Ez a hét mindenestül a szakrális színhelyeké, így az idei Haydn Eszterházán fesztivál is a Fertőd körüli templomokba vonul majd, amint arról egy-két lappal odébb az eseménysorozatot celebráló Malina János kisinterjúja bizonnyal bővebb tájékoztatást ad olvasóink számára. Mi itt most beérjük annak fölemlítésével, hogy a pénteki első estén Haydn Cecília-miséjét hallhatják a fertőszentmiklósi lakosok és a Haydn-zarándokok Vashegyi György vezényletével, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral (Fertőszentmiklósi katolikus templom, augusztus 26., péntek). Az Esztergomi misét éppen kilencven esztendővel megelőző "korai" Haydn-remek egyébiránt akkortájt íródott, amikor a zeneszerző - elődje, az idős és rá igencsak haragvó Gregor Werner halálát követően - hivatalosan is az Esterházy család Kapellmeisterévé lépett elő.
Az említett péntek egy másik háromnapos fesztivál nyitónapjaként is figurál, hiszen ekkor kezdődik az Arcus Temporum a magyarországi bencésség évezredes központjában, Pannonhalmán. A Nursiai Szent Benedek (Fra Angelico festményén mutatjuk) reguláit követő kolostor háza táján immár nyolcadszor zajlik majd az összművészet: idén a némaság és a szavakra való süketség sokféleségét a középpontba állítva. A siket szülők gyermekeként nevelkedett kortárs német zeneszerző, Helmut Oehring vendégelése mellett a szintén érintett Beethoven művei társulnak majd a fesztivált indító kamaraest programján (Bencés Gimnázium, augusztus 26., hét óra) csakúgy, mint a szombat és a vasárnap koncertjein. E két zeneszerzőn kívül még egy komponistáig fog elérni az "időív": a maga korában csillagászként, matematikusként és asztrológusként is nagyra becsült késő középkori - kora reneszánsz mester, John Dunstaple polifon művészetét az utolsó nap matinéja ígéri a Boldogasszony kápolnájában (augusztus 28., tizenegy óra).