mi a kotta? - Freude schöner Götterfunken

  • .
  • 2011. július 21.

Trafik

"Látod, ezek azok az istenek, akiknek a vonakodók is áldozni kénytelenek. Ez ellen nincs segítség.
De én megőriztem a tisztánlátásomat. Az első három tétel jó. Az utolsó rész katasztrófa, sivár, érzéstelen összevisszaság. Egy egoista, elméletileg, megöleli az emberek millióit. Ha ezek a túlcivilizáltak énekelni akarnak, kiderül, hogy barbárok." Franz Werfel művészregényének címszereplője, Verdi fakad ki ilyen indulatos szavakkal az európai zenekultúra alighanem leginkább bálványozott remekművéről, Ludwig van Beethoven Kilencedik szimfóniájáról szólván. Nos, e hét szombatján a martonvásári Beethoven-parkba kilátogatva nyílik majd lehetőségünk a Friedrich Schiller Örömódáját megéneklő "szabályszerű operafinálé" meghallgatására, méghozzá roppant ígéretes előadásban (július 23., hét óra; esőnap: július 24.). Kocsis Zoltán fősége alatt ugyanis szokás szerint kitelepül a Brunszvik-kastély (képünkön) romantikus angolparkjába a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, s ezúttal a Nemzeti Énekkar, valamint négy operaénekes is a szimfonikus együttessel tart majd. Az egykor a lángeszű komponista által is meglátogatott, többszörösen Beethoven-érdekű helyszínen a Kilencediket megelőző nyitószám amúgy éppenséggel egy többszörösen magyarországi érdekű Beethoven-overtűr, a Pesti Német Színház megnyitására rendelt István király lesz.

A hét szolid zenei programjában amúgy nemcsak Verdinek, de legalább érintőlegesen Schillernek, sőt még Werfelnek, Alma Mahler utolsó férjének is jut szerep. Merthogy a jeles huszadik századi író a Simon Boccanegra posztumusz dramaturgjának szegődött, s ezzel komoly, bár mára nagyjából elévült szolgálatokat tett a problematikusságában is nagyszerű Verdi-mű ügyének. Ezt az operát pedig szerdán az Uránia Nemzeti Filmszínházban kaphatjuk el: a Metropolitan Opera tavalyi HD-közvetítésének nyári ismétlése gyanánt, a bariton címszerepben Plácido Domingóval (július 27., hat óra). Betevő Verdi-adagunkat persze akár a televízió előtt ücsörögve is magunkhoz vehetjük, hiszen szombaton este - hogy mellesleg Schiller is még egyszer képbe kerülhessen - a Luisa Millert közvetíti a Mezzo, méghozzá Parmából, a címszereplő atyjának szerepében a veterán sztárbaritonnal, a jövő évadban Pestre várt Leo Nuccival (július 23., fél kilenc).

S ha már a televíziós operacserkészet terepére vettük be magunkat, hát ugyancsak szombat este egy valóságos csemege is kínálkozik mindazok számára, akik csatornakiosztásukban tudhatják a 3Sat műsorát. A Schwetzingeni Fesztivál idei eseményei közül ugyanis egy igencsak ritkán játszott Gluck-operát, a Télemakhosz, avagy Kirké szigete című 1765-ös dramma per musicát közvetíti majd a magaskultúra mellett váltig kitartó tévécsatorna (július 23., negyed kilenc). A messzire bolygott Odüsszeusz derék fiának operai főszerepében a koreai származású feltörekvő kontratenor, David DQ Lee fogja kiereszteni hangját.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.