rés a présen - Fontos széljegyzetek - Kárpáti Dodi trombitás

  • .
  • 2010. április 1.

Trafik

rés a présen: A Quimbyben játszol, ami nagyüzem. Hogyan lehet ennyi év után is élvezni? Kárpáti Dodi: Idén áprilisban lesz tíz éve, hogy a Quimby meghívott a "nagyüzembe".
A barátság mint hatalmas energia és az állandó aktivitásra való törekvésem mindig átsegített, ha kezdett akadozni valami a gépezetben. Szeretek a barátaimmal jó célokat megvalósítani, emellett viszont hiányoznak az otthoniak, akikre kevesebb idő jut. Hiányoznak az apróságok...

rap: Trombitásnak lenni hálás dolog ebben a zenekarban?

KD: Hát persze. Én állok talán a legtávolabb a színpadon a közönségtől, a hangom átíveli a zenekart, összekötve a társaimat, és úgy jut el a hallgatókhoz. Hát nem fantasztikus? A trombitálás már akkor is részem volt, mikor még nem is ismertem. Kényes és nehéz hangszer, és én ráadásul mindig is törekedem rá, hogy a hangszerkezelés határait feszegessem. Minden eddigi munkám egy irányba vezet, a "saját hang" irányába. "riási dolog, hogy ebben még semmilyen zenei munka nem akadályozott.

rap: Az önálló projektjeid és az eredeti szakmád (képzőművész vagy) hogyan férnek a képbe?

KD: A trombitálást is többnyire festői módon közelítem meg. Néha úgy érzem, semmi másra nincs időm, mint a gyakorlásra, és mikor képzőművészetet tanítok, akkor a zenéléskor szerzett tapasztalatokat is használom. Állandóan dolgozom, az önálló tervekből is gyakran Quimby-számok lesznek, a "saját" projektek fontos széljegyzetek a nagy egészhez. Ha ez kifut, én is kifutok.

rap: Mennyit gyakorolsz, kik a kedvenceid?

KD: Majdnem mindennap próbálok, mindennap többször gyakorlok. Mostanában régi kedvencemet hallgatom, aki a posztpunkból jött, és Mark E. Smithnek hívják. De ott van John Cale vagy Edward Ka Spel, Jarboe, Arvo Part művei. Kedvenc trombitásaim: Lester Bowie, a kreatív hangszerhasználata miatt, Jon Hassel, az egyedülálló gondolkodásmódjáért, Kenny Dorham, a soundja miatt, a többieket meg folyamatosan figyelem, és tanulok tőlük.

rap: Kezdődik a fesztiválszezon, ami a Quimbynek nyilván teljes üzemmód.

KD: Nagyon várom - és ezzel nem vagyok egyedül a zenekarban - a fesztiválzúzást, mert mostanában színházi koncerteket csinálunk, ahol érzékeny hangzással kísérletezünk minden előadáson. Minden terem egy másik hangszer.

rap: Ha lehetne egy álomformációd, kiket gyűjtenél hozzá?

KD: Az álomformáció már rég megvan. Szívesen dolgoznék még David Thomasszal vagy a Legendary Pink Dotsszal. Vagy Michael Girával.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.