mi a kotta? - A torok Attilája

  • .
  • 2011. június 9.

Trafik

"Szép a zene, ahol világos és vannak benne gondolatok. A cselekmény lassan halad, a szöveg is.
Így aztán unalmas. Szép zenekari hatások. Túlságosan sok kitartott hang, s ettől elnehezül." A Lohengrinnek e visszafogott, erősen távolságtartó méltatása Giuseppe Verditől való, aki 1871-ben inkognitóban végigülte a Wagner-opera milánói bemutatóját, s a műsorfüzetére följegyezte benyomásait. Az egyidős, 2013-ban majdan egyaránt bicentenáriumához érkező két komponista távoli rivalizálása ezen a héten különös aktualitást nyer, hiszen csütörtökön egyszerre indul a Budapesti Wagner-napok fölnőtt programja, valamint a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, ahol idén újra Verdi kerül Bartók mellé a főszerepbe.

A Wagner-napok 2010-es új produkciója éppenséggel az emlegetett Lohengrin lesz - Marton László rendezésében, s természetesen Fischer Ádám zenei fősége alatt (Nemzeti Hangversenyterem, június 9. és 12., négy óra). Meglehet, a német hőstenor helyébe egy jeles hazai erő, Kovácsházi István áll, ám az előadások így is változatlanul nemzetközi Wagner-specialisták egész sorát léptetik majd a dobogóra: Camilla Nylundtól (képünkön) Petra Langig. Egészen hasonló lesz a helyzet a tavalyról megújrázott Trisztánnal is, mely zenedrámáról a Wagnernél amúgy még szűkkeblű pillanataiban is jóval kollegiálisabb Verdi egyik utolsó interjújában a legnagyobb elismerés hangján szólt. A két Trisztán-előadás (Nemzeti Hangversenyterem, június 10. és 13., négy óra) idén a diadalmasan visszajáró Christian Franz és Evelyn Herlizius kettősét ígéri.

Miskolcon mindeközben a Bartók + Verdi fesztivál első fele kínálkozik, a sajnálatos programszűkítések dacára is váltig izgalmas előadásokkal. Így újra ellátogat Borsodba a moszkvai Helikon Opera pompás társulata, ezúttal a Nabuccóval (Miskolci Nemzeti Színház, június 14., hét óra). Műsorra kerül még aztán a torok Attilájától (ahogy Hans von Bülow gúnyolta Verdit) egy debreceni Trubadúr (Nyári Színház, június 10., hét óra) s egy moszkvai Rigoletto (Nemzeti Színház, június 13., hét óra).

A bicentenárium évében értelemszerűen Liszt is szerephez jut az operafesztiválon, méghozzá gyermekként komponált operácskája, a Don Sanche révén. A Miskolc, Bayreuth, Eisenstadt és Kassa részvételével összeálló előadás (Nemzeti Színház, június 11., hét óra) napján egyebekben Liszt szakrális művészetének egyik csúcsteljesítménye, a Via Crucis is felhangzik majd a Székely Bertalan oltárképével büszkélkedő miskolci evangélikus templomban (június 11., öt óra). Liszt persze külön-külön mindahány eddig emlegetett zeneszerzővel kapcsolatba hozható: a múlt héten tárgyalt Wagner-barátság mellett, a most csütörtökön Kocsis Zoltán és a MÁV Szimfonikusok által is ünnepelt, a nagy pályaelőd emlékét akadémiai székfoglalóban méltató Bartókkal (Operettszínház, június 9., hét óra), de bizony még Verdivel is. Mert bár Verdi és Liszt személyesen sosem találkoztak egymással (még 1886 tavaszán sem, amikor pedig mindketten ott ültek a párizsi operában a Cid előadásán), Liszt jó pár pompás átirattal és reminiszcenciával tisztelgett Verdi előtt, míg a nagy itáliai gondosan begyűjtötte és tanulmányozta az abbéruhás újító szimfonikus költeményeinek kottáit.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.