kulthírek

  • .
  • 2009. szeptember 10.

Trafik

AVIVA-DÍJ Szeptember 14-ig a közönség is szavazhat saját kedvencére a jelenleg a Műcsarnokban kiállító művészek közül: az Aviva biztosító által alapított díj jelöltjei - Benczúr Emese, Csákány István, Kaszás Tamás, Kokesch Ádám, Uglár Csaba és a Kis Varsó - közül a zsűri választja ki a bruttó ötmillió forintos díj nyertesét. Eredményt a kiállítás zárásakor hirdetnek.
Eredetileg a jelöltek között volt Mécs Miklós is, ő azonban közölte: e "kínos pónilóverseny-helyzet" nem az ő idegrendszerének való.

GYÁSZ Súlyos betegség után, 33 éves korában elhunyt Matatek Judit: a gyermekkorában daganatos betegség következtében megvakult lány nevét és arcát 2001-ben, Tímár Péter Vakvagányok című filmjében ismerte meg az ország. Legutóbb Bozsik Yvette társulatának Lélektánc című, ép testű és fogyatékos szereplőkkel készült produkciójában vett részt. Tanult jogot, történelmet, kulturális antropológiát és gyógymaszszőr mesterséget, s a Mosolyország Alapítvány munkatársaként is tevékenykedett.

GRYLLUS DORKA IS VELENCÉBEN A Velencei Filmfesztiválról szóló múlt heti hírünkből kimaradt, hogy a Shirin Neshat művében (sőt az osztrák Jessica Hausner Lourdes című filmjében is) szereplő Tóth Orsi mellett a Fatih Akin Soul Kitchen című alkotásában szereplő Gryllus Dorka is jelen lesz - személyesen is. Az elmúlt években mindketten részt vehettek a Berlinale Shooting Stars programján.

POE, A MUSICAL A hallei operaházban tartották Eric Woolfson Edgar Allan Poe című musicaljének ősbemutatóját. Az amerikai író életén 27 képben végigvezető darab címszerepét Björn Christian Kuhn alakítja.

APAFÖLD, EURÓPÁBA Nagy Viktor Oszkár Apaföld című rendezői vizsgafilmjét jelöli Magyarország az idei Európai Filmdíjakért folyó versenybe: a Derzsi János és az amatőr Ravasz Tamás főszereplésével készült mű a 40. Magyar Filmszemlén elnyerte a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját.

1989 20 ÉVE Woodstock 40 éves évfordulója nagyobb publicitást kapott, de épp ily aktuális a fele olyan távoli 1989 felidézése is: visszatekintve feltétlenül korszakos esztendeje volt a popzenének. Anglián ekkor söpört végig a rave-láz, egymást érték az elhagyatott raktárakban és üzemcsarnokokban, országutak mentén tartott partik, melyeknek az éjszakát áttáncoló fiatalok mellett gyakorta hívatlan vendége volt a rendőrség is: az elterjedőben lévő partidrogok terjesztőire és a bulizást korlátozó rendeletekre fittyet hányó szervezőkre vadásztak. A dj-k mellett a korszak legjellegzetesebb hangjaival olyan manchesteri zenekarok szolgáltak, mint a 60-as évek pszichedelikus színeiből, a 70-es évek punkos energiájából, a funk és hiphop ritmusaiból is táplálkozó Stone Roses, Happy Mondays és Inspiral Carpets. A színtér őrületére utaló Madchester kedvencei közül nem teljes eredeti tagságával, de ma is működik a Happy Mondays. Szeptember-októberben Észak-Amerikában turnéznak. A Stone Roses klasszikus bemutatkozó albumát az évfordulóra újra kiadták, ötödik helyre mászott a listán, magasabbra, mint annak idején, de az 1996-ban feloszlott zenekar énekese, Ian Brown kijelentette: csak ha koldusbotra jutna, akkor menne bele abba, hogy újra összeálljanak. Ellenzi a dolgot John Squire, az egykori gitáros is. A tehenes emblémájával és vicces orgonahangzásával hódító Inspiral Carpets is megszűnt 1996-ban. Nekik 1989-ben Noel Gallagher volt az egyik roadie-juk, aki aztán öccse, Liam társaságában a következő évtized egyik sztárzenekarát csinálta meg: az Oasist. Õk augusztus végén nem először, de nagyon összevesztek, a dolgok jelenlegi állása szerint végképp. Noel, a gitáros nem bírta tovább elviselni Liam, az énekes tettlegességig fajuló sértegetéseit, és kiszállt, a Dig Out Your Soul-turné félbeszakadt.

Ahogy Manchesterben a rave, az amerikai Seattle-ben a grunge éve volt 1989: ekkor jött ki a Nirvana első albuma, a Bleach. Megemlékezésképpen a zenekar eredeti kiadója, a Sub Pop luxuskiadvánnyal örvendezteti meg a rajongókat, az ilyenkor elvárható extrákkal: feljavított hangzás, eddig ismeretlen fotók, publikálatlan élő felvételek 1990-ből. Megjelenésekor alig több mint 40 ezer példányban kelt el a Bleach, azóta csak Amerikában 1,7 millió fölött jár.

BANKSY vs. HIVATAL A kelet-londoni Stoke Newington-i tanács a helyi szabályozásnak megfelelően halálra ítélt egy graffitit: Banksy művén felnőttek és gyerekek, az angol királyi család karikatúrái integetnek egy balkonról. A munkások sötét festékkel láttak hozzá eltüntetéséhez, amit csak a ház tulajdonosának könyörgésére hagytak félbe. Banksy az ő jóváhagyásával festett a tűzfalra, hogy lefotózzák a képet egy Blur-kislemezhez. A 2003-as Crazy Beat borítóján a kép variációja látható, a család helyett egyetlen bohóccal a balkonon.

Banksy falfestményei ma már kifejezetten turistaattrakciónak számítanak, különösen szülővárosában, Bristolban, ahol nyári kiállítása több mint 300 ezer látogatót vonzott, 45 ezer font bevételt hozván a múzeumnak, s ennek többszörösét a város gazdaságának (Narancs, június 18.).

PRIAPOSZ PÉNISZE A S-o Pauló-i Museu de Arte egyik legértékesebb műkincse, Nicolas Poussin 1634-38 között készült festménye több mint nyolc hónapi restauráció után e hét közepétől újra megtekinthető: az évszázados piszoktól megtisztított 3,7x1,6 méteres kép most felfedezett különlegessége, hogy immár erektált pénisszel látható rajta a termékenység görög istene, Priaposz, amint áldozatként felajánlják neki a női álruhát öltött Hymenaioszt, a házasság istenét. A Folha de S-o Paulo című lap tudósítása szerint Regina Pinto Moreira, a kép restaurátora, aki harminc éven át a párizsi Louvre-ban dolgozott, a fölső festékréteget megtisztítva vette észre, hogy a művész az antik korban szokásos módon ábrázolta Priaposzt, akinek szerszámát valószínűleg a 18. századi illendőség kívánalmainak megfelelően tüntették el, mikor is a spanyol királyi család tulajdonában volt a kép. (Illusztrációnkon a szóban forgó részlet.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.