mi a kotta? - Szabad, de magányos

  • .
  • 2009. december 10.

Trafik

A legutóbbi alkalommal Haydn 96. szimfóniáját emlegettük, mely a "Csoda" melléknevet viseli, jóllehet a nevezetes és szerencsés kimenetelű londoni csillárbaleset valójában nem is ennek az alkotásnak a bemutatóján történt, hanem a 102.
szimfónia premierjén, mely művet hétfőn Keller András és nevet cserélt zenekara, a Concerto Budapest koncertjén hallhatjuk majd (Thália, december 14., fél nyolc). Ha netán most utólag hálát adnánk az egykori koncertközönség megmenekedéséért, úgy ennek keretéül is egy Haydn-mű előadása szolgálhat, hiszen az MR Szimfonikusok és Énekkar egyesített kompániája a szimfóniát két évvel követő 1796-os Heiligmessét fogja elővezetni (Terézvárosi templom, december 12., hét óra).

Az 1795-ben szentté avatott szegénygyámolító kapucinus szerzetes, Offidai Bernát emlékére íródott mise előtt felhangzik majd egy meglehetősen ritkán játszott Requiem, Robert Schumann 148-as opusszámú, s ilyesformán az életmű legvégéről származó kompozíciója is. Nem sokkal e Requiem elkészültét követően, ám még Schumann tragikus összeomlása előtt, 1853 őszén toppant be a zeneszerző düsseldorfi otthonába az ifjú Brahms, méghozzá a köpcsényi születésű hegedűművész, a nagy Joachim József ajánlólevelével. Mint tudjuk, a lelkes Schumann kiválasztottként azonosította Brahmsot, ám az kevésbé ismert, hogy a két komponista, valamint Schumann egyik tanítványa, Albert Dietrich összeállítottak egy hegedű-zongora szonátát, az ún. F-A-E szonátát, mely Joachim tiszteletére s a violinista személyes mottójának kezdőbetűit felhasználva született. "Frei aber einsam", azaz "szabad, de magányos" - szólt az életvezetési jelige, s ennek permutációját találhatjuk Brahms 1887-es Kettősversenyében is, lévén e mű éppenséggel békülési gesztusként íródott Joachim számára. A két barát Joachim válása idején hidegült el egymástól, amikor is a hegedűs úgy találta, hogy Brahms illojális módon a nevében hótiszta, ám mégis hűtlennek vélt hitves, Amalie Schneeweiss oldalára állt (képünkön a házaspár, még szerelmük teljében). Az összebékülés zenei aktusának e héten kétszer is tanúi lehetünk a Filharmóniai Társaság bérleti hangversenyein - Baráti Kristóf és Várdai István szólójával, Lukács Ervin vezényletével (Opera, december 14. és 15., fél nyolc), míg a barátság nagy korszakát a Joachimnak dedikált D-dúr hegedűverseny fogja megidézni a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén - Thomas Zehetmair vezényletével és hegedűszólójával (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 10., fél nyolc).

Ha úgy tetszik, Brahms volt az egyik felfedezője és egyszersmind örök zeneszerzői mintaképe is Dohnányi Ernőnek, akitől a kedvelt Ruralia Hungaricát e napokban zenekari és hegedű-zongora változatban egyaránt előadják. Prunyi Ilona és Banda Ádám kamaraestjén többek közt a tanítómester Koessler János (Hans) Magyar táncaival egyetemben (Bartók Emlékház, december 11., hat óra), a MÁV Szimfonikus Zenekar estjén pedig más Koessler-tanítványok szerzeményei, a Galántai táncok és a Kossuth szimfóniai költemény társaságában (Operettszínház, december 14., hét óra).

S végezetül két zongoraközpontú esemény minden átkötés nélkül: Chopin polonézeit Szilasi Alex (MTA Díszterme, december 11., fél nyolc), míg Beethoven c-moll és Esz-dúr zongoraversenyét az "budai Danubia kíséretében fellépő 23 esztendős Joyce Yang előadásában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 13., fél nyolc) hallhatjuk majd e héten.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.