rés a présen - Inkább zártkörű összejövetelekre - Martin Krisztina fashion artist

  • .
  • 2009. november 26.

Trafik

rés a présen: A Budapest Fashion Week programján látható a "Fashion In-fusion" című kollekciód (a V.A.M. Designban), amelyben a "nagyváros és a természet kontrasztja adja a ruhák jellegét".
Általában mik alakítják a kreációidat?

Martin Krisztina: Alapvetően érzelmi hatások. Az aktuális élethelyzetek, különböző művészeti élmények, film, színház, tánc, képzőművészet. Itt most képekben jelennek meg a különböző témák, London a jellegzetes emeletes busszal a tömegközlekedést, a városi zsúfoltságot jelenti, amiben nap mint nap részünk van, ezzel szemben más öltözetekben a természet jelenik meg, kézműves gobelin formájában. Erősen foglalkoztattovábbá az emberi test mai értelmezése, a tökéletességre való művi törekvés, az emberi test mesterséges alakítása, torzítása.

rap: Mitől lesz valaki fashion artist?

MK: Részemről igyekeztem a szakma egészébe betekinteni, az angol szabóságból indulva a színházi, illetve filmes produkciókon át divatcégeknél kereskedelmi kollekció tervezéséig, illetve arculat- és formaruha-tervezést is végeztem.

rap: Szerinted hogyan öltözködnek a magyar fiatalok?

MK: Az emberek egy része alapvetően igényes, igazából a tartalom, az érték felismerése ésbecsülete hiányzik, helyette a sznobizmus dívik.

rap: Mik a terveid télre? Hova jársz bulizni, és akkor hogyan öltözöl?

MK: Pillanatnyilag a saját márka és arculat kialakításán dolgozom, de még inkább szeretnék elmenni a személyesség, a minőség és a művészet felé, ezt jelenti a "fashion artist" fogalom. Nem járok szórakozóhelyekre, inkább koncertekre, magyar előadókéra elsősorban, táncelőadásokra, valamint zártkörű összejövetelekre.

rap: Kiknek tervezel szívesen?

MK: Minden alkalommal igyekszem valami személyre szólót készíteni, fontos, hogy minél hamarabb minél alaposabban megismerjem az illetőt. A kollekción belül is különböző vonalak vagy "minikollekciók" vannak, más-más vonalvezetéssel, anyaghasználattal, és ezek alapján sokan találnak a személyiségükhöz illő öltözetet, illetve stílust, amiből aztán ki tudunk indulni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.