mi a kotta? - Es war ein gutes Jahr

  • .
  • 2009. december 17.

Trafik

Ez egy jó év volt - mondta volna az anekdota szerint Otto Klemperer egy szilveszteri összejövetelen, midőn valaki a társaságból fölemlítette, hogy az elbúcsúztatott esztendőben két világhírű karmester is jobblétre szenderült. Ez egy jó év volt - mondhatják most a hazai zenebarátok, méghozzá mindennemű szarkazmus és fekete humor nélkül, hiszen igazi csodák jártak nálunk 2009-ben.
Cecilia Bartoli és Plácido Domingo, Grigorij Szokolov és Borisz Berezovszkij, Joshua Bell és Leonidasz Kavakosz, Philadelphia és Szentpétervár filharmonikusai, s persze hiánytalanul felvonultak a helyi erők is; kaptunk Dvorák- és Beethoven-maratont, két teljes Ringet, valamint faltól falig érő Haydn-emlékévet. Nemigen lehet hát okunk panaszra: a fővárosi hangversenyprogram vitathatatlanul világszínvonalú.

S koncertéletünk honi nemtői még az óév legutolsó napjaiban is kitesznek majd magukért és értünk. Vashegyi György és együttesei Händel Messiását (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 22., fél nyolc), Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar meg a Nemzeti Énekkar a Missa solemnist (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 23., fél nyolc), míg Fischer Iván és a Fesztiválzenekar a Siegfried-idillt és a Petruskát (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 26. és 28., háromnegyed nyolc, december 27., fél négy) adja elénk. Farkas Gábor, Baráti Kristóf és Fenyő László trióestjével lezárul a rádió huszonegy koncertből álló márványtermi Haydn-sorozata (december 21., hat óra), Fischer Ádám pedig már az új év első napján vezényli majd el - a Freiburgi Barokk Zenekar és az Arnold Schoenberg Kórus élén - a Teremtés oratóriumot. Méghozzá nagyjából másfélszer: délután négytől hazai szólistákkal, ifjúsági közönség számára a mű keresztmetszetét, este héttől azután német énekesekkel az egész alkotást - mindkét alkalommal a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem falai között. Alkotást írtunk, hiszen e nevezet alatt vált ismertté nálunk Haydn öregkori remeke, s így is nyert budai utcanevet még 1820-ban, kereken húsz esztendővel az oratórium első Bécsen kívüli előadása után. 1800. március 8-án ugyanis Budán hangzott fel a mű, imigyen emelve József nádor és a cárlány, Alekszandra Pavlovna Romanova dinasztikus és egyszersmind felekezetközi nászának ünnepi fényét. (Képünkön a szépséges, ám alig egy évvel a frigykötés után a szülésbe belehalt magyarbarát nádorné látható.)

Idén amúgy a karácsonyi ajándékot is Fischer Ádámtól kapjuk, lévén karácsony első napján ő vezényli majd a Varázsfuvola vígszínházi premierét (december 25., hét óra). A tájékon ismerős Marton László rendezésében Sarastrót Polgár László, az Éj királynőjét Miklósa Erika, Taminót Brickner Szabolcs, míg Papagenót Nagy Ervin játssza és énekli majd, szóval az eseményért érdemes feláldozni pár órát a bejglievés többnapos szertartásából.

S persze említsünk még néhány tematikus karácsonyi koncertet az ünnepet megelőző napokra! A Kovács János pálcaütésére mozduló "budai Danubia Zenekar estjén (Nemzeti Hangversenyterem, december 17., fél nyolc) Honegger utolsó szerzeményével, a Karácsonyi kantátával indul a program, s két nappal később ezt fogják elővezetni az MR zenei együttesei is (Olasz Intézet, december 19., hét óra), Bach Karácsonyi oratóriumának részleteivel egyetemben. Az utóbbi műből a Deák téri istenházában is hallhatunk majd három kantátányit (december 20., hat óra), köszönhetően a Budapesti Vonósok és a Lutheránia Énekkar áldásos összemunkálásának.

Isten hozzád, Haydn-év! Boldog Erkel-évet!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.