mi a kotta? - A nagy párszi

  • .
  • 2011. március 31.

Trafik

"Egy alkalommal Gluck Orfeuszát kellett vezényelnünk. A próbák alatt szinte lehetetlen volt, hogy gondolataink ne arra a másik Orfeuszra terelődjenek, akinek neve oly fenségesen és harmonikusan lebeg a görögség egyik legköltőibb mítosza fölött.
Gondolatban viszontláttuk a Louvre gyűjteményének egyik etruszk vázáját, amely az első költő-muzsikust ábrázolja, csillagos köntösbe öltözve, homlokán a titokzatos királyi pánttal, ajkai isteni szavakra és dalokra nyílva, miközben szép hosszú, kecses ujjaival erőteljesen pengeti hárfája húrjait." A többes szám első személyű beszélő természetesen Liszt Ferenc, aki negyedik szimfonikus költeménye, az Orfeusz programjában idézte fel emlékeit és alkotói motivációját, melyeknek hangzó végeredményét a Budapesti Fesztiválzenekar csütörtöki koncertjén hallhatjuk majd a kiváló Gerd Albrecht vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, március 31., háromnegyed nyolc). A programon Beethoven Ötödik szimfóniája mellett még egy Liszt-számot, az ugyancsak a művész weimari korszakából való A-dúr zongoraversenyt is ott leljük. Az ezúttal a lengyel Ewa Kupiec zongorajátékával megszólaló versenymű eredetileg egy hűséges Liszt-tanítvány és nagy XIX. századi pianista, bizonyos Hans von B. számára íródott. Ám mielőtt még reflexszerűen kivágnánk Hans von Bülow nevét, hát nem: a zongoraverseny címzettje és első előadója Hans von Bronsart volt, akit maga Liszt is gyakorta a "Hans II" nevezet alatt emlegetett.

A fesztivál utóját morzsolva értelemszerűen egyéb Liszt-programokkal is találkozunk: így a nagyszívű komponista jelmondatát (Génie oblige) cím gyanánt választó márványtermi kamaraesten (április 1., fél nyolc) vagy éppenséggel Bátori Éva és Selmeczi György koncertjén, ahol az első részben Liszt hét dala sorjázik majd elő (Kogart, március 31., fél nyolc). S persze találunk egy valóságos Liszt-slágerszámot, a Les Préludes szimfonikus költeményt azon a hangversenyen is, amelynek túlnyomó részét Wagner-zenék teszik majd ki, s amelyet az Európai Unió Ifjúsági Zenekara ad - Claus Peter Flor ütemezését követve (Nemzeti Hangversenyterem, április 3., fél nyolc). Az utolsó napok legjelesebb vendége azonban kétségkívül az áprilisban 75. születésnapját ünneplő nagy párszi, a pár hete hollywoodi csillaggal megajándékozott Zubin Mehta lesz (karikatúránk mutatja). A karizmatikus dirigens a firenzei Maggio Musicale Zenekarát irányítja majd azon a kétarcúnak ígérkező koncerten, amelynek első felében közkedvelt Verdi-nyitányok, a másodikban pedig Gustav Mahler 1. "Titán" szimfóniája hangzik fel (Nemzeti Hangversenyterem, április 2., fél nyolc).

Vasárnappal azután a végéhez ér az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál, ámde hogy a kitüntetett zenei élményektől utóbb sem leszünk megfosztva, azt mindjárt kedden megtapasztalhatjuk. A Takács-Nagy Gábor vezénylete alatt muzsikáló MÁV Szimfonikus Zenekar operettszínházi koncertjén ugyanis (április 5., hét óra) egy Schubert- és egy Haydn-szimfóniától közrefogva Perényi Miklós áldott vonója alá fogadja majd Robert Schumann a-moll gordonkaversenyét.

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.