mi a kotta? - Szabad, de magányos

  • .
  • 2009. december 10.

Trafik

A legutóbbi alkalommal Haydn 96. szimfóniáját emlegettük, mely a "Csoda" melléknevet viseli, jóllehet a nevezetes és szerencsés kimenetelű londoni csillárbaleset valójában nem is ennek az alkotásnak a bemutatóján történt, hanem a 102.
szimfónia premierjén, mely művet hétfőn Keller András és nevet cserélt zenekara, a Concerto Budapest koncertjén hallhatjuk majd (Thália, december 14., fél nyolc). Ha netán most utólag hálát adnánk az egykori koncertközönség megmenekedéséért, úgy ennek keretéül is egy Haydn-mű előadása szolgálhat, hiszen az MR Szimfonikusok és Énekkar egyesített kompániája a szimfóniát két évvel követő 1796-os Heiligmessét fogja elővezetni (Terézvárosi templom, december 12., hét óra).

Az 1795-ben szentté avatott szegénygyámolító kapucinus szerzetes, Offidai Bernát emlékére íródott mise előtt felhangzik majd egy meglehetősen ritkán játszott Requiem, Robert Schumann 148-as opusszámú, s ilyesformán az életmű legvégéről származó kompozíciója is. Nem sokkal e Requiem elkészültét követően, ám még Schumann tragikus összeomlása előtt, 1853 őszén toppant be a zeneszerző düsseldorfi otthonába az ifjú Brahms, méghozzá a köpcsényi születésű hegedűművész, a nagy Joachim József ajánlólevelével. Mint tudjuk, a lelkes Schumann kiválasztottként azonosította Brahmsot, ám az kevésbé ismert, hogy a két komponista, valamint Schumann egyik tanítványa, Albert Dietrich összeállítottak egy hegedű-zongora szonátát, az ún. F-A-E szonátát, mely Joachim tiszteletére s a violinista személyes mottójának kezdőbetűit felhasználva született. "Frei aber einsam", azaz "szabad, de magányos" - szólt az életvezetési jelige, s ennek permutációját találhatjuk Brahms 1887-es Kettősversenyében is, lévén e mű éppenséggel békülési gesztusként íródott Joachim számára. A két barát Joachim válása idején hidegült el egymástól, amikor is a hegedűs úgy találta, hogy Brahms illojális módon a nevében hótiszta, ám mégis hűtlennek vélt hitves, Amalie Schneeweiss oldalára állt (képünkön a házaspár, még szerelmük teljében). Az összebékülés zenei aktusának e héten kétszer is tanúi lehetünk a Filharmóniai Társaság bérleti hangversenyein - Baráti Kristóf és Várdai István szólójával, Lukács Ervin vezényletével (Opera, december 14. és 15., fél nyolc), míg a barátság nagy korszakát a Joachimnak dedikált D-dúr hegedűverseny fogja megidézni a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén - Thomas Zehetmair vezényletével és hegedűszólójával (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 10., fél nyolc).

Ha úgy tetszik, Brahms volt az egyik felfedezője és egyszersmind örök zeneszerzői mintaképe is Dohnányi Ernőnek, akitől a kedvelt Ruralia Hungaricát e napokban zenekari és hegedű-zongora változatban egyaránt előadják. Prunyi Ilona és Banda Ádám kamaraestjén többek közt a tanítómester Koessler János (Hans) Magyar táncaival egyetemben (Bartók Emlékház, december 11., hat óra), a MÁV Szimfonikus Zenekar estjén pedig más Koessler-tanítványok szerzeményei, a Galántai táncok és a Kossuth szimfóniai költemény társaságában (Operettszínház, december 14., hét óra).

S végezetül két zongoraközpontú esemény minden átkötés nélkül: Chopin polonézeit Szilasi Alex (MTA Díszterme, december 11., fél nyolc), míg Beethoven c-moll és Esz-dúr zongoraversenyét az "budai Danubia kíséretében fellépő 23 esztendős Joyce Yang előadásában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 13., fél nyolc) hallhatjuk majd e héten.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.