Az autók is különböztek. Mind gömbölyű volt, de némelyik fehér, a másik meg fekete. Volt olyan, amelyből egy magasra meredő rúd állott ki és olyan is, amelynek rúdjára egy vagy több zászlócska volt kitűzve." Nos, valóban, ez az idézet nem Adornótól, s nem is az ifjú Lukács Györgytől származik, de még csak nem is valamely élte fogytáig begrogozott, s ezért örökkön macskajajos német preromantikus vetette papírra. A fenti, a kottaírás alapjait magyarázgató részlet Robitsek Mórné, Chitz Klára népszerű mesekönyvéből, a Muzsikus Péter Hangszerországban című klasszikusból származik, mely mű az ötvenes évek óta immár több nemzedék csemetéi számára egyengette az utat a zenetanulás felé. Ajánlónkba pedig azért kerülhetett e mese, mert még 1962-ben Ránki György (képünkön) - a makámamester Romhányi József közreműködésével - gyermekoperát komponált a kisfiú történetéből, aki az egyszer hallott, majd elfelejtett szépséges DALLAM után nyomozva megismerkedik a szimfonikus zenekar mindahány hangszerével, s mellékesen békét is teremt Hangszer- és Gépzeneország között. S ennek a bájos darabnak a foglalatát vasárnap két matinén is előadják a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar szólistái (okt. 5., 11 és 15 óra, MűPa Fesztivál Színház), méghozzá a kiváló zenetörténész és lelkes elefántbarát Kovács Sándor műsorvezetésével.
Ám aki nagyon kíváncsi, már az előző este meghallgathatja Muzsikus Péterke kedves DALLAM-át, hiszen a Nemzeti Filharmonikusok szombaton tartják a Vásáry Tamás 75. születésnapját ünneplő hangversenyüket (okt. 4., 19.30., MűPa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem), s ott Chopin hangulatos, bár kevéssé vérforraló f-moll zongoraversenye mellett Beethoven IX. szimfóniája is felhangzik majd, benne a mesekönyvalakot olyanynyira fellelkesítő Örömódával.
Ez a hétvége amúgy is Beethoven és Ránki György jegyében telik majd. A Magyar Állami Operaházban ugyanis mindkettejüknek bemutatója lesz: Ránki híresebbik gyermekoperája, a Pomádé király új ruhája szombaton (okt. 4., 11 és 15 óra), míg a Fidelio vasárnap (okt. 5., 19 óra) kerül új produkcióban a közönség elé. Az elmúlt évek premierapályához képest idén valóságos dömping lesz operabemutatókból, s ezek sorában különösen izgalmasnak ígérkezik a Kovalik Balázs rendezésében és Fischer Ádám vezényletével, mások mellett Thomas Moserrel és a Nürnbergiből megismert Friedemann Kunderrel színre vonultatott Fidelio. A "szabadító operák" zsánerének korántsem első, ám szinte egyetlen örök éltű darabja ezúttal Gustav Mahler előtt is tiszteleg, hiszen az előadásban felcsendül majd a III. Leonóra-nyitány, amit még a dirigens és operaigazgató Mahler illesztett a mű zárójelenete elé, új távlatot adva ezzel a jogellenesen fogva tartott rab és az áldozatos hitves történetének.
Az elkövetkező napok egyéb rendezvényein természetesen Orgona királynő, Koncertzongora miniszterelnök, Hárfa kisasszony vagy épp a teljes Vonós család is szóhoz jut majd, s hogy ráleljünk a megfelelő hangversenyre, tartsuk észben Chitz Klára praktikus felismerését: "a hangszereknek általában este van a munkaidejük".