mi a kotta? - Szekánt grófok

  • .
  • 2009. szeptember 10.

Trafik

Eötvös Károly, a tiszaeszlári per védőügyvédje és a Sándor utcai képviselőház dunántúli adomákban verhetetlen Vajdája kétségkívül a magyar liberalizmus jeles alakja volt, ám azért tévedhetetlen ízlésűnek és európai látókörűnek ő sem bizonyult, amikor lelkesen csatlakozott a Mahler operaigazgató ellen indított rosszízű sajtókampányhoz. Meg kell óvni az operaház "nemzeti lényegét" - fogalmazott a szerteágazó szakértelmű függetlenségi politikus - "holmi csehektől és németektől (...) s egyéb efféle féleszű faluzó idegenektől".
Nos, az utókor ezúttal látványos elégtételt adott a Budapestről kiszekált Gustav Mahlernek, hiszen operai ellenlábasa, a félkarú zongoravirtuóz és intendáns, gróf Zichy Géza (képünkön egy másik áldozatával) Alár című operáját nyomtalanul maga alá temette a feledés, míg Mahlernek immár ötödik alkalommal van hivatalos ünnepe a Művészetek Palotájában. Így a hétvégén háromszor is felhangzik majd a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában a Tragikus melléknevű, az összhangzásban a kolompnak is szerepet juttató VI. szimfónia (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 11. és 12., háromnegyed nyolc, szeptember 13., fél négy). "VI. szimfóniám olyan talányt ad fel, amelynek megfejtésére csak az a nemzedék vállalkozhat, amelyik az első ötöt már felszívta és megemésztette" - írta a zeneszerző, ám a Budapesti Mahler-ünnep minden évben egy-egy új megemésztenivalót is kínál a koncertlátogató jelen generációnak: idén a csellistaként is jó nevű Giovanni Sollima Népmesék gordonkára és zenekarra című kompozíciója előzi majd meg az obligát Mahler-szimfóniát.

Egyebekben Budapesten és Eszterházán tovább hömpölyög a Haydn-évforduló programja. Az óbudai Szent Péter és Pál templomban A teremtés előadása ünnepli majd a mindenség, valamint a Haydn-univerzum kreátorát - az Albert Schweitzer Kórus és Kamarazenekar közreműködésével (szeptember 12., nyolc óra). A határszélen pedig a 4. Haydn vonósnégyes-fesztivál fogja belakni az Esterházy-kastély termeit: szép sorban az Auer vonósnégyes (szeptember 11.), az orosz Atrium Quartet (szeptember 12.), a német Gémeaux Quartett (szeptember 13.) és a csehországi Bennewitz Vonósnégyes (szeptember 16.) ül majd a közönség elé, mindannyiszor fél nyolc táján. S Haydn műveivel, a 49. "La Passione" szimfóniával és a C-dúr gordonkaverseny trombitaátiratával nyílik csütörtökön a Budapesti Zenei Hetek, a Nemzetközi Trombitaverseny és a Zeneakadémia nagyterme: Sergei Nakariakov szólójával, a Nemzeti Filharmonikusok - Kovács János által dirigált - Grazioso Kamarazenekarának tevőleges részvétele mellett (szeptember 10., fél nyolc).

S végezetül a Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjainak márványtermi fellépésén két másik évfordulós is hangképbe kerül: a 200 éve született Mendelssohn a-moll vonósnégyese mellett ugyanis a 150 éve elhunyt Louis Spohr egyik kvartettje is megszólal majd (szeptember 14., hat óra). A robusztus, ám komikusan magas hangú és könnyen elérzékenyülő derék német a karmesteri pálca egyik legelső bűvölője volt, s akárcsak Mahlernek, úgy neki is meggyűlt olykor a baja az arisztokrata intendánsokkal, hiszen a Theater an der Wien éléről éppenséggel egy másik magyar gróf, Pálffy Ferdinánd üldözte el Beethoven baráti tisztelőjét. Pálffy gróf színházvezetői működésének mindazonáltal így is köszönhetünk egy - meglehet, Spohr művészeténél maradandóbb - kultúrkincset: az indián fánkot vagy másként az indiánert, mely ételnemű atyja vagy legalábbis első számú propagátora a bécsi nagyúr volt. De ez az édes történet már Chili & Vanilia asztala.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.