mi a kotta? - Nagy hajúak

  • .
  • 2011. január 27.

Trafik

"A szonáta mindössze vak lárma - semmi egészséges gondolat, minden zűrzavaros, egyetlen világos harmóniamenetet nem lehet találni benne - mégis meg kell köszönnöm neki. Igazán szörnyű." Ezt a mélyen lesújtó ítéletet jegyezte be naplójába Clara Schumann 1854.
május 25-én, midőn megérkezett hozzá Liszt Ferenc h-moll szonátájának kottája, melyet a komponista az akkor már elmegyógyintézetben ápolt Robert Schumann számára dedikált. A Liszt weimari korszakának egyik főműveként tisztelt zongoradarabról, melynek hallatán a Lisztnél vizitelő Johannes Brahms állítólag szégyenszemre, ám szégyentelenül elbóbiskolt, Richard Wagner jóval kedvezőbben nyilatkozott Londonból postázott levelében: "...a szonáta minden fogalmat felülmúlóan szép; nagyszerű, szeretetre méltó, mély és nemes - emelkedett, mint Te magad. A legmélyebben megragadott, s egyszerre minden londoni nyomorúság feledve volt. Többet mondani - most, közvetlenül a meghallgatás után, semmit sem tudok, de amit mondok, azzal annyira tele vagyok, amennyire ember csak lehet." Tudjuk, a zenetörténet a Lisztnek ekkortájt jócskán lekötelezett Wagner véleményét igazolta, s erről ezen a héten kétszer is meggyőződhetünk, hiszen a kiváló Jandó Jenő előbb a Magyar történelmi arcképek sorozatával párban, utóbb aztán Kovács Sándor műismertetésétől kísérve játssza majd nekünk a nagy szonátát (Márványterem, január 27., hat óra, január 29., három óra).

A sok egyéb mellett hajviseletével is máig emlékezetes XIX. századi géniusz ezekben a napokban egy éppen harmincéves és amúgy szintén jellegzetes frizurájú csodaifjúval osztozik a koncertlátogatói főfigyelemben. A Los Angeles-i Filharmonikusok élén ugyanis Budapestre látogat Gustavo Dudamel, Venezuela példaszerű zenei oktatásának legfőbb büszkesége. A fiatal karmester (aki fotónkon Venezuela nemzeti színeit viseli dirigensi széldzsekijén) az első estén Leonard Bernstein 1942-ből származó - s az ótestamentumi Jeremiás siralmait idéző - I. szimfóniáját, valamint Beethoven Hetedikjét vezényli majd (Nemzeti Hangversenyterem, február 2., fél nyolc), míg egy napra rá Mahler IX. szimfóniájának megszólaltatását fogja felügyelni (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., fél nyolc).

A hét végét pedig az immáron huszonharmadik Mini-Fesztivál négy koncertje teszi majd kivételesen tartalmassá a Művészetek Palotájában a kortárs muzsika kamara- és zenekari estjeivel és kórusdélutánjával. A legnagyobb érdeklődés alighanem a szombati estét fogja övezni, elvégre ekkor vonul a Fesztivál Színház színpadára a kortárs zene interpretációjának talán legkiválóbb együttese, a London Sinfonietta (január 29., fél nyolc). A svájci Baldur Brönnimann által igazított kamaraestet egy Magyarországtól távol komponált, ám jócskán hazai érdekű XX. századi klasszikus alkotás, Ligeti György tizenhárom hangszeres művészre szerzett Kamarakoncertje nyitja majd, míg a meghirdetett program utolsó száma, a Living Toys révén Thomas Adésnek, a brit mezőny kurrens büszkeségének nagyban formálódó életművébe nyerhetünk auditív betekintést.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.