rés a présen - Inkább zártkörű összejövetelekre - Martin Krisztina fashion artist

  • .
  • 2009. november 26.

Trafik

rés a présen: A Budapest Fashion Week programján látható a "Fashion In-fusion" című kollekciód (a V.A.M. Designban), amelyben a "nagyváros és a természet kontrasztja adja a ruhák jellegét".
Általában mik alakítják a kreációidat?

Martin Krisztina: Alapvetően érzelmi hatások. Az aktuális élethelyzetek, különböző művészeti élmények, film, színház, tánc, képzőművészet. Itt most képekben jelennek meg a különböző témák, London a jellegzetes emeletes busszal a tömegközlekedést, a városi zsúfoltságot jelenti, amiben nap mint nap részünk van, ezzel szemben más öltözetekben a természet jelenik meg, kézműves gobelin formájában. Erősen foglalkoztattovábbá az emberi test mai értelmezése, a tökéletességre való művi törekvés, az emberi test mesterséges alakítása, torzítása.

rap: Mitől lesz valaki fashion artist?

MK: Részemről igyekeztem a szakma egészébe betekinteni, az angol szabóságból indulva a színházi, illetve filmes produkciókon át divatcégeknél kereskedelmi kollekció tervezéséig, illetve arculat- és formaruha-tervezést is végeztem.

rap: Szerinted hogyan öltözködnek a magyar fiatalok?

MK: Az emberek egy része alapvetően igényes, igazából a tartalom, az érték felismerése ésbecsülete hiányzik, helyette a sznobizmus dívik.

rap: Mik a terveid télre? Hova jársz bulizni, és akkor hogyan öltözöl?

MK: Pillanatnyilag a saját márka és arculat kialakításán dolgozom, de még inkább szeretnék elmenni a személyesség, a minőség és a művészet felé, ezt jelenti a "fashion artist" fogalom. Nem járok szórakozóhelyekre, inkább koncertekre, magyar előadókéra elsősorban, táncelőadásokra, valamint zártkörű összejövetelekre.

rap: Kiknek tervezel szívesen?

MK: Minden alkalommal igyekszem valami személyre szólót készíteni, fontos, hogy minél hamarabb minél alaposabban megismerjem az illetőt. A kollekción belül is különböző vonalak vagy "minikollekciók" vannak, más-más vonalvezetéssel, anyaghasználattal, és ezek alapján sokan találnak a személyiségükhöz illő öltözetet, illetve stílust, amiből aztán ki tudunk indulni.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.