

Az persze már úgyszintén a gyakorta felhozott zenetörténeti morzsák közé tartozik, hogy Liszt olthatatlan érdeklődéssel tallózta a világirodalmat, s hogy megannyi kompozíciója köszönhette a mottóját, a témáját, sőt olykor még a teremtő ihletet is a literatúrának. Régi és kortárs, vagyis hát XIX. századbeli írók és költők egyaránt jó eséllyel felkelthették a komponista kíváncsiságát, amint erről az elkövetkező napok két Liszt-zongorakoncertjén is meggyőződhetünk. A Petrarca szonettjeit kísértő darabok például Szokolay Balázs matinéműsorán (Régi Zeneakadémia, február 5., tizenegy óra) épp úgy ott fognak szerepelni, akárcsak a Liszt Akadémia doktoranduszainak koncertjén (Régi Zeneakadémia, február 6., négy óra). S ugyancsak mindkét programon felhangzik majd a Vándorévek svájci kötetének egyik legszebb szakasza, amely az Obermann völgye címet viseli. A térképen felesleges lenne keresnünk ilyen elnevezésű földrajzi helyet, hiszen az elsődleges ihletforrás ez esetben is az irodalom volt: a Svájcot bebarangoló és tiszteletreméltóan körbeszenvelgő francia író, Étienne Pivert de Senancourt Obermann című levélregényének természeti képei és az ezekhez fűzött ékesszóló eszmeiramlások sarkallták komponálásra a fogékony magyart.

Az előttünk álló napok muzsikus főszereplője egyebekben a gordonkás Fenyő László lesz, aki a Bartók Emlékházban Kovalszki Mártától kísérve ad majd kamarakoncertet (február 7., hat óra), valamint szólistaként betársul a Budapesti Vonósok szombati hangversenyébe is (Festetics Palota, február 5., hét óra). Ez utóbbi est műsora egynemű Haydn-program lesz: a D-dúr gordonkaverseny mellett három szimfónia, köztük "A filozófus" és "A szórakozott" melléknevű alkotás tesz próbát a koncertterem szeszélyes akusztikájával. S mivel a Liszt-évben jószerint bármiről eszünkbe juthat e nagy alak, hát említsük meg, hogy Liszt weimari otthonában féltőn birtokolt egy írómappát, amely egykoron Haydn tulajdona volt. S végezetül szóljunk az Új Magyar Zenei Fórum 2011 zeneszerzői versenyének döntőjéről és gálakoncertjéről (Nemzeti Hangversenyterem, február 8., hét óra), amelynek előadója két zenekar, az UMZE Kamaraegyüttese, valamint a Concerto Budapest lesz. De ez már a jövő zenéje.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.