mi a kotta? - Jegyre adják

  • .
  • 2011. január 20.

Trafik

"A Franzi egyszer még üveghintón fog járni..." - a hagyomány szerint ezekkel a szavakkal jósolt fényes jövendőt a Liszt család törékeny alkatú csemetéjének a doborjáni bábaasszony, s bár a történeti kutatás mindeddig még nem jutott nyugvópontra abban a kérdésben, hogy vajon Liszt Ferenc utóbb valóban járt-e üveghintón, azért a prófécia a lényegét tekintve így is bízvást beteljesedettnek ítélhető. A 2011-es esztendő is a nagyszívű zseni (képünkön tisztelői - többek közt az aranyszájú Apponyi Albert gróf és a kiváló Haynald Lajos érsek - körében látható) jegyében telik majd, hiszen kettős évfordulót ülünk idén: Liszt születésének kétszázadik, valamint halálának százhuszonötödik évfordulóját.
Az emlékév nyitóhangversenye ugyan szombaton lesz, ám mi akár már a megelőző este roppant porciónyi Liszt-muzsikát vehetünk majd magunkhoz Peskó Zoltánnak és Pannon Filharmonikusainak jóvoltából (Nemzeti Hangversenyterem, január 21., fél nyolc). A Krisztus oratórium hangzik fel ugyanis az MR Énekkar és a Honvéd Énekkar alkalmilag összezendülő torkaiból, s magunk mi mással köszönthetnénk e jámboran gigantikus művet, mint a Liszt által is mottóul emelt ótestamentumi idézettel Ézsaiás könyvéből: "Egek harmatozzatok onnan felül, és a felhők folyjanak igazsággal, nyíljék meg a föld, és viruljon fel a szabadulás."

Szombaton azután Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikusok estjével hivatalosan is nekilódul az emlékév (Nemzeti Hangversenyterem, január 22., fél nyolc). A műsort a Victor Hugo verse nyomán komponált szimfonikus költemény, az Amit a hegyen hallani indítja majd, melynek szerzői programja ekképp informálja a zenebarátot: "A költő két hangot hall: az egyik mérhetetlen pompával zengi az Úr dicséretét - a másik tompa, telve fájdalommal, sírással és átkozódással. Egyiket a természet mondta ki, másikat az emberiség! A két hang addig küzd egymással, keresztezi egymást és olvad egybe, míg végül mindkettő áhítatos szemlélődésben oldódik fel és cseng ki."

A Magyar fantáziával és a Koronázási misével folytatódó koncertet más körülmények között bizonyosan már jó előre a soros ciklus főeseményeként méltatnánk, azonban az előttünk álló kedden egy másik komoly esélyes is elénk bukkan a koncertkalendáriumban. Merthogy Vashegyi György és két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar nem kevesebbre vállalkoznak majd, mint arra, hogy előadják - méghozzá korabeli hangszereken - Felix Mendelssohn fenséges oratóriumát, az eredetileg 1846-ban bemutatott Éliást (Nemzeti Hangversenyterem, január 25., fél nyolc). A címbeli Éliás alatt az ótestamentumi Illés próféta értendő, s ilyesformán az "elragadtatás" jószerint borítékoltnak tekinthető.

S végezetül még egy program, amely azonban két estére terjeszti ki gyönyörködtető vállalását: a Filharmóniai Társaság esedékes bérleti koncertjein (Opera, január 24. és 25., fél nyolc) a "nagy" g-moll szimfónia és a Dal a Földről hangzik majd fel a jelenleg a barcelonai Teatro Liceut igazgató német karmester, Michael Boder operaházi debütálásaképp.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.