kulthírek

  • .
  • 2010. április 1.

Trafik

BALETT-BUDDHA Angelin Preljocaj Franciaországban élő albán koreográfus balettbe álmodta az ifjú Sziddhártha herceg útját az életörömök élvezésétől a megvilágosodásig: Siddhartha című darabját a párizsi Opera Bastille mutatta be. Zenéjét Bruno Mantovani szerezte, az április 11-ig futó előadás címszerepét hol Nicolas Le Riche, hol Jérémie Belingard táncolja. AUSZTRÁLIA LEGRÉGIBB FILMJE Első alkalommal vetítették le Ausztráliában, Sydneyben a legrégebbi filmet, mely az országban készült: egy perc az egész, egy szivarozó, cilinderes férfi görkorcsolyázik benne közönség előtt, a kalapja leesik, s amint föl akarja venni, folyton elesik ő is.
1896-ban forgatta Melbourne-ben a francia Marius Sestier, a címe: Patineur Grotesque, s egy francia archívumban bukkantak rá 2006-ban.

ELREPÜLT A KIS HABLEÁNY Ideiglenesen elhagyta Koppenhága kikötőjét a dán főváros jelképe: az Andersen meséjét idéző Kis hableányt, Edvard Eriksen 1913-as szobrát lakossági tiltakozás ellenére Sanghajba szállították, hogy a világkiállítás dán pavilonjában fogadja a látogatókat.

IRÁNY A ZENE ÜNNEPE A bukaresti, a párizsi és a varsói magyar kulturális intézet pályázatot hirdetett a zene ünnepén felléptetendő, s lehetőleg magyar zenei tradíciókból táplálkozó, modern hangzásvilágú együttesek kiválasztására. Határidő: április 27. éjfél, a pankkk.hu címen olvasható utasításoknak megfelelően. Minden egyéb infó is ugyanitt.

GYÁSZ 76 éves korában elhunyt Bartos Tibor: pályáját cigány népmese-feldolgozásokkal kezdte (Sosemvolt Cigányország, 1958), tapasztalatait összegezvén szófordulat-gyűjteményt készített (Magyar szótár, 2002) - közte pedig angol és amerikai szerzők sokaságát szólaltatta meg magyarul (Albee, Barthelme, Ambrose Bierce, Capote, Dickens, Dos Passos, Thomas Hardy, Kerouac, Kesey, Ste-phen King, Doris Lessing, Henry Miller, Harold Pinter, Poe, Salinger, Styron, Thackeray, Mark Twain, Updike, Tom Wolfe stb.).

VESZÉLYBEN HOLLYWOOD JELKÉPE Visszafelé száguldanak a másodpercek a savehollywoodland.org honlapon az április 14-i határidő felé, ameddig össze kell gyűlnie 12,5 millió dollárnak: ennyiért adná el a Hollywood fölötti területet birtokló ingatlanfejlesztő a városnak a Cahuenga Peaket, ahol a felirat áll, lassan 90 éve. A chicagói cég négy luxusingatlant tervez a hegyoldalba. A Trust for Public Land alapítványnak eddig 9,5 millió dollárt sikerült összeszednie más alapítványoktól és privát szponzoroktól, a fennmaradó hármat pedig az internet segítségével remélik összehozni. Ha meglesz, az 55 hektárnyi területet hozzácsapják a közkedvelt szomszédos kirándulóhelyhez, a Griffith Parkhoz, és HOLLYWOOD (mármint a felirat) megmenekül.

Mint illusztrációnkon látható, eredetileg a HOLLYWOODLAND szót írták oda: a 13 méter magas betűket egy ingatlanfejlesztő vállalkozás ideiglenes hirdetéseként 1923-ban állították fel, de ott maradtak, s a filmipar elválaszthatatlan jelképévé váltak, a LAND nélkül. A 40-es években Howard Hughes iparmágnás, filmproducer vette meg a telket, itt akart egy kis kalyibát fölhúzni táncoslábú kedvesének, Ginger Rogersnek. Kapcsolatuk azonban megromlott, az építkezésből nem lett semmi. Hughes 1976-ban elhunyt, a viharvert betűket két évvel később közadakozásból, 250 ezer dollár költséggel felújították. A Hughes-örökösök 2002-ben eladásra kínálták a területet. Los Angeles városa megvette volna, de közadakozásból nem jött össze elég, az ingatlanpiac viszont föllendülésben volt, s ekkor vásárolta meg jelenlegi tulajdonosa, a chicagói vállalkozás, amely 2008-ban 22 millió dollárért akarta értékesíteni, de az üzlet akkor pangott, így jutottunk el a mai 12,5 milliós árig.

SZÍNES BÕRÛ NÉMET SZÍNHÁZ Az antirasszizmus világnapja alkalmával Eberswalde városában mutatta be Heimat, bittersüsse Heimat (Hazám, keserédes hazám) című előadását a csupa színes bőrű német színész alkotta berlini színtársulat, a Label Noir. Az egymásra következő jelenetek füzére olyan kínos, mulatságos, kellemetlen vagy épp drámai tapasztalatokkal szembesíti a nézőket, melyeket maguk a színészek éltek meg Németországban felnőtt, tökéletes németséggel beszélő, környezetük szemében mégis gyakorta idegennek vélt emberekként. A március 21-i előadás aktualitását egy évforduló adta: a német egyesítés után, 1990-ben, ebben a Brandenburg tartományi kisvárosban esett áldozatául a neonáci erőszaknak az első fekete: a 28 éves, angolai születésű Amadeu Antonio Kiowa halála után néhány héttel született meg a fia. "Mindenféle önsajnálat nélkül akartunk hozzászólni az identitás és a haza kérdésköréhez" - nyilatkozta a Deutsche Wellének a társulat művészeti vezetője, Lara-Sophie Milagro, hozzátéve, hogy a színpadon ábrázolt zavarba ejtő jelenetek valóságosak, de napi 24 órában azért nem ezek határozzák meg az életüket: "Nem vagyunk áldozatok." A darab berlini premierje júniusban lesz, később pedig turnét terveznek az erőszakos rasszista cselekmények előfordulásában élenjáró Brandenburg tartományban.

NED KELLY, REKORDÁRON Ausztrál aukciós rekordot hozott Sidney Nolan 1946-os festménye, a First Class Marksman, melyet 5,4 millió ausztrál dollárért vett meg egy inkognitóját őrző, telefonon licitáló vásárló Sydneyben, a Menzies Art Brands árverésén. Ausztrália tán leghíresebb képzőművésze, Sidney Nolan (1917-1992) első egyéni kiállítását 1942-ben rendezte, az utolsót halála évében, a londoni Tate Galleryben. Összesen 27 képet festett Ned Kellyről, a földrész folklórjába bevonult 19. századi banditáról, közülük a most gazdát cserélt az egyetlen, amely nem a canberrai National Gallery gyűjteményében található.

ÁZSIAI FILMDÍJ A Mother című dél-koreai thriller, Joon-ho Bong rendezése bizonyult a legjobb alkotásnak az idei Ázsiai Filmdíj gálaestjén, Hongkongban. A legjobb rendező díját a kínai Lu Chuan nyerte a japán hadsereg 1937-es nankingi vérfürdőjét felidéző City of Life and Death elismeréseként. Amitabh Bachchan indiai színész-producer és Zhang Yimou kínai rendező eddigi életművéért, John Woo pedig a tavalyi év legtöbb bevételt hozó, kínai nyelvű filmjéért kapott díjat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.