mi a kotta? - Továbbállunk egyházzal

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

"Nem úgy komponáltam a művemet, ahogyan az ember a felöltője helyett miseruhát ölt, hanem az a szívem valódi buzgó hitéből fakadt, amilyet gyermekkorom óta mindig is éreztem. Genitum non factum [= nemzetett, nem csináltatott] - s így valóban elmondhatom, hogy a misémet inkább imádkoztam, mint komponáltam." Esztergomi miséjéről vallott ekképpen Liszt Ferenc, mely mise első előadását az esztergomi bazilika 1856-os felavatásán tartották, míg a legközelebbi megszólaltatására ugyanott, a múlt héten is emlegetett Esztergomi Liszt Hét utolsó estéjén (augusztus 28., hét óra) kerül majd sor, a nemzetközi kórustábor résztvevőinek, a cseh, lengyel, szlovák és magyar kardalnokok áhítatára és torkára alapítva a sikert.
A fesztivál megelőző eseménye, Klukon Edit és Ránki Dezső zongorakoncertje nem kevésbé megszentelt darabokat készül sorjáztatni, így az est teljes második részén a Via Crucis, azaz A keresztút 14 állomásának négykezes zongoraváltozata hangzik majd fel lélekemelő passió gyanánt (Szent Adalbert Központ, augusztus 27., hét óra). Lisztnek ez az időskori műve amúgy szégyenszemre csak 1929 nagypéntekén jutott el az ősbemutatóig, amelyet az évad közben e rovat hasábjain is gyakran szerepeltetett Belvárosi főplébániatemplomban tartottak.

Ez a hét mindenestül a szakrális színhelyeké, így az idei Haydn Eszterházán fesztivál is a Fertőd körüli templomokba vonul majd, amint arról egy-két lappal odébb az eseménysorozatot celebráló Malina János kisinterjúja bizonnyal bővebb tájékoztatást ad olvasóink számára. Mi itt most beérjük annak fölemlítésével, hogy a pénteki első estén Haydn Cecília-miséjét hallhatják a fertőszentmiklósi lakosok és a Haydn-zarándokok Vashegyi György vezényletével, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral (Fertőszentmiklósi katolikus templom, augusztus 26., péntek). Az Esztergomi misét éppen kilencven esztendővel megelőző "korai" Haydn-remek egyébiránt akkortájt íródott, amikor a zeneszerző - elődje, az idős és rá igencsak haragvó Gregor Werner halálát követően - hivatalosan is az Esterházy család Kapellmeisterévé lépett elő.

Az említett péntek egy másik háromnapos fesztivál nyitónapjaként is figurál, hiszen ekkor kezdődik az Arcus Temporum a magyarországi bencésség évezredes központjában, Pannonhalmán. A Nursiai Szent Benedek (Fra Angelico festményén mutatjuk) reguláit követő kolostor háza táján immár nyolcadszor zajlik majd az összművészet: idén a némaság és a szavakra való süketség sokféleségét a középpontba állítva. A siket szülők gyermekeként nevelkedett kortárs német zeneszerző, Helmut Oehring vendégelése mellett a szintén érintett Beethoven művei társulnak majd a fesztivált indító kamaraest programján (Bencés Gimnázium, augusztus 26., hét óra) csakúgy, mint a szombat és a vasárnap koncertjein. E két zeneszerzőn kívül még egy komponistáig fog elérni az "időív": a maga korában csillagászként, matematikusként és asztrológusként is nagyra becsült késő középkori - kora reneszánsz mester, John Dunstaple polifon művészetét az utolsó nap matinéja ígéri a Boldogasszony kápolnájában (augusztus 28., tizenegy óra).

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.