"Nem akarunk kizárni senkit" - Seress Zoltán, a Bárka Színház igazgatója

  • .
  • 2010. augusztus 26.

Trafik

rés a présen: Az augusztus 27-én induló Palotanegyed Fesztivál kultúrfelelőse a Bárka Színház. Nem ez az egyetlen rendezvénysorozat, amely a ti programjaitokon alapul.
Ennek az együttműködésnek mi a története?

Seress Zoltán: A VIII. kerületi önkormányzat elnyert egy majd' kétmilliárdos összegű pályázatot, melyet egyrészt az Európai Unió finanszírozott, másrészt természetesen a VIII. kerületi önkormányzat önrésze is benne van. Ebben az együttműködésben a Bárka Színház mint konzorciumpartner működik, és ennek az elnyert összegnek a kultúrára fordított részéből szerveztünk meg két háromnapos fesztivált és négy antikvár könyvvásárnapot.

rap: Milyen tematika szerint válogattátok a programokat?

SZ: Többéves tapasztalatunk van Pulával vagy most az Ördögkatlan Fesztivállal kapcsolatban. Olyan programokat akartunk most is, melyek lehetőség szerint a legszélesebb rétegeket mozgósítják egy egyébként ingyenes programsorozathoz. Nem akarunk kizárni senkit.

rap: Mely előadásokat, programokat emelnéd ki?

SZ: Nehéz választani. Aki kíváncsi, rövid idő alatt körülsétálhatja a helyszíneket, hiszen sikerült nagyon koncentráltan szétosztanunk a programokat.

rap: Lesz egy bemutató is, az Igazság című darab, szerb rendezővel.

SZ: Az augusztus 27-én bemutatandó színdarab Arisztophanész A béke című szatírája alapján készült, amiben egy kisember az akkor éppen háborúskodó Athénban Béke istenét szeretné megtalálni. Ez most, ma Magyarországon talán nem olyan izgalmas, ezért döntött úgy a rendező, hogy a kisember az Igazság istennőjét szeretné megkeresni. Nem kozmetikázott, nyers, szókimondó előadás készül. A szatíra fegyverét használja természetesen.

rap: Mik a további tervei a Bárkának az évadban?

SZ: Háy János Nehéz című nekünk írt színdarabjának lesz a bemutatója októberben, melyet Bérczes László rendez. Decemberben egy nekünk írt meseoperával készülünk (Szabó Bori-Dinyés Dániel) Párkák címmel, ezt Göttinger Pál rendezi, Ray Bradbury 451 Fahrenheit című művének fölhasználásával pedig Anger Zsolt rendezése jön majd február végén. Továbbá Vlad Troickij ukrán rendező E. T. A. Hoffmann írásainak felhasználásával készít előadást, melynek április végén lesz a bemutatója.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.