mi a kotta? - A Sugár úti Erkelianum

  • .
  • 2009. szeptember 24.

Trafik

"Kuruc nótából királyhimnusz! Hunyadi Lászlót nem lehet előadni az udvar előtt, mert abban a király lefejeztet egy magyart. Bánk bánt még kevésbé lehet előadni, mert egy magyar szúrja le a királynét.
S most itt van ez a rebellis Liszt a kuruc himnuszával! Apage Satanas! Ácsi, zenekar! A himnuszt el kell hallgattatni, a dolgot el kell tussolni!" Imigyen háborgott épp 125 éve, 1884 szeptemberében a Pesti Hírlap, midőn beszámolt az operaház megnyitója körül támadt inkább politikai és protokolláris, mint művészi feszültségekről. Lisztnek az ünnepi alkalomra felkínált Magyar Király-dala (benne a Rákóczi-nóta nem éppen udvarképes dallamával) valóban nem hangozhatott el Ferenc József jelenlétében, aminthogy egy teljes Erkel-opera sem kerülhetett előadásra a megnyitón - hála a kockás báró, azaz az egykori 48-as Podmaniczky Frigyes intendáns éberségének (valamint annak, hogy Erkel ide szánt István királya nem készült el időre). Így állt össze azután az 1884. szeptember 27-i megnyitó elegyes programja: a Hunyadi László nyitánya, valamint a Bánk bán első és a Lohengrin első felvonása, mely teljes műsor most vasárnap, a 125. évfordulón Kovács János és Fischer Ádám vezényletével hangzik fel újra (szeptember 27., hét óra). Az Opera, melyet az Erkel Ferenc és Sándor által dirigált megnyitót követően az ellenzéki sajtóban rövidesen Sugár úti Erkelianumként kezdtek emlegetni, még egy gálaesttel ünnepli jubileumi évadját e héten: szombaton a Mozarttól Kodályig ívelő programon fellép majd Rost Andrea, Tokody Ilona és Polgár László, s megannyian mások a társulat díszeinek sorából (szeptember 26., hét óra).

Nota bene, a fentebb annyit emlegetett, 1810-es születésű Erkel Ferencnek jövőre emlékéve lészen, ám most még más évfordulók és dátumok követelnek maguknak figyelmet. Például Bartók 1945. szeptember 26-án bekövetkezett halála, amiről kerek évforduló híján is két koncert emlékezik meg az előestén: Perényi Benjámin zeneakadémiai zongoraestje (szeptember 25., fél nyolc), valamint a Nemzeti Filharmonikusok koncertje, melyen az évfordulós Haydn napszakszimfóniája ("A reggel") és Schubert 3. szimfóniája után a Kékszakállú következik majd - Komlósi Ildikó és Alexandru Agache énekszavával, Kocsis Zoltán irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25., fél nyolc). A Mendelssohn-bicentenárium e heti hangversenyét pedig a Magyar Rádió márványtermében kamarázó hármasnak, Csalog Gábornak, Rolla Jánosnak és Varga Istvánnak köszönhetjük (szeptember 28., hat óra).

A hét különösen tartalmas koncertprogramjából még két vendégpianista felléptének kell föltétlenül helyet szorítanunk e hasábokon. Az évek óta a hangszer klasszisait és kiváló mesterembereit pódiumra ültető zeneakadémiai A Zongora sorozat ezúttal a tajvani Ching-Yun Hu, azaz a Rubinstein-verseny tavalyi győztese estjével kecsegtet (szeptember 29., fél nyolc), a Budapesti Fesztiválzenekar pedig egy másik győztessel, a Nemzetközi Csajkovszkij-verseny 1990-es nyertesével, Borisz Berezovszkijjal ad három bérleti koncertet (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 26. és 28., háromnegyed nyolc, illetve 27., fél négy). Berezovszkij Aram Hacsaturjan Desz-dúr zongoraversenyét, a Lev Oborin számára komponált versenyművet játssza majd - 1936-ból, míg a második részben az ugyancsak neves vendég, Dmitrij Kitajenko Sosztakovics 11. ("Az 1905-ös év") szimfóniáját fogja vezényelni - 1957-ből. Hol is járt már ezekben az években a zene és a politika viszonya Ferenc József érzékenységéhez és Podmaniczky báró lojalitásához képest!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.