ÁZSIAI KÖNYVDÍJ A kínai Su Tong The Boat to Redemption angol címmel futó regényének ítélték a Man Ázsiai Könyvdíjat, a Man Booker-díj ottani megfelelőjét, melynek versenyében angolra még le nem fordított művek vehettek részt. A kulturális forradalom utáni Kínában játszódó történet szerzője egyik korábbi könyvéből forgatta Vörös lámpa az ajtó fölött című, Oscarra jelölt filmjét Zhang Yimou.
GRASS ÉS GDANSK Szülővárosa, Gdansk centrumában megnyílt a Günter Grassnak szentelt galéria, ahol a képzőművészettel is foglalkozó Nobel-díjas író képeinek és szobrainak kiállításán túl workshopokat, előadásokat és irodalmi esteket is tartanak. Létrehozásához alkotásainak adományozásával is hozzájárult az író.
MOME-DÍJ Hannes Böhringer kapta a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem díját: a hétköznapi és a művészeti jelenségek újraértelmezésével foglalkozó német filozófus az elmúlt években két projektet vezetett munkahelye, a braunschweigi Hochschule für Bildende Künste és a MOME között (A hálón át, 2003; A hétköznap építészeteiben - megszokás, tétlenség, múzsai idő, 2007).
ZAHA HADID KÉTSZER Az iraki származású brit építésznőnek két jelentős épülete készült el, illetve közeledik befejezéséhez mostanában: a MAXXI, azaz a 21. század művészetének múzeuma (Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo) a napokban megnyílt a római közönség előtt, a londoniak pedig immár a hullám formájú tetőszerkezettel együtt csodálhatják meg a jövő évi olimpiai úszóstadiont, már csak az alumíniumborítás hiányzik róla. A 150 millió eurós állami beruházásként készült MAXXI alapítványként működik a jövő év elejétől, de már üresen is megtekinthető. Tízezer négyzetméter kiállítási teret alakítottak ki benne, nagyobb része a képzőművészeté, a kisebb az építészeté. A kiállításokon túl előadóterem, könyvtár, médialabor, kávézó, étterem, könyvesbolt jóvoltából eleven kulturális központnak szánják a Flaminio városrészben, egy egykori laktanya helyén emelt épületet. Nevéből adódóan e század művészetére koncentrál - különös tekintettel az itáliai vonatkozásokra -, gyűjteményeit azonban a 20. század utolsó negyven évére visszatekintve építik fel, a folyamatok érzékeltetése érdekében.
A 244 millió fontból létesített londoni úszóközpont két 50 méteres medencének és egy 25 méteres műugró-medencének ad otthont, 17,5 ezer nézőt fogad majd be. A játékok befejezése után a nézőterét 3500 férőhelyesre csökkentik.
RADIO MÜEZZIN Francia és belga turnéra indul decemberben a Radio Müezzin című német színházi produkció: a Stefan Kaegi rendezte előadás témája elsősorban Kairóban aktuális, de jelentős muzulmán népességű európai városokban is az lehet. Kaegi - A tőkét, Marx művét feldolgozó, Budapesten is látott előadást készítő színházi műhely, a Rimini Protokol svájci tagja - ezúttal egy korszakos változásra reflektált, mely a jövő évtől áthangolhatja Kairó légkörét. Az egyiptomi fővárosban kb. 30 ezer mecset található. Ma még mindegyiknek saját müezzinje van, aki napjában ötször imára szólítja a híveket. A különböző zenei kísérettel és hangerővel megszólaló müezzinek sajátos kakofóniája azonban véget érhet, ha bevezetik a vallási ügyek minisztériuma által tervezett rendszert, és - legalábbis az állami fenntartású mecsetek ezreiben - a rengeteg müezzin helyett egységes hang szól majd rádión keresztül, központilag kiválasztott müezzinek előadásában. Eltűnhet egy kulturális tradíció, egy speciális rítus. A dokumentumszínház műfajába sorolható előadás során valódi müezzinek beszélnek otthoni környezetüket mutató videókkal a háttérben életükről, hivatásukról, hagyományaikról. A rendező Kairóban választotta ki őket, egyikük vak Korán-tanító (régebben kifejezetten vakokat kerestek erre a munkára, hogy ne leskelődhessenek a magasból), másikuk a központi szerepre kiválasztottak közé tartozik (egykori bodybuilder és Korán-előadó világbajnoki ezüstérmes). A darab ősbemutatója Kairóban volt tavaly decemberben, márciusban Berlin, júliusban Athén és Avignon, októberben Dublin következett, s hamarosan sorra kerül Strasbourg, Montpellier, Párizs, Antwerpen és Brüsszel.
BÁRSONYOS ÉVFORDULÓ A berlini falomlás évfordulója kissé háttérbe szorította, de azért Prágában is illendően megünnepelték a maguk bársonyos forradalmát. Ez alkalomból Václav Havel félig-meddig privát koncertre invitálta néhány amerikai kedvencét: fellépett Lou Reed, akinek zenekara, a Velvet Underground nemcsak a tilosba futó cseh zenészekre hatott, hanem az egész 1989-es átmenet jelzőjét is adta, Joan Baez, aki 1989-es pozsonyi koncertjére a gitárja szállítójaként csempészte be a rendezvényről elvileg kitiltott Havelt, aztán meg az ő szavaival merészelt szólni a Charta 77-ről, mire kikapcsolták az áramot, valamint Suzanne Vega, aki 1990-ben az egyik első nyugati sztárként szerepelt Prágában. A prágai nemzeti múzeum új épületében audio/videokiállítás idézi fel Csehszlovákia négy szocialista évtizedét Za Svobodu! (Légy szabad!) címmel, részben a Szabad Európa rádió archívumának felhasználásával. A Galerie Louvre falain pedig (tényleg ez a neve) Tady bylo Husákovo (Ez volt Husák országa) címmel Lubomir Kotek mutatja be a 80-as évek második felében készült fotóit, Václav Havel, Jirina Siklová szociológus, Josef Klíma író és mások kísérőszövegeivel.