mi a kotta? - A sűrűjében

  • .
  • 2009. március 26.

Trafik

Orfeusz és Euridiké, avagy a filozófus lelke - ez a címe az e heti Haydn-operának, amelynek bemutatóját a Vasúttörténeti Parkban elővezetett Philemon és Baucishoz mérten felette szokatlan színhelyen, az Operaházban tartják majd (március 29., hét óra): Fischer Ádám vezényletével, Zsótér Sándor rendezésében és Rost Andreával Euridiké szerepében. Haydn életében nem vitték színpadra utolsó, London számára írt operáját, melynek ősbemutatójára végül csak 1951-ben került sor, ám akkor világnagyságokkal, hiszen Erich Kleiber mellett Maria Callas és Boris Christoff is részt vett a korántsem historikus firenzei premieren.
Szavatolt világnagyság, Perényi Miklós lép fel a Liszt Ferenc Kamarazenekar ugyancsak Haydnt adoráló keddi hangversenyén is (Zeneakadémia, március 31., fél nyolc), s Haydn oltárán égeti majd a tömjént Záborszky Kálmán és együtteseinek miseprodukciója a Mátyás-templomban (március 28., nyolc óra), valamint Spányi Miklós, aki a rádió koncertsorozatának keretében a mester négy szonátáját adja elő clavichordon (Márványterem, március 30., hat óra). S hála Vashegyi György örömzenészeinek, megszólal a napokban az Évszakok is (Zeneakadémia, április 1., fél nyolc), lévén a Tavaszi Fesztivál idén is a termés betakarításának megelégedett örömével ajándékozza meg a helyszínek között cikázó zenebarátot.

A Haydn-ünnep árnyékában mindazonáltal néhai kortárs héroszok előtt is tiszteleghetünk: Luciano Berio Szekvenciáit az UMZE és szegődött hív társai adják elénk (Thália Színház, március 30., fél nyolc), míg a Rádió Márványtermében Bozay Attila emlékének adózhatunk, meghallgatva egyebek mellett Szegény Yorick című remek dalciklusát (március 26., fél nyolc).

S nincs menekvés, folytassuk tovább a fesztiválon fellépő sztárok sorolásával! Fazil Say és Daniel Harding a Mahler Kamarazenekarral látogat el a Nemzeti Hangversenyterembe (március 30., fél nyolc), ahol pár nappal korábban a részben magyar származású zongorafenomén, Piotr Anderszewski és a Skót Kamarazenekar ad koncertet (március 26., fél nyolc). A skótok programját J. Chr. Bach Lucio Silla című operájának nyitánya indítja majd, s ez bizony remek alkalmat kínálna némi motívumtörténeti fejtegetésre, vagy akár Sulla pályaképének és a római polgárháborúk vérzivataros korának felvázolására, ám az ezúttal térként értelmezett idő nem kedvez eszmeiramlásainknak. Köszöntsük inkább az 50. születésnapját ünneplő hazai csillagot, Szabadi Vilmost, aki maga lép fel bőkezű ajándékozóként pénteki koncertjén (MTA Díszterme, március 27., fél nyolc): Mendelssohn és Sibelius hegedűversenye mellett még Beethoven hármasversenye is felhangzik ez estén. S rokonszenvesen szerény nagyságokról szólván kell említenünk a Prágai Rádiózenekar nagyszerű együttesét is, mely perfekt kompánia vasárnap rendez hangversenyt Smetana, Dvorák és Martinu· műveiből (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 29., fél nyolc).

S igen, nem feledkeztünk meg róla: eljön és énekel nekünk Philippe Jaroussky, a kontratenor (Zeneakadémia, március 28., fél nyolc). Francia melódiákkal kecsegtető koncertjének értékét alkalmasint csak növeli, hogy olyan, jószerével ismeretlen zeneszerzők életművébe nyerhetünk betekintést a fiatal virtuóznak köszönhetően, mint Cécile Chaminade (fotográfiánkon) vagy a vallon Guillaume Lekeu. Ám csak nem eltelni az angyali hangú énekes produkciójával, hiszen az utolsó napok szentjei és csodái még hátravannak!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.