rés a présen - A genetikus szökés - Szakonyi Györk színész

  • .
  • 2010. július 15.

Trafik

rés a présen: Húsz évet nyomtál le "emigrációban" a Jel Színháznál Franciaországban. Milyen volt hazatérni? Szakonyi Györk: A mostani Marginális című szólóperformansz, amit a szegedi Thealter fesztiválon mutatok be július 19-én a Régi zsinagógában, éppen erről szól, hogy menni vagy maradni ugyanaz, vagyis mind a kettő nehéz.
Kimenni, megvalósítani magunkat, vagy hazajönni és feltalálni magamat épp olyan nehéz. Úgy érzem, nem a különbségeken van a hangsúly, hanem hogy az ember minden körülmények között és az élete fejezeteiben kitartson és dolgozzon, bármilyen nehéz is. Sokszor semmi kedvem az egészhez. Ez az igazság, aztán elkap valami és megyek.

rap: Dolgozol-e még Szkipével, azaz Nagy Józseffel, a Jel Színház alapítójával?

SZGY: Nem. Azt hiszem,most nincsmit mondani egymásnak.

rap: Neked mi a színészet?

SZGY: Adni-kapni, feltűnési viszketegség és irányított exhibicionizmus, úgy, hogy abbanmás is felismerje önmagát.

rap: A Bozsik Yvett Társulat az Újravágva és a Pintér Béla Társulat a Szutyok című darabba hívott meg játszani. Milyen szerepeket kaptál, hogy megy az együttműködés?

SZGY: Most a prózai színészet az, amiben többet szeretnék lenni. Ezért a Béla-szerep, a meg nem értett költő-zenész-buszsofőr a Pintér-színházban nagyobb kihívás volt. Úgy érzem, jól sikerült. Az Yvette-darabban többféle megjelenési formám van, és nagyon jó volt együtt dolgozni, élveztem.

rap: A Thealterre készített Marginálisról mondj még valamit! Mi a témája és miért egyedül?

SZGY: Ez egy önéletrajzi előadás, ami egy pszichoterápia keretében zajlik. Az életemet mesélem el, erre van most szükségem így ötven felé. Az apámról szól, akitizenhét évesen megszökött a gödöllői haláltáborból, a nagyapámról, aki a hatodik kerület egyik tűzoltóparancsnoka volt és zsidókat bújtatott a tűzoltóságon. Együtt vitték el őket. Továbbá rólam szól, ahogy énis papírok nélkül szöktem át 1987-ben a német-francia határon. Úgy látszik, a szökés az genetikus, örökletes. De szól még a párizsi évekről is. Egyébként nem vagyok egyedül, Kozma Gyuri író is benne van, és mint kántor, énekel.Iványi Marcell csinálta a filmbetéteket és Unoka Zsolt pedig a filmbeli terapeuta valódi hangja.

rap: Hogyan tovább?

SZGY: Majd kiderül.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.