kulthírek

  • .
  • 2011. szeptember 8.

Trafik

POLAR-DÍJ Patti Smith és a Kronos Quartet vehette át Stockholmban az idei Polar Zenei Díjat. Ez alkalomból előbbi koncertet is adott.
A néhai Abba-menedzser, Stig Anderson alapította elismerést a populáris és a klasszikus zene egy-egy kiemelkedő képviselőjének adják át évente (2004-ben B. B. King és Ligeti György nyerte el).

TÜNTETÉS A HANGVERSENYEN Palesztinával szolidarizáló tüntetők zavarták meg az Izraeli Filharmonikusok hangversenyét a londoni Royal Albert Hallban. Zubin Mehta vezényelt volna, de négyszer is hangos fújolásba kezdtek, emiatt az élő közvetítést meg is szakította a BBC. A biztonságiak harminc embert távolítottak el a teremből.

GYÁSZ 69 éves korában elhunyt Rosel Zech: a német színésznő legismertebb alakítását Rainer Werner Fassbinder filmjében, a Veronika Voss vágyakozásában nyújtotta. A színpadon gyakran játszott Peter Zadek rendezte előadásokban, és számos tévéfilmben is szerepelt.

VANDÁLOK RÓMÁBAN Egy férfi egy kővel két nagy darabot letört a Piazza Navona szökőkútjának egyik márványszobrából (amely egyébként Giacomo della Porta 16. századi alkotásának 19. századi másolata). Néhány óra elteltével valaki kővel célozta meg a Trevi-kút egyik szobrát, de nem találta el. Később a rendőrség őrizetbe vett egy amerikai diákot, aki a Colosseum falából próbált szuvenírt szerezni. Rómában ugyan számos biztonsági kamera működik, de túl sok a műemlék ahhoz, hogy mindig mindent láthassanak.

DIRE STRAITS: SZABAD A SZÓ Az illetékes kanadai rádiós hatóság megváltoztatta azt a januári döntést, amely egy hallgatói panasz nyomán tiltás alá helyezte a Dire Straits egyik legnagyobb slágere, a Money for Nothing azon változatát, amelyben a faggot (kb. köcsög) szó elhangzik. A mostani döntés elismeri, hogy a dalszöveg irodalmi módon, egy jellegzetes beszédstílust utánozva használja a kifejezést.

DEF JAM: 25 ÉV Egy kemény fedelű kötet (Def Jam Recordings: The First 25 Years of The Last Great Record Label) kiadásával negyedszázados fennállását ünnepli a hiphop történetének meghatározó lemezkiadója, a Def Jam. Egyik alapítója, a fehér Rick Rubin még egyetemre járt, a Hose nevű punkzenekarban gitározott, és produceri ambíciói voltak, társa, a fekete Russel Simmons már belevágott a menedzselésbe (testvére, Joseph raptriója, a Run-DMC és Kurtis Blow karrierjét egyengette), de igazán nagyot együtt dobtak. Hogy pontosan miként számolták ki 2011-ben a 25 évet, az kissé ködös, hiszen T La Rock kislemeze, az It's Yours 1983-ban már Def Jam címkével jött ki, a cég hivatalos alapítási dátuma pedig 1984, sőt az első album 1985-ös megjelenése óta is 26 év telt már el - de akármit mond a matek, az a lemez robbant: LL Cool J munkája, a Radio (rajta a fő sláger, az I Can't Live Without My Radio) 1,5 millió példányban kelt el. 1986-ban - na, ez volt épp 25 éve - erre is alaposan rákontrázott a Beastie Boys debütáló albuma, a Licensed to Ill: a fehér srácok 9 milliót adtak el, ez volt az első hiphopalbum, amely a Billboard Top 200 élére került. Ugyanekkor mutatkozott be Def Jam-lemezen a thrash metal egyik alapzenekara, a Slayer (Reign in Blood), a következő évben pedig a rap iskolateremtőinek egyike, a Public Enemy (Yo! Bum Rush the Show). Úgy tűnt, nincs megállás, de ilyen gyors növekedés nem megy konfliktusok nélkül. A Beastie Boys egy album után továbbállt, 1988-ban kiszállt a cégből Rick Rubin is (majd új kiadót alapított American Recordings néven), a 90-es években New York (és a Def Jam) rovására előretört a Los Angeles-i gengszterrap. Aztán zenészként, majd egy időre a cég elnökeként is beszállt a buliba Jay-Z, és újra meglódult a szekér. A hiphoptól az R&B felé is elmozdultak, s olyan sztárokat építettek fel, mint Kanye West és Rihanna. A dolgok rendje és módja szerint a függetlenként indult Def Jam fejlődéséhez komoly tőke kellett, s így a nagyok bevásárolták magukat az önálló arculatát mindazonáltal megőrző cégbe: jött a Sony, aztán a PolyGram, majd a Universal, amely összeboronálta egy másik jellegzetes profilú kisebb kiadóval, így állt össze mára az Island Def Jam Music Group.

A legutóbbi években a Def Jam jelentette meg Nas, Ne-Yo, Ghostface Killah, Method Man, Ludacris, a Roots, sőt Mariah Carey és Jennifer Lopez lemezeit is - de illusztrációink inkább az old school hangulatát idézik fel.

FOUJITA "ÚJ" FESTMÉNYEI Egy magángyűjtő - akinek sem a nevét, sem a nemzetiségét nem hozták nyilvánosságra - 37 Foujita-festménnyel ajándékozta meg a Tokiótól nyugatra lévő Hakone városában található Pola Museum of Artot. Az olajképek a művész késői periódusában, 1956-58 között készültek, amikor a 30-as években Japánba költözött Foujita visszatért Európába. Foujita Tsuguharu (1886-1968) a tokiói művészképzőt elvégezvén, 24 éves korában érkezett Párizsba, s került be a Montparnasse művészvilágába, Modigliani, Picasso, Matisse és a többiek köreibe. A nyugati stílushoz alkalmazkodva nevét is Léonard Foujitára változtatva dolgozott, képein - mint itt látható önarcképén is - gyakran szerepeltetve kedvenc állatát, a macskát. Újonnan felfedezett képeit a Pola Museum márciusban nyílt és jövő január 15-ig tartó kiállításának most kezdődő, a festő késői munkáiból válogató harmadik szakaszában mutatják be.

A TORINÓI LÓ AZ OSCAR-VERSENYBEN Magyarországot Tarr Béla alkotása képviseli a jövő évi legjobb nem angol nyelvű film Oscar-díjáért zajló versenyben - így döntött a filmszakmai testületek képviselői alkotta Oscar-díjra nevező bizottság. A torinói ló, amely a februári Berlinalén nyert díjai óta a fél világot körbefutotta, legközelebb a torontói fesztivál Masters-szekciójában és New Yorkban szerepel, ahol igen szigorú volt a válogatás (csupán 22 filmet hívtak meg a világ különböző részeiről). A torinói ló forgalmazási jogát eddig 39 ország vásárolta meg. Vetélytársainak sora egyelőre nem teljes, csak néhány ország tette már közzé, melyik filmet nevezi: Ausztria az első filmes Karl Markovics Atmen című, Cannes-ban is vetített alkotását, Hollandia a Sunny Boyt Maria Peterstől, Norvégia a Sundance-díjas Happy Happyt Anne Sewitzkytől, Lengyelországot Agnieszka Holland képviseli: W ciemnosci.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.