rés a présen - Mint az ép emberek - Szalai Kriszta színész, rendező

  • .
  • 2010. február 11.

Trafik

rés a présen: A nyolcadik napon című tévéfilmedért T-online-különdíjat kaptál a 41. Filmszemlén.
Meglepett?

Szalai Kriszta: Hát arra gondoltam egyből, hogy mennyire meg tudnám szokni ezt. Azt hittem, majd lazán kisétálok, mint a nagyok, de úgy elérzékenyültem a méltatás után, hogy meg sem tudtam szólalni.

rap: A film egy azonos című színházi előadáson alapul, amelyet szintén magad írtál és rendeztél. Még mindig látható a darab?

SZK: A Kamrában még játsszuk február 17-én, de azt nem tudom, hogy legközelebb mikor, mert új darabot írok és rendezek, amelynek egy mozaikszó, GRAMP (Grupps and Many People) a címe. Egy iskolában játszódik, és persze ennek is társadalmi üzenete van, úgy látszik, ez már a mániám marad. A rendszerváltás óta egyre romlik az iskolák helyzete, rengeteg erőszakos, szomorú esetről hallani. Arról szól a darab, hogy azért esendők a diákok, amiért a felnőttek is. És a diákok együtt találnak ki benne valami megoldást az áldatlan állapotokra, mégpedig ezt a GRAMP nevű játékot, ami nem más, mint a felszabadító éneklés. Az üzenete pedig az, hogy "Problémamentes Magyarországot!". Demjén Ferenc dalai hangzanak el benne, és úgy néz ki, hogy a Magyar Színházban fogom megcsinálni pályázati pénzből, mert ugye ez is egy magánprojekt.

rap: A filmedben ugyanazok a színészek játszanak, mint az előadásban?

SZK: Az alapcsapat ugyanaz, öten játszunk a darabban, de a Down-kóros fiú, a kis Botond már lassan felnőtt, úgyhogy a filmhez kellett több Down-kóros gyerek is, különböző korúak, hiszen úgy indul a történet, hogy megszületik a gyerek. Egy anyáról és a külvilág számára problémás gyerekéről szól a történet.

rap: Személyes indíttatású?

SZK: A középső lányom problémákkal született, és a természetgyógyászatnak köszönhetően ki tudtunk billenni abból szerepből, amit a társadalom ránk kényszerített, viszont annyit köszönhettem ennek az egész helyzetnek, hogy mindenképpen meg akartam írni már régen, és tizenhárom év után egyszer csak kifolyt belőlem, két nap alatt írtam meg a darabot. El akartam mesélni ezeknek a sérült gyerekeknek és a szüleiknek a problémáit, a félelmeiket, szorongásaikat a világgal szemben. Hogy mennyire nem tudunk segíteni nekik. Pedig ezek az emberek annyira fantasztikusak, szerethetők, és ugyanannyira tehetségesek vagy nem, mint az ép emberek.

rap: Van, aki úgy gondolja, hogy nem lehet kiszolgáltatni őket például színházi helyzetben, vagy nem művészet a mutogatásuk. Te nem kaptál ilyen kritikát?

SZK: Azoknak az oldalán állok, akik azt mondják, hogy bármely sérült ember problémájáról lehet beszélni, és vannak olyan sérült emberek, akik nagyon jó művészek. Botond például pár nap alatt tanulta meg a szerepet, kiváló a memóriája, és nagyon jól színészkedik, szóval nem értem az aggályokat. Én imádom a sérült embereket, szeretek közöttük lenni, annyit tudnak adni, hogy el sem hiszi az, aki ezt még nem tapasztalta meg, csak fél valakitől, mert másképp néz ki, másképp viselkedik, mint az általa megszokott.

rap: Tudtad, hogy van egy ugyanilyen című, 1996-ban készült belga film, hasonló témával?

SZK: Nem, csak később mondta Elek Dóra, a Baltazár Színház vezetője, de akkor már ez volt a címe a darabnak és nem akartam megváltoztatni. "A nyolcadik napon teremtette Isten a sérülteket" történet, az a sérült gyerekek szülei között élő mondás vagy legenda, és én is innen vettem a darab utolsó mondatait, amikből a cím is született.

rap: Miért akartad a filmet is elkészíteni?

SZK: Mert olyan kevesen látják ezt színházban, főleg akkor félnek megnézni, ha megtudják, miről szól, a televízióban meg óhatatlanul is megnézi az ember, aztán, ha megfogja, akkor ott ragad előtte. Természetesen szeretném, ha minél több emberhez eljutna ez a történet. Nekem nem okoz problémát, hogy kommunikáljam a világ felé ezeknek az embereknek a gondjait.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.