mi a kotta? - Új év, újvilág

  • .
  • 2011. január 6.

Trafik

"Hegedű, hegedű, csak ezt ússzam meg valahogy!" - fohászkodott fel egykoron Salamon Béla a Vonósnégyes című örökbecsű bohózat főszerepében, s úgy lehet, ha nem kedvelnénk oly nagyon ezt a szépséges vonós instrumentumot, magunk is e fenti kiáltással rugaszkodnánk neki az elkövetkező napoknak. A hét domináns hangszere ugyanis a hegedű lesz, s ezen még az a sajnálatos hír sem változtat, mely szerint szombaton elmarad a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok Pusker Júliával közös Európa-köszöntő estje.
Így mindjárt hétfőn Baráti Kristóf hegedűestje vár minket a Bartók Emlékházba (január 10., hat óra), kedden pediglen Kelemen Barnabás áll össze koncertezni a Liszt Ferenc Kamarazenekarral a német nyelvű egyetemként is ismeretes Festetics-palota felette dekoratív közegében (január 11., hét óra). Ez utóbbi hangverseny a Bach család zenei univerzumát fogja megidézni, hiszen a 2. és a 3. Brandenburgi verseny között a legidősebb Bach fiú, Wilhelm Friedemann F-dúr szimfóniája is felhangzik majd. A papa legkedvesebb fia (festményünk mutatja), akinek háromszázadik születésnapjáról tavaly novemberben feledkeztünk meg, életében és utóéletében egyaránt kevés szerencsére lelt: az apjáért valósággal rajongó orgonavirtuóz nem csupán nehéz természetű férfiú volt, de ráadásul Bach halála után látványosan elanyátlanodott, helyesebben fogalmazva elapátlanodott. Utolsó éveit azután vigasztalan nyomorban töltötte, s eleddig az utókor sem kedvezett ennek a bizonnyal jobb sorsra érdemes herbertnek. Kedden elmuzsikálandó szimfóniája mindazonáltal fiatalkori alkotás, karrierjének felívelő, drezdai szakaszából.

A hét megannyi rokonszenves ifjúsági programot ígér, köztük az Utazás Symphoniába elnevezésű sorozat Vonósok alcímű matinéját (MűPa Üvegterem, január 8., tizenegy óra), ámde mi figyelmünket inkább a soros komolyzenei főesemény felé fordítjuk. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar szerdai Dvorák-koncertje tart méltán igényt e megnevezésre, elvégre Kocsis Zoltán ezen az estén a kiváló orosz csellóművészt, Natalia Gutmant vendégeli majd, s együtt fogják eljátszani nekünk a nagy Antonín h-moll gordonkaversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, január 12., fél nyolc). Az első ízben a londoni Queen's Hallban bemutatott népszerű versenyművet azután a még populárisabb, legelőször a Carnegie Hallban közönség elé hömpölygő IX. szimfónia követi a programon. "Az Újvilágból" - e melléknevet viseli ez az 1893-ban megkomponált szimfónia, melynek az akkortájt az Egyesült Államokban működő Dvorák nem csak érdemes szerzője, de egyúttal pályázati elbírálója is volt. A koncertjárók egymást követő nemzedékei azóta persze zajosan visszaigazolták az elfogulatlannak tetsző ítéletet, így hát ebben a kérdésben aligha lenne érdemes új vizsgálatot elrendelni.

S végezetül, merthogy majd' elfeledtük: amennyiben valaki a Reszkessetek, betörők! filmzenéjét óhajtja koncertváltozatban hallani, úgy csakis a Budafoki Dohnányi Zenekar újévi hangversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, január 8., fél nyolc) válassza!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.