mi a kotta? - Nagy hajúak

  • .
  • 2011. január 27.

Trafik

"A szonáta mindössze vak lárma - semmi egészséges gondolat, minden zűrzavaros, egyetlen világos harmóniamenetet nem lehet találni benne - mégis meg kell köszönnöm neki. Igazán szörnyű." Ezt a mélyen lesújtó ítéletet jegyezte be naplójába Clara Schumann 1854.
május 25-én, midőn megérkezett hozzá Liszt Ferenc h-moll szonátájának kottája, melyet a komponista az akkor már elmegyógyintézetben ápolt Robert Schumann számára dedikált. A Liszt weimari korszakának egyik főműveként tisztelt zongoradarabról, melynek hallatán a Lisztnél vizitelő Johannes Brahms állítólag szégyenszemre, ám szégyentelenül elbóbiskolt, Richard Wagner jóval kedvezőbben nyilatkozott Londonból postázott levelében: "...a szonáta minden fogalmat felülmúlóan szép; nagyszerű, szeretetre méltó, mély és nemes - emelkedett, mint Te magad. A legmélyebben megragadott, s egyszerre minden londoni nyomorúság feledve volt. Többet mondani - most, közvetlenül a meghallgatás után, semmit sem tudok, de amit mondok, azzal annyira tele vagyok, amennyire ember csak lehet." Tudjuk, a zenetörténet a Lisztnek ekkortájt jócskán lekötelezett Wagner véleményét igazolta, s erről ezen a héten kétszer is meggyőződhetünk, hiszen a kiváló Jandó Jenő előbb a Magyar történelmi arcképek sorozatával párban, utóbb aztán Kovács Sándor műismertetésétől kísérve játssza majd nekünk a nagy szonátát (Márványterem, január 27., hat óra, január 29., három óra).

A sok egyéb mellett hajviseletével is máig emlékezetes XIX. századi géniusz ezekben a napokban egy éppen harmincéves és amúgy szintén jellegzetes frizurájú csodaifjúval osztozik a koncertlátogatói főfigyelemben. A Los Angeles-i Filharmonikusok élén ugyanis Budapestre látogat Gustavo Dudamel, Venezuela példaszerű zenei oktatásának legfőbb büszkesége. A fiatal karmester (aki fotónkon Venezuela nemzeti színeit viseli dirigensi széldzsekijén) az első estén Leonard Bernstein 1942-ből származó - s az ótestamentumi Jeremiás siralmait idéző - I. szimfóniáját, valamint Beethoven Hetedikjét vezényli majd (Nemzeti Hangversenyterem, február 2., fél nyolc), míg egy napra rá Mahler IX. szimfóniájának megszólaltatását fogja felügyelni (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., fél nyolc).

A hét végét pedig az immáron huszonharmadik Mini-Fesztivál négy koncertje teszi majd kivételesen tartalmassá a Művészetek Palotájában a kortárs muzsika kamara- és zenekari estjeivel és kórusdélutánjával. A legnagyobb érdeklődés alighanem a szombati estét fogja övezni, elvégre ekkor vonul a Fesztivál Színház színpadára a kortárs zene interpretációjának talán legkiválóbb együttese, a London Sinfonietta (január 29., fél nyolc). A svájci Baldur Brönnimann által igazított kamaraestet egy Magyarországtól távol komponált, ám jócskán hazai érdekű XX. századi klasszikus alkotás, Ligeti György tizenhárom hangszeres művészre szerzett Kamarakoncertje nyitja majd, míg a meghirdetett program utolsó száma, a Living Toys révén Thomas Adésnek, a brit mezőny kurrens büszkeségének nagyban formálódó életművébe nyerhetünk auditív betekintést.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.