mi a kotta? Mossák kezeiket

  • .
  • 2011. március 17.

Trafik

"Már éjbe süllyedt az orom, egy ifjú ment az Alpokon; útját a hóba, jégbe rója, de messzire leng lobogója, Excelsior! Sötét arccal előre tör, és szeme villog, mint a tőr. Ezüst harangként, énekelve szól ismeretlen-hangú nyelve, Excelsior!" Kosztolányi Dezső fordításában indul imigyen Henry Wadsworth Longfellow Excelsior című költeménye a mindig előre és egyre csak fölfelé törekvő emberről, mely poéma egykoron Liszt Ferenc fantáziáját is megragadta, amint arról A strasbourgi katedrális harangjai című alkotásának kóruselőjátéka és ajánlása is tanúskodik. Az Excelsior!, ez a verstől immár eloldozott vezéreszme lesz a címe az idei, a kereken harmincadik Budapesti Tavaszi Fesztivált megnyitó operának: Fekete Gyula "félkomoly" Liszt-dalművének (Thália, március 18., hét óra).
"Milyen kár egy ilyen embert a zongorához ültetni!" - sajnálkozott egy angol arisztokrata hölgy a reprezentatív kiállású, fejedelmi személyiséget érzékeltető Liszt láttán, s íme, a zongoravirtuóz most végre operai alakká emelkedik, méghozzá rögtön két példányban. A Gothár Péter által rendezett előadás ugyanis két Lisztet léptet fel: egy énekest Fekete Attila és egy prózai színészt Fodor Tamás személyében.

Az Operában mindeközben mossák kezeiket, hiszen kedden már egy újabb operapremier, a Macbeth bemutatója várható, a gyilkos házaspár szerepeiben Lukács Gyöngyivel (képünkön) és Alexandru Agachéval (március 22., hét óra). A legendásan baljós birnami erdő ezúttal Szinetár Miklós rendezésében, Győriványi Ráth György beintésére indul majd meg Macbeth hatalmának lerontására. Ugyanitt szombaton egy különleges Don Pasquale is ígérkezik, a címszerepben a szólamot első ízben éneklő Juan Pons fellépésével, valamint Miklósa Erikával és a londoni Covent Gardenben nemrég Figarót éneklő Molnár Leventével (március 19., hét óra), azonban a fesztivál programdömpingje sürgős továbblépésre késztet minket. Merthogy az elkövetkező napokban idelátogat hozzánk a gordonkás Mischa Maisky és a Prágai Kamarazenekar (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc), Pinchas Zukerman kamaraegyüttese (Thália, március 19., fél nyolc), a Fischer Ádám vezénylete alatt muzsikáló Wiener Symphoniker (Nemzeti Hangversenyterem, március 21., fél nyolc), valamint a Filharmóniai Társaság zömmel Liszt-programú estjén Chopin-zongoraversenyt játszó Ivo Pogorelich (Opera, március 21., fél nyolc). És szerdán, a Camerata Salzburg társaságában grandiózus Mozart-koncertet ad majd az előadóművészként óriás Thomas Quasthoff, az igazi Kis Nagy Ember (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél nyolc). S hogy a fesztivál tiszteletre méltó hazai erőiről is essék némi szó, hát vasárnap felettébb változatos műsorral készül a mestertrombitás Boldoczki Gábor és Bogányi Gergely - a száz év előtti német trombitavirtuóz, Willi Brandt szerzeményétől Hidas Frigyes Fantáziájáig (Nemzeti Hangversenyterem, március 20., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.