mi a kotta? - A koncert ő lesz

  • .
  • 2011. június 2.

Trafik

"Ha miénk lehetne a világ, azt hiszem, sok örömet szerezhetnénk az emberiségnek." Richard Wagner lelkesedett ilyesformán Liszt Ferencnek írott levelében legendás barátságuk kezdetén, s ha valamikor, hát a Liszt-bicentenárium sűrűjében és az immár hatodik Budapesti Wagner-napok peremén indokolt ezeken a hasábokon is méltatni e két nagyság (akik festményünkön Cosima és Nietzsche társaságában láthatók) kapcsolatát. Wagner és Liszt barátsága bizonnyal a zenetörténet emlékezetes pályatársi rokonszenveinek, véd- és dacszövetségeinek sorába tartozik, amelyben az önzetlenség és a kölcsönös nagyrabecsülés mellett az érzések és utóérzések jószerint teljes garnitúrája fellelhető volt az atyai haragtól a követelőzésig, az értetlenségtől az udvarias őszintétlenségig.
E művészbarátság oltárán bizonnyal Liszt áldozott többet, s éppen nem véletlenül szállt felé a pályafutásának csúcsára érkezett Wagner bayreuthi pohárköszöntője: "Itt van az a férfi, aki legelsőnek állott mellém a hitével akkor, amikor még senki sem tudott rólam, aki nélkül Önök talán soha egyetlen hangnyi zenémet nem hallották volna, az én drága barátom, Liszt Ferenc." Hosszú lenne elősorolni a wagneriánus Liszt mindahány jószolgálati cselekedetét, így most csupán arra a két mozzanatra utalunk, ami az elkövetkező napok koncertprogramjára rímel: a Lohengrin gyakori elvezénylésére Weimarban, valamint elkötelezett népszerűsítői tevékenységére. Merthogy az idei Budapesti Wagner-napok a Lohengrinnel indulnak majd, méghozzá elsőként egy olyan Lohengrinnel, ami gyermekek számára teszi élményszerűvé Wagner operáját. A hattyúlovag - ez lesz a címe a hét végén két ízben pódiumra települő produkciónak, ahol Hamar Zsolt zenei irányítása alatt nemcsak operaénekesek (mint Megyesi Schwartz Lúcia vagy Geiger Lajos), de bábszínészek is egyesült erővel mesélik majd a nevét megveszekedetten titkoló gáncs nélküli hős történetét (Fesztivál Színház, június 4. és 5., hat óra).

"A koncert én vagyok" - fogalmazott a virtuóz éveiben járó Liszt, s a héten két zongoraestre is igaz lesz ez a megfogalmazás, hiszen előbb Oravecz György (Márványterem, június 2., hat óra), majd azután Farkas Gábor (MTA Budavári Díszterem, június 5., fél nyolc) ad vegytiszta Liszt-programot - egyszer nyitva, másszor zárva a műsort a magyar rapszódiák sorával.

Végül a héten két koncert is találkozást kínál egy ugyancsak évfordulós, ámde félig-meddig feledésbe merült jeles magyar komponistával: a kereken száz esztendeje született Szervánszky Endrével. Pénteken az "budai Társaskörben idézik majd emlékezetét, mások mellett a Liszt Ferenc Kamarazenekar részvételével, s megszólaltatva azokat a Petőfi-kórusműveket is, melyekért a Szabad Nép egykori zenekritikusa 1955-ben elnyerte második Kossuth-díját (június 3., hét óra). A Zeneakadémián eredetileg klarinétjátékot tanuló Szervánszky szólódarabját másodjára a hangszer mai nagymestere, Klenyán Csaba fogja beilleszteni kortárs Klarinétantológiájának kellős közepébe (Nádor Terem, június 8., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.