mi a kotta? - Fanny és Felix

  • .
  • 2009. november 26.

Trafik

Alig pár hete szobrot kapott a Lövölde téren, s most szombaton egy kortárs magyar opera főalakjaként találkozhatunk Arthur Koestlerrel, a pesti születésű angol íróval, akiről egy hosszabb cikket lelhetnek e heti lapszámunk bensejében. Sári József Napfogyatkozás című, eredetileg az ezredfordulón, Németországban ősbemutatott operája a sokfele bolygott, s a múlt század megannyi izmusával érintkezésbe került literátor életútját idézi - ezúttal Kovalik Balázs borítékolhatóan ötletgazdag rendezésében, Hamar Zsolt zenei irányítása alatt (Opera, november 28., hét óra).

Sári operájának címe Koestler leghíresebb művére, az első - s idén végre nyomtatásban is megjelentetett - szamizdat fordításban még Napfogyatkozásként magyarított Darkness at Noonra rímel, ám az elkövetkező napokban más zenei programot is köthetünk majd a változó természeti fényviszonyok tárgyköréhez. Ímhol például a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok úgyszintén irodalmi érdekű koncertje, mely Shelley Az alkonyat című költeményét és annak Ottorino Respighi által elkészített zenés-énekes változatát fogja megszólaltatni a Károlyi-palota ódon, mindazonáltal szépen felújított falai között (november 27., hét óra). Míg ugyanekkor a Helsinki Filharmonikus Zenekar éppenséggel egy fényhozó koncertszámmal, a dán százkoronás címletről reánk tekintő Carl Nielsen mediterrán fogantatású Helios nyitányával indítja műsorát (Nemzeti Hangversenyterem, november 27., hét óra). Ez utóbbi hangversenyen a nagyszerű Jean-Yves Thibaudet Liszt A-dúr zongoraversenyének magánszólamát veri majd ki hangszerén, alig pár nappal később pedig Ránki Dezső fogja - méghozzá Schumann zongorakoncertjének szólistájaként - egy másik finn együttes, a Jukka-Pekka Saraste pálcája alatt hangászó Lahti Szimfonikus Zenekar estjének fényét emelni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 2., fél nyolc).

Ugyancsak remek zongoristák, az Egri & Pertis Duó beltagjai adják majd elő három, pianistaként is elsőrangú zeneszerző műveit azon a márványtermi koncerten, melyet a Mendelssohn-bicentenárium tesz különösen időszerűvé (november 30., hat óra). Felix zongoradarabjain túl ugyanis imádott nővére, a felfedezésünkre érdemes Fanny Mendelssohn (férje rajzán mutatjuk) szerzeményei is megszólalnak, s a programot a mindkét Mendelssohn csodagyermeket oktató korabeli virtuóz, Ignaz Moscheles Hősi indulója nyitja majd. Amint pár hete már említettük, Mendelssohn több művében is megörökítette Skóciát, ám most hétfőn a régió hangulatának egy másik nevezetes zenei lenyomatát, Max Bruch Skót fantáziáját hallhatjuk majd - Baráti Kristóf és a MÁV Szimfonikus Zenekar előadásában (Operettszínház, november 30., hét óra). E változatos, Bruch mellett Webert, Rimszkij-Korszakovot, Ginasterát és még a kortárs mexikói komponistát, Arturo Marquezt is műsorán szerepeltető koncert említése után, az MR Szimfonikusok másnapi, Perényi Miklóssal közös, s a szó szoros értelmében "változatos" hangversenyét kell ajánlanunk (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 1., fél nyolc). Itt ugyanis csupa Változatok-zsánerű művet adnak elő a gorombáskodásra hajlamos Brahms Haydn-variációitól a sárkányeregetést nagy kedvvel művelő Elgar Enigmájáig. S végül minden átkötés nélkül, álljon itt befejezésül Frankl Péter, Kelemen Barnabás, valamint Kokas Katalin és Dóra közös estje (Zeneakadémia, november 28., fél nyolc), melyen közörömre Brahms összes, azaz mindhárom zongoranégyese szerepelni fog.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.