kulthírek

  • .
  • 2011. március 17.

Trafik

KOSSUTH-DÍJ Március 15. előtt osztották ki az idei Kossuth-díjakat.
A kitüntetettek: Berecz András népdalénekes, Blaskó Péter és Kubik Anna színművész, Czakó Gábor, Kristóf Ágota és Makkai Ádám író, Földes László "Hobo" és Kovács Apollónia előadóművész, Medveczky Ádám karmester, Orosz István grafikus, Reigl Judit festőművész, Rófusz Ferenc filmrendező, Sándor György humoralista, Szabados György, Szarka Tamás és Szarka Gyula zeneszerző, Vidnyánszky Attila rendező. Kossuth-nagydíjat kapott Nemeskürty István irodalomtörténész.

GYÁSZ 82 éves korában elhunyt Joe Morello: az amerikai dzsesszdobos több mint tíz évig, a zenekar 1967-es felbomlásáig játszott a Dave Brubeck Quartetben, ő dobolt azokon az 1959-es felvételeken is, amikor pályájuk legsikeresebb albuma, a Time Out darabjait, köztük a Take Five-ot rögzítették. 1967 után főként tanítással foglalkozott, de alkalmi fellépéseket is vállalt - időnként Brubeckkel -, sőt saját zenekart is vezetett.

A LEGKELENDőBB LEMEZEK A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége közzétette a tavalyi esztendő összesített listáit. Íme az eladások alapján összeállt élcsoport:

1. Ákos: A katona imája

2. Mága Zoltán: A királyok

hegedűse

3. Lady Gaga: The Fame

4. Takács Nikolas: Az első X

- 10 dal az élő show-ból

5. Tabáni István: Ments meg!

A teljes lista a mahasz.hu honlapon olvasható, akárcsak a Fonogram-díjasok névsora, akik közül Ákos (az év klasszikus pop-rock albuma), Mága Zoltán (az év szórakoztató zenei albuma) és a Holdviola (az év felfedezettje) az eladási listán is jól szerepelt, miközben az év alternatív albumát készítő Bin-Jip (Enter) és az év modern pop-rock albumát készítő Kowalsky meg a Vega (Ötcsillagos) nem fért a Top 100-ba.

FOTÓK A FÖLDRENGÉSRÕL A Smithsonian Intézethez tartozó National Museum of American History közzétett hat, eddig ismeretlen és publikálatlan fényképet, amelyeket Frederick Eugene Ives (1856-1937) készített, hónapokkal az 1906 áprilisi San Franciscó-i földrengés után. A fotós fia által adományozott gyűjtemény katalogizálása közben előkerült felvételek különlegessége, hogy - az utólag kiszínezett fekete-fehér fotókkal ellentétben - ezek az első eredeti színes és sztereó képek a romos városról. Ives a színes fényképezés úttörői közé tartozott.

A mostani pusztító erejű földrengést követően ideiglenes megálljt parancsoltak maguknak a japán szórakoztatóipari és kulturális intézmények. Országszerte számos hangversenyt, színházi előadást, kiállításmegnyitót elhalasztottak, tíz napra bezárták a legnépszerűbb látványosságok közé tartozó tokiói Disneyland és Disney Sea kapuit is.

MAGYAR VISSZHANG NEW YORKBAN Haydn, Bartók és Ligeti zenéje tölti meg március 15-26. között a New York-i Avery Fisher Hallt, ahol a New York Philharmonic Orchestra Hungarian Echos című négyrészes fesztivállal adózik a három - a beharangozó megfogalmazása szerint "Magyarországhoz kötődő" - komponista művészete előtt. A hangversenysorozat karmestere a finn Esa-Pekka Salonen, a két zongoraszólista Marino Formenti és Olli Mustonen. Három estén át játszszák A kékszakállú herceg várát: az épp száz évvel ezelőtt született darab címszerepét Bretz Gábor (képünkön) énekli magyarul, partnere, Judit szerepét Michelle DeYoung, a narrátor pedig Marthe Keller svájci színésznő. "Az a csodálatos ebben a darabban, hogy minden ajtó teljesen eltérő világra nyílik" - nyilatkozta a karmester a New York Timesban. Mivel Bartók operája alig egyórás, a jegyek megfelelő ár-érték arányát Haydn (7. Szimfónia) és Ligeti (Concert Romanesc) garantálja.

DINAMIKA DYNAMIK! Kubismus / Futurismus / Kineticismus címmel rendeztek kiállítást a bécsi Unteres Belvedere termeiben: átfogó képet kínálnak az osztrák főváros 1919-29 közötti modernista képzőművészeti mozgalmáról, európai kitekintésben. Frantisek Kupka, Robert Delaunay, Fernand Léger, Carlo Carra és Giacomo Balla műveinek társaságában láthatók a korabeli bécsi művészek, mindenekelőtt Franz Cizek tanítványainak - Erika Giovanna Klien, Elisabeth Karlinsky, Marianne Ullmann, Wolfgang Leopold Rochowanski - munkái, akik a kubizmus, az olasz és orosz futurizmus hatásait befogadva hozták létre saját világukat.

LÉLEKJELENLÉT "Hogy mi válik jellé, az érzékenységünk nívójától függ" - fogalmazott Szabó Lajos (1902-1967) filozófus, akinek 1957-67 között készült kalligráfiáiból nyílik kiállítás Lélekjelenlét-képek címmel, március 21-én, hétfőn, 18 órakor a Ráday utcai 2B Galériában. A Kassák-féle Munka-körből indult, majd onnan 1930-ban kivált Szabó Lajos antibolsevik és antikapitalista baloldali irányba indult el, szoros kapcsolatot alakított ki Tábor Bélával (közös művük: Vádirat a szellem ellen), majd - Auschwitzból hazatérvén - Hamvas Bélával (hármuk vezetésével zajlottak 1945-46-ban az úgynevezett Csütörtöki beszélgetések). 1956 decemberében hagyta el Magyarországot, s 1957-ben már Brüsszelben állított ki Bálint Endrével, Kotányi Attilával és Vajda Lajossal. 1962-től haláláig Düsseldorfban élt. Az emigrációs periódus kalligráfiáit bemutató, Uri Asaf által megnyitandó kiállítás vernisszázsán Bali János kompozíciója mellett részletek szólalnak meg Szabó Düsseldorfban rögzített beszélgetéseiből is (további infók: lajosszabo.com).

Figyelmébe ajánljuk