mi a kotta? - Az utca hírmondói

  • .
  • 2010. július 15.

Trafik

A Budapesti Vonósok az elkövetkező napokban tovább folytatják és egyszersmind be is végzik a múlt héten megkezdett kastélyfoglaló Haydn-fesztiváljukat Eszterházán: újabb három koncerttel áldoznak Haydn papa, valamint kor- és pályatársai, így többek között a nagyváradi püspök szolgálatában komponáló öcs, Michael emléke előtt (július 16., 17., 18., fél nyolc). A hétfői nap mindazonáltal már újra a fővárosban találja a tősgyökeres hangászkart, s így aztán rögvest a Vajdahunyad vára udvarán is előadják majd Haydn "Lovas" melléknevű vonósnégyesének zenekari változatát, mely az Apponyi Antal György gróf - vagyis Hőgyész szabadkőműves és egyúttal aranykulcsos ura - megrendelésére 1793-ban elkészült kvartettsorozat legvégéről való (július 19., fél kilenc; esőnap: július 20.). Míg a Budapesti Vonósok a nagyapponyi Apponyi família 100 aranydukáton megvásárolt dicsőségét idézik egy másik gróf, az agrárius nagykárolyi Károlyi Sándor szobra előtt, addig ugyanitt a MÁV Szimfonikus Zenekar a polgári zseni megdicsőülését hirdeti majd egynemű Beethoven-estjén (július 15., fél kilenc; esőnap: július 16.).
Az Egmont-nyitány után és a II. szimfónia előtt a Hegedűversenyt fogja eljátszani a Kollár Imre vezénylete alatt ügyködő együttes és a szólista Baráti Kristóf, s egészen hasonló programot ígér a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hagyományszerű martonvásári estje is, melyen Kocsis Zoltán ugyancsak a Másodikat és a D-dúr versenyművet dirigálja majd (július 17., hét óra; esőnap: július 18.). Csakhogy az utóbbi koncertdarab magánszólamát hegedűs helyett zongoraművész fogja teljesíteni: az ifjú Borbély László ugyanis a Hegedűverseny beethoveni zongoraváltozatának ül neki a komponista nevét viselő parkban.

Ezzel a szabadtéri koncerttippel a szűken értelmezett komolyzenei ajánló véget is ért, ámde a hét a társművészetek és a történeti reprezentáció nevezéseit is meghozza. Hiszen példának okáért a Chopin bicentenáriumát gerjesztő Lengyel Intézetben éppen mostanság, egész pontosan július 20-án nyit a Chopin-Zene-Liszt elnevezésű plakátpályázat pályaműveinek tárlata. (A munkákat még magunk sem láthattuk, így e heti illusztrációnk a közelgő, 2011-es bicentenáriumára cool szupersztárrá felpaskolt Liszt Ferencet mutatja az osztrák Lisztomania plakátján.) S miközben az Andrássy úti lengyel filiálé falai között Chopin és Liszt, addig ugyanaznap Gyulán az operaszerző Erkel Ferenc válik kiállítás tárgyává és főszereplőjévé - a plakátok mellett színpadi jelmez- és díszlettervek révén (Gyulai Várszínház, Kamaraterem). S még ugyancsak ezen a kedden, immár a gyulai Tószínpadon egy mindeddig voltaképpen elveszettnek állított táncdarab, az Erkel sakkozás iránt táplált vonzalmát is érzékeltető Sakk-játék előadása (július 20., fél kilenc; esőnap: július 21.) dúsítja tovább a büszke szülőváros ünnepi programját - a Forte Társulat bizonnyal revelatív produkciójában, Szálinger Balázs szövegével.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.