rés a présen - a legrockosabb és a legimprovizatívabb - Sütő Márton gitáros

  • .
  • 2011. április 7.

Trafik

rés a présen: Miért rólad neveztétek el a Smárton Triót? Sütő Márton: Lehetett volna a dzsesszes hagyománynak megfelelően Sütő Márton Trió, de inkább szójátékot csináltam a nevemből, s az eredeti Smarttone ötlet lett magyarosítva Smártonra. Nyolc éve, még a zeneművészetin vágtunk bele G.

rés a présen: Miért rólad neveztétek el a Smárton Triót?

Sütő Márton: Lehetett volna a dzsesszes hagyománynak megfelelően Sütő Márton Trió, de inkább szójátékot csináltam a nevemből, s az eredeti Smarttone ötlet lett magyarosítva Smártonra. Nyolc éve, még a zeneművészetin vágtunk bele G. Szabó Hunorral (dob) és Kovács Zoltánnal (bőgő), s ilyenkor nem készül különösen az ember valamire, csak csinálja, mert jó, és működik.

rap: Ki a dalszerző?

SM: Az én zenei ötleteimet valósítjuk meg, de persze az ízét közösen adjuk. Teljes akkordmenet és dallam, egyszerű repetitív motívum, elképzelt hangzás vagy improvizációs koncepció, amikből próbákon keresztül számokat gyúrunk. Lemezen zártabb forma a cél, élőben inkább az improvizáción és a pillanat megragadásán át vezet az út.

rap: Kétévente jelent meg eddig lemezetek, most három évet vártatok. Van ennek valami számmisztikai jelentősége?

SM: Nincs ebben terv. Az első (Még nem tudom, 2006) játékos, könnyed, dzsesszes. A másodikban (Smárton trió + 1, 2008) egyszerűbbek a szerkezetek, de több az indulat, a rock, a torzított gitár. Premecz Mátyás játszik Hammond orgonán és más billentyűkön, tovább fokozva a dinamikát. A legutóbbi még nem jelent meg, egy élő lemez lesz, egy nem tökéletes minőségű, de a szívemhez közel álló felvételből. Érdekes módon egyszerre a legrockosabb és a legimprovizatívabb lemezünk. A Lámpás kocsmában készült, melynek barátságos atmoszférája mindig jót hoz ki zenészből és hallgatóból is.

rap: A Budabeats legújabb kiadványában aSmárton trió + 1 c. lemezetek számait értelmezték újra a népszerű dj-k. Milyen érzés?

SM: Örömmel és izgatottan szálltam be a projektbe. Én csak rendelkezésre adtam a sávokat. Ilyenkor a munkával és tehetséggel nem spóroló dj-ket illeti a tisztelet, és Gandharvát (Pentelényi Pál), a Budabeats vezetőjét, akinek a fejéből kipattant az ötlet, amikor Bonobo előzenekaraként először hallott minket.A részt vevő remixerek teljes sora: Dermot, Suefo y Savages, JumoDaddy, Suhov, M.W.D., Ba10 + Bal, Eugene Kovax, Franco Mento. Mivel sokszor inspirál elektronikus zene, például ennél a lemeznél is, külön kíváncsi voltam, hogyan működhet ez visszafelé.

rap: Mikor és hol láthatjuk, hallhatjuk az albumot, vagy a Smárton Triót legközelebb? Közös fellépés is lesz?

SM: Maga az album már ingyenesen letölthető a budabeats.com oldalról. És volt egy teljes estés Release Party a Smárton trió + 1-gyel és szinte a teljes remixer gárdával. Április 7-én a Szimpla kertben lesz egy különleges vetítős est Varga Vincével, 15-én meg a Sirályban lehet minket egy pohár bor mellett kóstolgatni.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.