mi a kotta? - Hon- és vendégművészek

  • .
  • 2009. május 21.

Trafik

A legutóbbi alkalommal a Hasznos mulatságok 1828-as évfolyamából idézett írásunk, ám most, ha lehet, még mélyebbre hatolunk a reformkori sajtótörténet sűrűjébe. Ezúttal a Honművész nevezetű orgánum 1833-as, Rózsavölgyit üdvözlő sorait citáljuk: "Rózsavölgyi Márk úr a' magyar Árion, `s Bátskának volt Orpheusa, elhagyván Bácsmegyében helyezett több esztendei lakhelyét, Pestre költözött által.
Ezen igéző tehetségű hangász `s felséges magyar nóták szerzője, bájló hegedűjén szinte 25 év előtt ismerteté-meg magát a' pesti közönség előtt, midőn a' Hacker-szálában volt magyar színházban gyönyörű magyar nóták eljátszásával kedveskedék. Reméljük, hogy Pestre jövén lakni, kellemes újabb muzsikájival lependi-meg az őtet hallani vágyókat." Sajnos, a hatóságok korántsem mutattak ily heves rokonszenvet az "igéző tehetségű hangász" iránt, s nemcsak hogy megtagadták tőle a betelepedési engedélyt, de még névváltoztatását sem szentesítették. Azért a született Rosenthal csak Pesten maradt, s - a báli szezon megmagyarosodását (lásd a képen mutatott dalidót) előmozdítandó - 1842 farsangjára megírta az Első Magyar Társas Tánczot, melyet e héten a Budapesti Fesztiválzenekar merőben különleges programú koncertjén hallhatunk majd újólag (Zeneakadémia, május 25., háromnegyed nyolc). Rózsavölgyi műve mellett ugyanis a Mozarttól tanuló s a mester hangját néha a megtévesztésig imitáló Anton Eberl, az ugyancsak Mozart-diák Hummel, valamint a pozsonyi születésű Fusz János/Johann Fuss egy-egy koncertszáma is műsorra tűzetik.

Fusz János a századelős Bécsben forgolódván szorgalmasan kereste a működését jóindulattal bátorító Haydn társaságát, míg Hummel 1804-től az Esterházyak szolgálatában követte a nyugalmazott hercegi karnagyot. Az idős zeneszerzőnek ekkor már rég nem kellett a néhai Pompakedvelő hangszerére, a barytonra komponálnia, mely műveiből ugyancsak hétfőn a rádió márványtermi sorozata kínál fel néhányat (május 25., hat óra). Mi több, ekkorra mind az összes szimfóniáját is megírta, köztük a 97-es sorszámú C-dúrt, mellyel a Magyar Telekom Zenekar keddi, Csalog Gábor felléptével gazdagított programja fog lezárulni (Zeneakadémia, május 26., fél nyolc). Haydn-szimfóniával, méghozzá a 82. ("A medve") szimfóniával kezdi műsorát a Frankfurti Rádió - Paavo Järvi vezénylete alatt muzsikáló - pompás zenekara (Nemzeti Hangversenyterem, május 22., fél nyolc), hogy a folytatásban előbb Christian Tetzlaffot kísérve Bartók Hegedűversenyét, végül Brahms I. szimfóniáját játssza majd.

Rózsavölgyi jórészt Prágában tanulta ki mesterségét, mellyel aztán oly biztosan tapintott rá, "hogy hol fekszik a magyarnak a szíve" (Petőfi). Cseh zene, jelesül Dvorák és Smetana művészete (többek közt A déli boszorkány és a Moldva) bájol a Filharmóniai Társaság két koncertjén is (Opera, május 25. és 26., fél nyolc), s ehhez még majd valóságos csehek is jutnak e hétre, hisz ugyancsak két estén át a Cseh Filharmonikus Zenekar és karmesterük, Zdenek Mácal is vendégünk lesz a Nemzeti Hangversenyteremben (május 27. és 28., fél nyolc). 'k Martinu· 1942-es I. szimfóniája mellett Mahler pesti ősbemutatójú "Titán" szimfóniáját fogják játszani - megidézve ezáltal a fővárosi zenetörténet egy újabb, merőben problematikus mozzanatát.

S végezetül az UMZE kedden rendezi immár hagyományos Hommage a Ligeti-koncertjét (Nemzeti Hangversenyterem, május 26., fél nyolc), melyen nemcsak a Ránki-Klukon házaspár és Nagy Péter ül a zongorához, de még Ligeti 1962-es, száz metronómra írott Szimfonikus poémáján is alkalmunk nyílik majd elandalodni.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.