tévésmaci - Tokán rúglak - szólt a sül

  • .
  • 2009. november 26.

Trafik

Valami Sztupé és Trocha akar beszélni a főnökkel - zihálta Bajnok (a vasművek közötti erőmérőn úgy ütötte ki a miskolci Hajcsárt, hogy ki kellett hívni rá a mentőket). Figyelj, vérzik az arcod.
Két helyen is. És miért zihálsz? - hangzott valahonnan a félárnyékból "mafa úr hangja. De a Bajnok nem akart e felvetésekre érdemben válaszolni, inkább csak morgott valamit, amit "mafa úr - jó okkal - sértésnek vett, és alaposan megjegyzett magának. Nyilván nem állhatott ki a Bajnok ellen nyílt sisakkal, de megvoltak a módszerei. Miként azt látjuk, Sztupának és Trochénak is - ők hellyel-közzel elközlekedtek a Bajnok nyelvén is. Vérzik a feje? - Kese hangjából hitetlenség hangzott, de mosolya kétségkívül kárörömről tanúskodott, amikor "mafa úr bejelentette neki a két - akkor még - váratlan vendéget. Kissé visszaugrottunk az időben: arról kell a történetünk e pontján mesélni, hogy milyen volt, amikor Sztupa és Troché megismerkedtek Kesével. Milyen lett volna? Zaklatott és nevetséges - később gyakran felidézték (rendszerint különböző kihallgatásokon). Pityut, Kese afféle executive alvezérként működő öccsét már ismerték, rövid ideig együtt fociztak. Az is marha, aki ilyen időben focizik, mi menjünk tévét nézni.

Pénteken (27-én) a televízióban folytatódik ugyanis a bandázás, az m1 adja 22.35-kor a Kutyaszorítóban című 1992-es filmet, melyben a szemünk láttára szerveződik bandává egy csomó filmsztár Quentin Tarantino filmjében. Én persze már 21.55 óta az m2-n nézem a Svédország szépe című 2004-es drámát, mert egyszerűen rá vagyok indulva a beteges beilleszkedési zavarokkal küzdő munkáslányokra. Ám megértem azokat is, akiknek muszáj kúlnak lenniük. Nos, fiúk, jó hírem van, már Tarantino előtt, 21.10-kor a Dunán el lehet kezdeni a kúlkodást Wayne Wang Füst című 1995-ös marhaságára.

Szombaton az m1 21.05-kor adja a Koccanás című tévéfilmet, Török Ferenc és Spiró György felteszem gyümölcsöző együttműködésének egyik termését az idénről. Délután néztem megint egy kis Kallódó embereket (MGM; 16.25), de magam is szégyellem.

Vasárnap Lovagregény? Na, már csak a főcím miatt, az azért eléggé ott van, nem, amikor a Queenre nyomatják a lovagi tornát? We Will Rock You (tv2; 20.05)! Katja Flint játssza Marlene Dietrichet a 2000-es Marlenében este kilenckor az m2-n - csak úgy mondom.

Hétfőn sem szakadunk el a színvonalas szórakoztató muzsikától, mert az HBO délután fél hatkor ismét előhozakodik a Shine A Light-tal (ah: A Rolling Stones Martin Scorsese szemével). Éjjel ellenben ugyanitt (1.15) a világ egyik legjobb élő filmrendezőjének, Tim Burton-nek a máig utolsó dobása következik, a Sweeney Todd - A Fleet Street démoni borbélya, amiből én, a nyominger annyit szűrök le, hogy örömtelien közeledik a várva várt Alice Csodaországban bemutatója. Csendben jegyzem meg, hogy a Sweeney Todd pénteken 21.20-kor már volt egyszer, de én akkor épp a svédekre vártam.

Kedden rossz kedd.

Szerdán röccen a verdám. Megeszem Ádám almáit 21.45-kor vacsorára a Dunán - állítólag nagyon sokan szeretik ezt a 2005-ös, tipikusan dán vígjátékot. Én a dánok közül az Aquavitet szeretem, sok fadöl kíséretében, de hát ízlések és pofonok különböznek.

Csütörtökön tévézéssel búcsúztatjuk a hetet, s állítólag a Rolling Stones is feloszlik végre. Matinéra megyünk először (csak Mati haza ne jöjjön), a tv2 11.30-kor vetíti a Good Night and Good Luck című 2005-ös George Clooney-rendezést a megjegyezhetetlen nevű David Strathairn főszereplésével. Éjjen szerintem is az újságírói szuverenitás! Este kilenckor a honi hangulatmozizás egyik csúcsteljesítménye, a teljesen értelmetlen, ám szinte végig roppant lenyűgöző Régi idők focija lesz a Dunán - szerintem nélkülem. Mit gondolnak, hányszor láttam? Az MGM kétszer is leadja ma a Jesse James balladáját (20.30-kor és 1.25-kor) - módszerük van: hol így, hol pedig Hosszútávú lovasok címen vetítik napi sűrűséggel Walter Hill westernjét - hátha változatosabbnak hat a műsor.

Ne tévézzenek, mert minden címen ugyanazt a maszlagot kapják.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.