mi a kotta? - A sűrűjében

  • .
  • 2009. március 26.

Trafik

Orfeusz és Euridiké, avagy a filozófus lelke - ez a címe az e heti Haydn-operának, amelynek bemutatóját a Vasúttörténeti Parkban elővezetett Philemon és Baucishoz mérten felette szokatlan színhelyen, az Operaházban tartják majd (március 29., hét óra): Fischer Ádám vezényletével, Zsótér Sándor rendezésében és Rost Andreával Euridiké szerepében. Haydn életében nem vitték színpadra utolsó, London számára írt operáját, melynek ősbemutatójára végül csak 1951-ben került sor, ám akkor világnagyságokkal, hiszen Erich Kleiber mellett Maria Callas és Boris Christoff is részt vett a korántsem historikus firenzei premieren.
Szavatolt világnagyság, Perényi Miklós lép fel a Liszt Ferenc Kamarazenekar ugyancsak Haydnt adoráló keddi hangversenyén is (Zeneakadémia, március 31., fél nyolc), s Haydn oltárán égeti majd a tömjént Záborszky Kálmán és együtteseinek miseprodukciója a Mátyás-templomban (március 28., nyolc óra), valamint Spányi Miklós, aki a rádió koncertsorozatának keretében a mester négy szonátáját adja elő clavichordon (Márványterem, március 30., hat óra). S hála Vashegyi György örömzenészeinek, megszólal a napokban az Évszakok is (Zeneakadémia, április 1., fél nyolc), lévén a Tavaszi Fesztivál idén is a termés betakarításának megelégedett örömével ajándékozza meg a helyszínek között cikázó zenebarátot.

A Haydn-ünnep árnyékában mindazonáltal néhai kortárs héroszok előtt is tiszteleghetünk: Luciano Berio Szekvenciáit az UMZE és szegődött hív társai adják elénk (Thália Színház, március 30., fél nyolc), míg a Rádió Márványtermében Bozay Attila emlékének adózhatunk, meghallgatva egyebek mellett Szegény Yorick című remek dalciklusát (március 26., fél nyolc).

S nincs menekvés, folytassuk tovább a fesztiválon fellépő sztárok sorolásával! Fazil Say és Daniel Harding a Mahler Kamarazenekarral látogat el a Nemzeti Hangversenyterembe (március 30., fél nyolc), ahol pár nappal korábban a részben magyar származású zongorafenomén, Piotr Anderszewski és a Skót Kamarazenekar ad koncertet (március 26., fél nyolc). A skótok programját J. Chr. Bach Lucio Silla című operájának nyitánya indítja majd, s ez bizony remek alkalmat kínálna némi motívumtörténeti fejtegetésre, vagy akár Sulla pályaképének és a római polgárháborúk vérzivataros korának felvázolására, ám az ezúttal térként értelmezett idő nem kedvez eszmeiramlásainknak. Köszöntsük inkább az 50. születésnapját ünneplő hazai csillagot, Szabadi Vilmost, aki maga lép fel bőkezű ajándékozóként pénteki koncertjén (MTA Díszterme, március 27., fél nyolc): Mendelssohn és Sibelius hegedűversenye mellett még Beethoven hármasversenye is felhangzik ez estén. S rokonszenvesen szerény nagyságokról szólván kell említenünk a Prágai Rádiózenekar nagyszerű együttesét is, mely perfekt kompánia vasárnap rendez hangversenyt Smetana, Dvorák és Martinu· műveiből (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 29., fél nyolc).

S igen, nem feledkeztünk meg róla: eljön és énekel nekünk Philippe Jaroussky, a kontratenor (Zeneakadémia, március 28., fél nyolc). Francia melódiákkal kecsegtető koncertjének értékét alkalmasint csak növeli, hogy olyan, jószerével ismeretlen zeneszerzők életművébe nyerhetünk betekintést a fiatal virtuóznak köszönhetően, mint Cécile Chaminade (fotográfiánkon) vagy a vallon Guillaume Lekeu. Ám csak nem eltelni az angyali hangú énekes produkciójával, hiszen az utolsó napok szentjei és csodái még hátravannak!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.