rés a présen - "Mert megkért rá" - Novák Erik filmes

  • .
  • 2010. március 18.

Trafik

rés a présen: A Tavaszi Fesztivál részeként mutatjátok be a Szellemidézés című produkciót Halász Péter emlékére, március 19-től három napig a Műcsarnokban. Mondj valamit a koncepcióról! Novák Erik: A Halász24 című huszonnégy órás dokumentumfilm "ősbemutatójára" épül a programsorozat.
A film sok alkotó sok évtizedet felölelő dokumentumanyagaiból áll össze, egy teljes életművet és egy teljes embert megmutatva a legváltozatosabb alkotói helyzetekben. A film a Műcsarnok négy saroktermében két napon keresztül látható, egymáshoz képesthatórás eltolásokkal indítjuk, így szörfölhető a teljes hosszában. De sok száz képből álló fotókiállítás, termeket betöltő díszlet és videoinstallációk, hangszoba, színházi előadások, koncertek, felolvasószínház és performanszok is lesznek folyamatosan a három nap alatt. A koncepció egyszerű, bemutatni egy élet művét és az alkotót magát, ehhez összeszedni minden anyagot, ami található, és létrehozni egy nyílt, kutatható és megismerhető archívumot ezekből a művekből, ahelyett, hogy mindez különböző szekrényekben porosodna.

rap: Az előadók jelentkeztek, vagy hívtátok őket?

NE: Az egész program Halász Péter barátaira, alkotó- és munkatársaira, illetve kedvenc művészeire, zenész barátaira épül; olyan társaság, ahol jól érezné magát. Több, eddig még soha be nem mutatott darab is most kerül színpadra, illetve lesz belőlük felolvasás.

rap: Miért vállaltada szervezést?

NE: Azért, mert megkért rá annak idején. Az ötlet Péteré, a film része az a felvétel is, ahol részletesen elmondja nekünk, hogy képzeli a 24 órás filmet. A Herminamező című film kapcsán kerültem vele munka-, alkotói, aztán baráti kapcsolatba, és nagyon sok szempontból tekintem mesteremnek, de ezzel mindenki így van, aki dolgozott vele, és most ebben is részt vesz.

rap: Hogyan épülhet be Halász életműve a magyar kultúrába? Használnak-e a kultusznak azok, akik újracsomagoló üzemet építenek rá?

NE: Nem tudom, a kultúrához nem értek, az életművét bemutatjuk, aztán ki hogy építi be, de legalább a lehetőség adott. Mi semmiképpen nem akarjuk Halászt újracsomagolni, nincs rá szüksége. Pont az a cél, hogy az alkotót munka közben, élet közben, csomagolás nélkül mutassuk meg, olyannak, amilyen.

rap: Vannak-e további tervek a Halász-életmű feldolgozásával?

NE: Az összegyűlt archívumot megkapja a család és a színháztudományi intézet, kutatható, átlátható, rendszerezett, összegyűjtött formában

rap: Melyek a kedvenc Halász-műveid? Kiknek ajánlanád? Hogyan ismerheti meg a következő generáció?

NE: A Herminamező-Szellemjárás. Mindenkinek, akit érdekel a színház. Úgy, ha megírod.

(Számos további részlet a www.halasz24.hu oldalon.)

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.