rés a présen - A genetikus szökés - Szakonyi Györk színész

  • .
  • 2010. július 15.

Trafik

rés a présen: Húsz évet nyomtál le "emigrációban" a Jel Színháznál Franciaországban. Milyen volt hazatérni? Szakonyi Györk: A mostani Marginális című szólóperformansz, amit a szegedi Thealter fesztiválon mutatok be július 19-én a Régi zsinagógában, éppen erről szól, hogy menni vagy maradni ugyanaz, vagyis mind a kettő nehéz.
Kimenni, megvalósítani magunkat, vagy hazajönni és feltalálni magamat épp olyan nehéz. Úgy érzem, nem a különbségeken van a hangsúly, hanem hogy az ember minden körülmények között és az élete fejezeteiben kitartson és dolgozzon, bármilyen nehéz is. Sokszor semmi kedvem az egészhez. Ez az igazság, aztán elkap valami és megyek.

rap: Dolgozol-e még Szkipével, azaz Nagy Józseffel, a Jel Színház alapítójával?

SZGY: Nem. Azt hiszem,most nincsmit mondani egymásnak.

rap: Neked mi a színészet?

SZGY: Adni-kapni, feltűnési viszketegség és irányított exhibicionizmus, úgy, hogy abbanmás is felismerje önmagát.

rap: A Bozsik Yvett Társulat az Újravágva és a Pintér Béla Társulat a Szutyok című darabba hívott meg játszani. Milyen szerepeket kaptál, hogy megy az együttműködés?

SZGY: Most a prózai színészet az, amiben többet szeretnék lenni. Ezért a Béla-szerep, a meg nem értett költő-zenész-buszsofőr a Pintér-színházban nagyobb kihívás volt. Úgy érzem, jól sikerült. Az Yvette-darabban többféle megjelenési formám van, és nagyon jó volt együtt dolgozni, élveztem.

rap: A Thealterre készített Marginálisról mondj még valamit! Mi a témája és miért egyedül?

SZGY: Ez egy önéletrajzi előadás, ami egy pszichoterápia keretében zajlik. Az életemet mesélem el, erre van most szükségem így ötven felé. Az apámról szól, akitizenhét évesen megszökött a gödöllői haláltáborból, a nagyapámról, aki a hatodik kerület egyik tűzoltóparancsnoka volt és zsidókat bújtatott a tűzoltóságon. Együtt vitték el őket. Továbbá rólam szól, ahogy énis papírok nélkül szöktem át 1987-ben a német-francia határon. Úgy látszik, a szökés az genetikus, örökletes. De szól még a párizsi évekről is. Egyébként nem vagyok egyedül, Kozma Gyuri író is benne van, és mint kántor, énekel.Iványi Marcell csinálta a filmbetéteket és Unoka Zsolt pedig a filmbeli terapeuta valódi hangja.

rap: Hogyan tovább?

SZGY: Majd kiderül.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.