mi a kotta? - Szekánt grófok

  • .
  • 2009. szeptember 10.

Trafik

Eötvös Károly, a tiszaeszlári per védőügyvédje és a Sándor utcai képviselőház dunántúli adomákban verhetetlen Vajdája kétségkívül a magyar liberalizmus jeles alakja volt, ám azért tévedhetetlen ízlésűnek és európai látókörűnek ő sem bizonyult, amikor lelkesen csatlakozott a Mahler operaigazgató ellen indított rosszízű sajtókampányhoz. Meg kell óvni az operaház "nemzeti lényegét" - fogalmazott a szerteágazó szakértelmű függetlenségi politikus - "holmi csehektől és németektől (...) s egyéb efféle féleszű faluzó idegenektől".
Nos, az utókor ezúttal látványos elégtételt adott a Budapestről kiszekált Gustav Mahlernek, hiszen operai ellenlábasa, a félkarú zongoravirtuóz és intendáns, gróf Zichy Géza (képünkön egy másik áldozatával) Alár című operáját nyomtalanul maga alá temette a feledés, míg Mahlernek immár ötödik alkalommal van hivatalos ünnepe a Művészetek Palotájában. Így a hétvégén háromszor is felhangzik majd a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában a Tragikus melléknevű, az összhangzásban a kolompnak is szerepet juttató VI. szimfónia (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 11. és 12., háromnegyed nyolc, szeptember 13., fél négy). "VI. szimfóniám olyan talányt ad fel, amelynek megfejtésére csak az a nemzedék vállalkozhat, amelyik az első ötöt már felszívta és megemésztette" - írta a zeneszerző, ám a Budapesti Mahler-ünnep minden évben egy-egy új megemésztenivalót is kínál a koncertlátogató jelen generációnak: idén a csellistaként is jó nevű Giovanni Sollima Népmesék gordonkára és zenekarra című kompozíciója előzi majd meg az obligát Mahler-szimfóniát.

Egyebekben Budapesten és Eszterházán tovább hömpölyög a Haydn-évforduló programja. Az óbudai Szent Péter és Pál templomban A teremtés előadása ünnepli majd a mindenség, valamint a Haydn-univerzum kreátorát - az Albert Schweitzer Kórus és Kamarazenekar közreműködésével (szeptember 12., nyolc óra). A határszélen pedig a 4. Haydn vonósnégyes-fesztivál fogja belakni az Esterházy-kastély termeit: szép sorban az Auer vonósnégyes (szeptember 11.), az orosz Atrium Quartet (szeptember 12.), a német Gémeaux Quartett (szeptember 13.) és a csehországi Bennewitz Vonósnégyes (szeptember 16.) ül majd a közönség elé, mindannyiszor fél nyolc táján. S Haydn műveivel, a 49. "La Passione" szimfóniával és a C-dúr gordonkaverseny trombitaátiratával nyílik csütörtökön a Budapesti Zenei Hetek, a Nemzetközi Trombitaverseny és a Zeneakadémia nagyterme: Sergei Nakariakov szólójával, a Nemzeti Filharmonikusok - Kovács János által dirigált - Grazioso Kamarazenekarának tevőleges részvétele mellett (szeptember 10., fél nyolc).

S végezetül a Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjainak márványtermi fellépésén két másik évfordulós is hangképbe kerül: a 200 éve született Mendelssohn a-moll vonósnégyese mellett ugyanis a 150 éve elhunyt Louis Spohr egyik kvartettje is megszólal majd (szeptember 14., hat óra). A robusztus, ám komikusan magas hangú és könnyen elérzékenyülő derék német a karmesteri pálca egyik legelső bűvölője volt, s akárcsak Mahlernek, úgy neki is meggyűlt olykor a baja az arisztokrata intendánsokkal, hiszen a Theater an der Wien éléről éppenséggel egy másik magyar gróf, Pálffy Ferdinánd üldözte el Beethoven baráti tisztelőjét. Pálffy gróf színházvezetői működésének mindazonáltal így is köszönhetünk egy - meglehet, Spohr művészeténél maradandóbb - kultúrkincset: az indián fánkot vagy másként az indiánert, mely ételnemű atyja vagy legalábbis első számú propagátora a bécsi nagyúr volt. De ez az édes történet már Chili & Vanilia asztala.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.