rés a présen - Fontos széljegyzetek - Kárpáti Dodi trombitás

  • .
  • 2010. április 1.

Trafik

rés a présen: A Quimbyben játszol, ami nagyüzem. Hogyan lehet ennyi év után is élvezni? Kárpáti Dodi: Idén áprilisban lesz tíz éve, hogy a Quimby meghívott a "nagyüzembe".
A barátság mint hatalmas energia és az állandó aktivitásra való törekvésem mindig átsegített, ha kezdett akadozni valami a gépezetben. Szeretek a barátaimmal jó célokat megvalósítani, emellett viszont hiányoznak az otthoniak, akikre kevesebb idő jut. Hiányoznak az apróságok...

rap: Trombitásnak lenni hálás dolog ebben a zenekarban?

KD: Hát persze. Én állok talán a legtávolabb a színpadon a közönségtől, a hangom átíveli a zenekart, összekötve a társaimat, és úgy jut el a hallgatókhoz. Hát nem fantasztikus? A trombitálás már akkor is részem volt, mikor még nem is ismertem. Kényes és nehéz hangszer, és én ráadásul mindig is törekedem rá, hogy a hangszerkezelés határait feszegessem. Minden eddigi munkám egy irányba vezet, a "saját hang" irányába. "riási dolog, hogy ebben még semmilyen zenei munka nem akadályozott.

rap: Az önálló projektjeid és az eredeti szakmád (képzőművész vagy) hogyan férnek a képbe?

KD: A trombitálást is többnyire festői módon közelítem meg. Néha úgy érzem, semmi másra nincs időm, mint a gyakorlásra, és mikor képzőművészetet tanítok, akkor a zenéléskor szerzett tapasztalatokat is használom. Állandóan dolgozom, az önálló tervekből is gyakran Quimby-számok lesznek, a "saját" projektek fontos széljegyzetek a nagy egészhez. Ha ez kifut, én is kifutok.

rap: Mennyit gyakorolsz, kik a kedvenceid?

KD: Majdnem mindennap próbálok, mindennap többször gyakorlok. Mostanában régi kedvencemet hallgatom, aki a posztpunkból jött, és Mark E. Smithnek hívják. De ott van John Cale vagy Edward Ka Spel, Jarboe, Arvo Part művei. Kedvenc trombitásaim: Lester Bowie, a kreatív hangszerhasználata miatt, Jon Hassel, az egyedülálló gondolkodásmódjáért, Kenny Dorham, a soundja miatt, a többieket meg folyamatosan figyelem, és tanulok tőlük.

rap: Kezdődik a fesztiválszezon, ami a Quimbynek nyilván teljes üzemmód.

KD: Nagyon várom - és ezzel nem vagyok egyedül a zenekarban - a fesztiválzúzást, mert mostanában színházi koncerteket csinálunk, ahol érzékeny hangzással kísérletezünk minden előadáson. Minden terem egy másik hangszer.

rap: Ha lehetne egy álomformációd, kiket gyűjtenél hozzá?

KD: Az álomformáció már rég megvan. Szívesen dolgoznék még David Thomasszal vagy a Legendary Pink Dotsszal. Vagy Michael Girával.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.