ELREPÜLT A KIS HABLEÁNY Ideiglenesen elhagyta Koppenhága kikötőjét a dán főváros jelképe: az Andersen meséjét idéző Kis hableányt, Edvard Eriksen 1913-as szobrát lakossági tiltakozás ellenére Sanghajba szállították, hogy a világkiállítás dán pavilonjában fogadja a látogatókat.
IRÁNY A ZENE ÜNNEPE A bukaresti, a párizsi és a varsói magyar kulturális intézet pályázatot hirdetett a zene ünnepén felléptetendő, s lehetőleg magyar zenei tradíciókból táplálkozó, modern hangzásvilágú együttesek kiválasztására. Határidő: április 27. éjfél, a pankkk.hu címen olvasható utasításoknak megfelelően. Minden egyéb infó is ugyanitt.
GYÁSZ 76 éves korában elhunyt Bartos Tibor: pályáját cigány népmese-feldolgozásokkal kezdte (Sosemvolt Cigányország, 1958), tapasztalatait összegezvén szófordulat-gyűjteményt készített (Magyar szótár, 2002) - közte pedig angol és amerikai szerzők sokaságát szólaltatta meg magyarul (Albee, Barthelme, Ambrose Bierce, Capote, Dickens, Dos Passos, Thomas Hardy, Kerouac, Kesey, Ste-phen King, Doris Lessing, Henry Miller, Harold Pinter, Poe, Salinger, Styron, Thackeray, Mark Twain, Updike, Tom Wolfe stb.).
VESZÉLYBEN HOLLYWOOD JELKÉPE Visszafelé száguldanak a másodpercek a savehollywoodland.org honlapon az április 14-i határidő felé, ameddig össze kell gyűlnie 12,5 millió dollárnak: ennyiért adná el a Hollywood fölötti területet birtokló ingatlanfejlesztő a városnak a Cahuenga Peaket, ahol a felirat áll, lassan 90 éve. A chicagói cég négy luxusingatlant tervez a hegyoldalba. A Trust for Public Land alapítványnak eddig 9,5 millió dollárt sikerült összeszednie más alapítványoktól és privát szponzoroktól, a fennmaradó hármat pedig az internet segítségével remélik összehozni. Ha meglesz, az 55 hektárnyi területet hozzácsapják a közkedvelt szomszédos kirándulóhelyhez, a Griffith Parkhoz, és HOLLYWOOD (mármint a felirat) megmenekül.
Mint illusztrációnkon látható, eredetileg a HOLLYWOODLAND szót írták oda: a 13 méter magas betűket egy ingatlanfejlesztő vállalkozás ideiglenes hirdetéseként 1923-ban állították fel, de ott maradtak, s a filmipar elválaszthatatlan jelképévé váltak, a LAND nélkül. A 40-es években Howard Hughes iparmágnás, filmproducer vette meg a telket, itt akart egy kis kalyibát fölhúzni táncoslábú kedvesének, Ginger Rogersnek. Kapcsolatuk azonban megromlott, az építkezésből nem lett semmi. Hughes 1976-ban elhunyt, a viharvert betűket két évvel később közadakozásból, 250 ezer dollár költséggel felújították. A Hughes-örökösök 2002-ben eladásra kínálták a területet. Los Angeles városa megvette volna, de közadakozásból nem jött össze elég, az ingatlanpiac viszont föllendülésben volt, s ekkor vásárolta meg jelenlegi tulajdonosa, a chicagói vállalkozás, amely 2008-ban 22 millió dollárért akarta értékesíteni, de az üzlet akkor pangott, így jutottunk el a mai 12,5 milliós árig.
SZÍNES BÕRÛ NÉMET SZÍNHÁZ Az antirasszizmus világnapja alkalmával Eberswalde városában mutatta be Heimat, bittersüsse Heimat (Hazám, keserédes hazám) című előadását a csupa színes bőrű német színész alkotta berlini színtársulat, a Label Noir. Az egymásra következő jelenetek füzére olyan kínos, mulatságos, kellemetlen vagy épp drámai tapasztalatokkal szembesíti a nézőket, melyeket maguk a színészek éltek meg Németországban felnőtt, tökéletes németséggel beszélő, környezetük szemében mégis gyakorta idegennek vélt emberekként. A március 21-i előadás aktualitását egy évforduló adta: a német egyesítés után, 1990-ben, ebben a Brandenburg tartományi kisvárosban esett áldozatául a neonáci erőszaknak az első fekete: a 28 éves, angolai születésű Amadeu Antonio Kiowa halála után néhány héttel született meg a fia. "Mindenféle önsajnálat nélkül akartunk hozzászólni az identitás és a haza kérdésköréhez" - nyilatkozta a Deutsche Wellének a társulat művészeti vezetője, Lara-Sophie Milagro, hozzátéve, hogy a színpadon ábrázolt zavarba ejtő jelenetek valóságosak, de napi 24 órában azért nem ezek határozzák meg az életüket: "Nem vagyunk áldozatok." A darab berlini premierje júniusban lesz, később pedig turnét terveznek az erőszakos rasszista cselekmények előfordulásában élenjáró Brandenburg tartományban.
NED KELLY, REKORDÁRON Ausztrál aukciós rekordot hozott Sidney Nolan 1946-os festménye, a First Class Marksman, melyet 5,4 millió ausztrál dollárért vett meg egy inkognitóját őrző, telefonon licitáló vásárló Sydneyben, a Menzies Art Brands árverésén. Ausztrália tán leghíresebb képzőművésze, Sidney Nolan (1917-1992) első egyéni kiállítását 1942-ben rendezte, az utolsót halála évében, a londoni Tate Galleryben. Összesen 27 képet festett Ned Kellyről, a földrész folklórjába bevonult 19. századi banditáról, közülük a most gazdát cserélt az egyetlen, amely nem a canberrai National Gallery gyűjteményében található.
ÁZSIAI FILMDÍJ A Mother című dél-koreai thriller, Joon-ho Bong rendezése bizonyult a legjobb alkotásnak az idei Ázsiai Filmdíj gálaestjén, Hongkongban. A legjobb rendező díját a kínai Lu Chuan nyerte a japán hadsereg 1937-es nankingi vérfürdőjét felidéző City of Life and Death elismeréseként. Amitabh Bachchan indiai színész-producer és Zhang Yimou kínai rendező eddigi életművéért, John Woo pedig a tavalyi év legtöbb bevételt hozó, kínai nyelvű filmjéért kapott díjat.