Az Operában mindeközben mossák kezeiket, hiszen kedden már egy újabb operapremier, a Macbeth bemutatója várható, a gyilkos házaspár szerepeiben Lukács Gyöngyivel (képünkön) és Alexandru Agachéval (március 22., hét óra). A legendásan baljós birnami erdő ezúttal Szinetár Miklós rendezésében, Győriványi Ráth György beintésére indul majd meg Macbeth hatalmának lerontására. Ugyanitt szombaton egy különleges Don Pasquale is ígérkezik, a címszerepben a szólamot első ízben éneklő Juan Pons fellépésével, valamint Miklósa Erikával és a londoni Covent Gardenben nemrég Figarót éneklő Molnár Leventével (március 19., hét óra), azonban a fesztivál programdömpingje sürgős továbblépésre késztet minket. Merthogy az elkövetkező napokban idelátogat hozzánk a gordonkás Mischa Maisky és a Prágai Kamarazenekar (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc), Pinchas Zukerman kamaraegyüttese (Thália, március 19., fél nyolc), a Fischer Ádám vezénylete alatt muzsikáló Wiener Symphoniker (Nemzeti Hangversenyterem, március 21., fél nyolc), valamint a Filharmóniai Társaság zömmel Liszt-programú estjén Chopin-zongoraversenyt játszó Ivo Pogorelich (Opera, március 21., fél nyolc). És szerdán, a Camerata Salzburg társaságában grandiózus Mozart-koncertet ad majd az előadóművészként óriás Thomas Quasthoff, az igazi Kis Nagy Ember (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél nyolc). S hogy a fesztivál tiszteletre méltó hazai erőiről is essék némi szó, hát vasárnap felettébb változatos műsorral készül a mestertrombitás Boldoczki Gábor és Bogányi Gergely - a száz év előtti német trombitavirtuóz, Willi Brandt szerzeményétől Hidas Frigyes Fantáziájáig (Nemzeti Hangversenyterem, március 20., fél nyolc).
mi a kotta? Mossák kezeiket
"Már éjbe süllyedt az orom,
egy ifjú ment az Alpokon;
útját a hóba, jégbe rója,
de messzire leng lobogója,
Excelsior!
Sötét arccal előre tör,
és szeme villog, mint a tőr.
Ezüst harangként, énekelve
szól ismeretlen-hangú nyelve,
Excelsior!"
Kosztolányi Dezső fordításában indul imigyen Henry Wadsworth Longfellow Excelsior című költeménye a mindig előre és egyre csak fölfelé törekvő emberről, mely poéma egykoron Liszt Ferenc fantáziáját is megragadta, amint arról A strasbourgi katedrális harangjai című alkotásának kóruselőjátéka és ajánlása is tanúskodik. Az Excelsior!, ez a verstől immár eloldozott vezéreszme lesz a címe az idei, a kereken harmincadik Budapesti Tavaszi Fesztivált megnyitó operának: Fekete Gyula "félkomoly" Liszt-dalművének (Thália, március 18., hét óra).
"Milyen kár egy ilyen embert a zongorához ültetni!" - sajnálkozott egy angol arisztokrata hölgy a reprezentatív kiállású, fejedelmi személyiséget érzékeltető Liszt láttán, s íme, a zongoravirtuóz most végre operai alakká emelkedik, méghozzá rögtön két példányban. A Gothár Péter által rendezett előadás ugyanis két Lisztet léptet fel: egy énekest Fekete Attila és egy prózai színészt Fodor Tamás személyében.