mi a kotta? - A torok Attilája

  • .
  • 2011. június 9.

Trafik

"Szép a zene, ahol világos és vannak benne gondolatok. A cselekmény lassan halad, a szöveg is.
Így aztán unalmas. Szép zenekari hatások. Túlságosan sok kitartott hang, s ettől elnehezül." A Lohengrinnek e visszafogott, erősen távolságtartó méltatása Giuseppe Verditől való, aki 1871-ben inkognitóban végigülte a Wagner-opera milánói bemutatóját, s a műsorfüzetére följegyezte benyomásait. Az egyidős, 2013-ban majdan egyaránt bicentenáriumához érkező két komponista távoli rivalizálása ezen a héten különös aktualitást nyer, hiszen csütörtökön egyszerre indul a Budapesti Wagner-napok fölnőtt programja, valamint a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, ahol idén újra Verdi kerül Bartók mellé a főszerepbe.

A Wagner-napok 2010-es új produkciója éppenséggel az emlegetett Lohengrin lesz - Marton László rendezésében, s természetesen Fischer Ádám zenei fősége alatt (Nemzeti Hangversenyterem, június 9. és 12., négy óra). Meglehet, a német hőstenor helyébe egy jeles hazai erő, Kovácsházi István áll, ám az előadások így is változatlanul nemzetközi Wagner-specialisták egész sorát léptetik majd a dobogóra: Camilla Nylundtól (képünkön) Petra Langig. Egészen hasonló lesz a helyzet a tavalyról megújrázott Trisztánnal is, mely zenedrámáról a Wagnernél amúgy még szűkkeblű pillanataiban is jóval kollegiálisabb Verdi egyik utolsó interjújában a legnagyobb elismerés hangján szólt. A két Trisztán-előadás (Nemzeti Hangversenyterem, június 10. és 13., négy óra) idén a diadalmasan visszajáró Christian Franz és Evelyn Herlizius kettősét ígéri.

Miskolcon mindeközben a Bartók + Verdi fesztivál első fele kínálkozik, a sajnálatos programszűkítések dacára is váltig izgalmas előadásokkal. Így újra ellátogat Borsodba a moszkvai Helikon Opera pompás társulata, ezúttal a Nabuccóval (Miskolci Nemzeti Színház, június 14., hét óra). Műsorra kerül még aztán a torok Attilájától (ahogy Hans von Bülow gúnyolta Verdit) egy debreceni Trubadúr (Nyári Színház, június 10., hét óra) s egy moszkvai Rigoletto (Nemzeti Színház, június 13., hét óra).

A bicentenárium évében értelemszerűen Liszt is szerephez jut az operafesztiválon, méghozzá gyermekként komponált operácskája, a Don Sanche révén. A Miskolc, Bayreuth, Eisenstadt és Kassa részvételével összeálló előadás (Nemzeti Színház, június 11., hét óra) napján egyebekben Liszt szakrális művészetének egyik csúcsteljesítménye, a Via Crucis is felhangzik majd a Székely Bertalan oltárképével büszkélkedő miskolci evangélikus templomban (június 11., öt óra). Liszt persze külön-külön mindahány eddig emlegetett zeneszerzővel kapcsolatba hozható: a múlt héten tárgyalt Wagner-barátság mellett, a most csütörtökön Kocsis Zoltán és a MÁV Szimfonikusok által is ünnepelt, a nagy pályaelőd emlékét akadémiai székfoglalóban méltató Bartókkal (Operettszínház, június 9., hét óra), de bizony még Verdivel is. Mert bár Verdi és Liszt személyesen sosem találkoztak egymással (még 1886 tavaszán sem, amikor pedig mindketten ott ültek a párizsi operában a Cid előadásán), Liszt jó pár pompás átirattal és reminiszcenciával tisztelgett Verdi előtt, míg a nagy itáliai gondosan begyűjtötte és tanulmányozta az abbéruhás újító szimfonikus költeményeinek kottáit.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.