mi a kotta? - Továbbállunk egyházzal

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

"Nem úgy komponáltam a művemet, ahogyan az ember a felöltője helyett miseruhát ölt, hanem az a szívem valódi buzgó hitéből fakadt, amilyet gyermekkorom óta mindig is éreztem. Genitum non factum [= nemzetett, nem csináltatott] - s így valóban elmondhatom, hogy a misémet inkább imádkoztam, mint komponáltam." Esztergomi miséjéről vallott ekképpen Liszt Ferenc, mely mise első előadását az esztergomi bazilika 1856-os felavatásán tartották, míg a legközelebbi megszólaltatására ugyanott, a múlt héten is emlegetett Esztergomi Liszt Hét utolsó estéjén (augusztus 28., hét óra) kerül majd sor, a nemzetközi kórustábor résztvevőinek, a cseh, lengyel, szlovák és magyar kardalnokok áhítatára és torkára alapítva a sikert.
A fesztivál megelőző eseménye, Klukon Edit és Ránki Dezső zongorakoncertje nem kevésbé megszentelt darabokat készül sorjáztatni, így az est teljes második részén a Via Crucis, azaz A keresztút 14 állomásának négykezes zongoraváltozata hangzik majd fel lélekemelő passió gyanánt (Szent Adalbert Központ, augusztus 27., hét óra). Lisztnek ez az időskori műve amúgy szégyenszemre csak 1929 nagypéntekén jutott el az ősbemutatóig, amelyet az évad közben e rovat hasábjain is gyakran szerepeltetett Belvárosi főplébániatemplomban tartottak.

Ez a hét mindenestül a szakrális színhelyeké, így az idei Haydn Eszterházán fesztivál is a Fertőd körüli templomokba vonul majd, amint arról egy-két lappal odébb az eseménysorozatot celebráló Malina János kisinterjúja bizonnyal bővebb tájékoztatást ad olvasóink számára. Mi itt most beérjük annak fölemlítésével, hogy a pénteki első estén Haydn Cecília-miséjét hallhatják a fertőszentmiklósi lakosok és a Haydn-zarándokok Vashegyi György vezényletével, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral (Fertőszentmiklósi katolikus templom, augusztus 26., péntek). Az Esztergomi misét éppen kilencven esztendővel megelőző "korai" Haydn-remek egyébiránt akkortájt íródott, amikor a zeneszerző - elődje, az idős és rá igencsak haragvó Gregor Werner halálát követően - hivatalosan is az Esterházy család Kapellmeisterévé lépett elő.

Az említett péntek egy másik háromnapos fesztivál nyitónapjaként is figurál, hiszen ekkor kezdődik az Arcus Temporum a magyarországi bencésség évezredes központjában, Pannonhalmán. A Nursiai Szent Benedek (Fra Angelico festményén mutatjuk) reguláit követő kolostor háza táján immár nyolcadszor zajlik majd az összművészet: idén a némaság és a szavakra való süketség sokféleségét a középpontba állítva. A siket szülők gyermekeként nevelkedett kortárs német zeneszerző, Helmut Oehring vendégelése mellett a szintén érintett Beethoven művei társulnak majd a fesztivált indító kamaraest programján (Bencés Gimnázium, augusztus 26., hét óra) csakúgy, mint a szombat és a vasárnap koncertjein. E két zeneszerzőn kívül még egy komponistáig fog elérni az "időív": a maga korában csillagászként, matematikusként és asztrológusként is nagyra becsült késő középkori - kora reneszánsz mester, John Dunstaple polifon művészetét az utolsó nap matinéja ígéri a Boldogasszony kápolnájában (augusztus 28., tizenegy óra).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.