mi a kotta? Mossák kezeiket

  • .
  • 2011. március 17.

Trafik

"Már éjbe süllyedt az orom, egy ifjú ment az Alpokon; útját a hóba, jégbe rója, de messzire leng lobogója, Excelsior! Sötét arccal előre tör, és szeme villog, mint a tőr. Ezüst harangként, énekelve szól ismeretlen-hangú nyelve, Excelsior!" Kosztolányi Dezső fordításában indul imigyen Henry Wadsworth Longfellow Excelsior című költeménye a mindig előre és egyre csak fölfelé törekvő emberről, mely poéma egykoron Liszt Ferenc fantáziáját is megragadta, amint arról A strasbourgi katedrális harangjai című alkotásának kóruselőjátéka és ajánlása is tanúskodik. Az Excelsior!, ez a verstől immár eloldozott vezéreszme lesz a címe az idei, a kereken harmincadik Budapesti Tavaszi Fesztivált megnyitó operának: Fekete Gyula "félkomoly" Liszt-dalművének (Thália, március 18., hét óra).
"Milyen kár egy ilyen embert a zongorához ültetni!" - sajnálkozott egy angol arisztokrata hölgy a reprezentatív kiállású, fejedelmi személyiséget érzékeltető Liszt láttán, s íme, a zongoravirtuóz most végre operai alakká emelkedik, méghozzá rögtön két példányban. A Gothár Péter által rendezett előadás ugyanis két Lisztet léptet fel: egy énekest Fekete Attila és egy prózai színészt Fodor Tamás személyében.

Az Operában mindeközben mossák kezeiket, hiszen kedden már egy újabb operapremier, a Macbeth bemutatója várható, a gyilkos házaspár szerepeiben Lukács Gyöngyivel (képünkön) és Alexandru Agachéval (március 22., hét óra). A legendásan baljós birnami erdő ezúttal Szinetár Miklós rendezésében, Győriványi Ráth György beintésére indul majd meg Macbeth hatalmának lerontására. Ugyanitt szombaton egy különleges Don Pasquale is ígérkezik, a címszerepben a szólamot első ízben éneklő Juan Pons fellépésével, valamint Miklósa Erikával és a londoni Covent Gardenben nemrég Figarót éneklő Molnár Leventével (március 19., hét óra), azonban a fesztivál programdömpingje sürgős továbblépésre késztet minket. Merthogy az elkövetkező napokban idelátogat hozzánk a gordonkás Mischa Maisky és a Prágai Kamarazenekar (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc), Pinchas Zukerman kamaraegyüttese (Thália, március 19., fél nyolc), a Fischer Ádám vezénylete alatt muzsikáló Wiener Symphoniker (Nemzeti Hangversenyterem, március 21., fél nyolc), valamint a Filharmóniai Társaság zömmel Liszt-programú estjén Chopin-zongoraversenyt játszó Ivo Pogorelich (Opera, március 21., fél nyolc). És szerdán, a Camerata Salzburg társaságában grandiózus Mozart-koncertet ad majd az előadóművészként óriás Thomas Quasthoff, az igazi Kis Nagy Ember (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél nyolc). S hogy a fesztivál tiszteletre méltó hazai erőiről is essék némi szó, hát vasárnap felettébb változatos műsorral készül a mestertrombitás Boldoczki Gábor és Bogányi Gergely - a száz év előtti német trombitavirtuóz, Willi Brandt szerzeményétől Hidas Frigyes Fantáziájáig (Nemzeti Hangversenyterem, március 20., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.